۰
plusresetminus
جمعه ۲۶ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۱۴:۲۳

ماجرای فساد دو جانبه سنگین در واردات تلفن همراه در کشور

ایتنا - دبیر انجمن واردکنندگان موبایل با بیان اینکه واقعی شدن نرخTSC اثر خود را در قیمت مصرف‌کننده،کاهش فرار مالیاتی و صرفه‌جویی ارزی نشان خواهد داد،گفت: با ساز و کاری که تا پیش از این وجود داشت شاهد مغایرت ۴۰ تا ۵۰ درصدی قیمت مصرف‌کننده با قیمت واقعی بودیم.
ماجرای فساد دو جانبه سنگین در واردات تلفن همراه در کشور

مهدی عبقری دبیر انجمن واردکنندگان موبایل در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، در پاسخ به سوالی در مورد اصلاحات انجام شده در نرخ‌های TSC گمرک ایران و تاثیر آن بر روی قیمت‌های تمام شده تلفن‌های همراه گفت: سابق بر این نرخ TSC با نرخ واقعی متفاوت می‌شد. به طور مثال کالاهایی که در سطح دنیا رونمایی و عرضه می‌شوند، قیمت آنها به دلیل اینکه ابتدای عرضه است، بالاتر است.

وی افزود:‌ تا پیش از این می‌آمدند و بدون اینکه نظر صنفی در آن دخیل باشد و کارشناسی باشد، قیمت‌های جهانی را می‌گرفتند و همان قیمت را لحاظ می‌کردند. به طور مثال در ابتدای عرضه ممکن بود یک کالا 100 دلار قیمت داشته باشد اما پس از یک هفته این رقم به 85 یا 90 دلار کاهش پیدا می‌کرد.

دبیر انجمن واردکنندگان موبایل با بیان اینکه در بازه زمانی فعلی بحث اصلی کشور منابع ارزی و مدیریت آن است. باید تمام تلاش ما این باشد که کمترین میزان ارزبری را داشته باشیم، گفت: نرخ TSC امکان جابه‌جایی 10 درصدی را داشت یعنی بازرگان می‌توانست براساس نرخی که در سامانه TSC ارائه می‌شد، نرخ مورد نظر خود را 10 درصد بیشتر و یا 10 درصد کمتر وارد کند.

اختلاف قیمت 40 تا 50 درصدی قیمت واقعی با قیمت موبایل‌های ارائه شده به مصرف‌کننده
وی ادامه داد: تقریبا روند به این صورت شده بود که عده‌ای همواره بالاترین سقف را وارد می‌کردند و 10 درصد را لحاظ می‌کردند تا ارز بیشتری دریافت کنند. در دو ماهه گذشته کالاهایی را دیدیم که تا 30 درصد تفاوت قیمت داشت یعنی نرخ این کالا در سامانه TSC، 100 دلار ذکر شده بود اما قیمت آن 70 دلار بود. بازرگان 110 دلار این کالا را اظهار می کرد و کار او قانونی بود. بازرگان ارز نیمایی دریافت و سپس کالا را وارد کشور می‌کرد.

عبقری اظهار کرد: واردکننده امکان دریافت سود 15 درصدی بازرگانی را نیز داشت به این ترتیب 40 تا 50 درصد مغایرت قیمتی با قیمت‌های واقعی به وجود می‌آمد. این مسئله را به دولت اعلام کردیم که این نرخ‌ها واقعی نیست و پیشنهاد اصلاح آن را دادیم.

جریمه وارد کنندگان سالم به دلیل کم اظهاری
وی در خصوص برخورد و جریمه وارد کنندگان سالم و پاک‌دست گفت: کاسبی که سلامت بود قیمت واقعی که به طور مثال به جای 100 دلار، 70 دلار بود و همان را اظهار می‌کرد، گمرک به عنوان کمبود آن را اعلام می‌کرد. گمرک تصور می‌کرد که این فرد برای آنکه عوارض گمرک کمتری پرداخت کند نرخ پایین‌تری را اظهار کرده است.

دبیر انجمن واردکنندگان موبایل با اشاره به اینکه افرادی که واقعا سلامت کار می‌کنند و نرخ واقعی را ذکر می‌کنند، هر دو تا سه ماه یکبار بررسی و با تصور اظهارات کمبودی جریمه می‌شوند، گفت: خواهشی که ما داشتیم این بود که نرخ TSC واقعی تر شود و هر دو ماه یکبار متغیر باشد. ضمن اینکه امکان تغییر 10 درصدی نرخ نیز اشتباه است.

کاهش 5 درصدی بازه تغییر نرخ TSC
وی با اشاره به اینکه در نهایت به این توافق با دولت رسیدیم که بازه تغییر نرخ TSC به 5 درصد کاهش پیدا کند. ضمن اینکه نرخ‌ها نیز باید به نرخ واقعی بازگردد، گفت: حدود 20 روزی است که نرخ‌ها را ارائه کردیم که اکثرا با آن قیمت‌ها واردکنندگان در چین و امارات کالاها را خریداری می‌کنند.

عبقری گفت: در خصوص برند سامسونگ نرخ‌ها بروز شده است و نرخ‌های مربوط به شیائومی نیز ظرف دو روز آینده بروز خواهد شد. معدود کالاهایی نیز وجود داشت که نرخ آنها صحیح بود و تفاوت چندانی نداشت اما مابه‌التفاوت 20 درصدی نرخ TSC خود رقم قابل توجهی را شامل می‌شد.

کاهش 25 درصدی ارزبری تلفن‌های همراه با اصلاح نرخ TSC
وی با بیان اینکه با توجه به شرایط ارزی فعلی دولتمردان معتقد هستند که کالای بالای 600 دلار ارزبری بالایی دارد، گفت: در جلسه‌ای اعلام کردیم که اگر نرخ‌های TSC اصلاح شود 20 تا 25 درصد ارزبری موبایل کاهش پیدا می‌کند و می‌توان از همین میزان صرفه‌جویی ارزی برای واردات تلفن‌های همراه بالای 600 دلار استفاده کرد.

فرار مالیاتی بازرگانان با ارائه سود دفتری 1 تا 2 درصدی با وجود مابه‌التفاوت 20 تا 25 درصدی قیمت

دبیر انجمن واردکنندگان موبایل با تاکید بر اینکه در صورتی که نرخ‌های جدید TSC را بررسی کنید همین موضوع قابل مشاهده است، گفت: در نتیجه در حال حرکت در مسیر شفافیت هستیم. ضمن اینکه بازرگانان مجبور می‌شدند در دفاتر خود رویه غلطی را در پیش بگیرند و مابه‌التفاوت سود 20 تا 25 درصدی خود را بگیرند اما فروش خود در دفاتر دارایی را با سود یک یا دو درصدی در نظر بگیرند.

وی افزود: دارایی نیز پس از بررسی دفاتر تایید می‌کرد که بازرگانان که می‌توانستند سود 15 درصدی بگیرند با سود یک تا دو درصد کالاهای خود را به فروش رساندند. در نتیجه مالیات بسیار کمی پرداخت می‌شد و یا اینکه اصلا مالیات صفر برای واردکنندگان لحاظ می‌شد.

پیش‌بینی صرفه‌جویی یک میلیارد دلاری ارز با اصلاح نرخ TSC
بنابراین اصلاحات از چند بعد نتایج خوبی به دنبال خواهد داشت. به این ترتیب منافع این اقدام خود را در قیمت مصرف‌کننده، کاهش فرار مالیاتی و صرفه‌جویی ارزی نشان خواهد داد. اتحادیه واردکنندگان تلفن همراه طی یک سال بین 3 تا 4 میلیارد دلار واردات انجام می‌دهند.

عبقری اظهار کرد: اگر کاهش 20 تا 25 درصدی نرخ TSC که اعمال شده است را لحاظ کنیم همین مسئله به تنهایی می‌تواند منجر به صرفه‌جویی ارزی یک میلیارد دلاری شود که می‌تواند در چرخه تلفن همراه نیز لحاظ شود.

منبع: تسنیم
کد مطلب: 72297
برچسب ها: واردات گوشی
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام