کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

سرمایه‌گذاری ۴۲۲ میلیارد دلاری کره جنوبی در حوزه نیمه‌رسانا و خودروی برقی

24 اسفند 1401 ساعت 14:14

ایتنا - ​​​​​​​کره جنوبی به بزرگ‌ترین شرکت‌های خود از جمله شرکت سامسونگ الکترونیک خواهد پیوست تا برای پیروزی در رقابت جهانی برای برتری فناوری، حدود ۴۲۲ میلیارد دلار در حوزه‌هایی مانند تراشه‌ها و خودروهای برقی سرمایه‌گذاری کند.




یون سوک یول، رئیس جمهور کره جنوبی روز چهارشنبه اعلام کرد دولت در یک برنامه سرمایه گذاری تا سال ۲۰۲۶، حمایت خود را بر روی تراشه‌ها، باتری‌ها، ربات‌ها، وسایل نقلیه برقی، نمایشگرها و بیوتکنولوژی متمرکز خواهد کرد. این طرح شامل ایجاد هاب‌های میزبان کارخانه‌های بزرگ تولید تراشه، مراکز طراحی و تامین‌کنندگان مواد برای تقویت زنجیره تامین این کشور است.

به گزارش ایتنا از ایسنا، این طرح، یک تلنگر ابتدایی برای سامسونگ است که قصد دارد در دو دهه آینده، حدود ۳۰۰ تریلیون وون (۲۲۹ میلیارد دلار) برای ساخت یک مجتمع جدید تراشه سازی در حومه سئول هزینه کند. این شرکت که بزرگ‌ترین سازنده حافظه در جهان است، سرمایه‌گذاری عظیمی روی توانمندی‌های تولید خود انجام می‌دهد تا شرکت تایوانی  TSMC رقیب بزرگ‌تر خود را به‌عنوان مرکز تولید تراشه‌ جهانی به چالش بکشد.

رئیس جمهور کره جنوبی در یک کنفرانس تلویزیونی گفت: جنگ اقتصادی که اخیرا در نیمه رساناها آغاز شده است، در حال گسترش به صنایع پیشرفته مانند باتری‌ها و خودروهای آینده است. هر کشوری در  فراهم کردن یارانه‌های بزرگ و مزایای مالیاتی برای ایجاد تاسیسات تولیدی پیشرفته در داخل، از چیزی مضایقه نکرده است.

تسریع تامین مالی در حالی اتفاق می‌افتد که سیاست‌گذاران از واشنگتن گرفته تا پکن، پس از کمبودهایی که در دوران پاندمی پیش آمد و مخاطرات وابستگی به زنجیره تامین جهانی را برای فناوری‌های اصلی عیان کرد، میلیاردها دلار را در رقابت برای ایجاد خطوط تولید داخلی اختصاص داده اند. آمریکا تلاش‌ها را برای ایجاد ظرفیت تولید تراشه در منطقه خود را هدایت می‌کند، اما شرکت‌ها اکنون در حال ارزیابی شرایط مرتبط با حمایت دولت آمریکا هستند.

سرمایه گذاری سامسونگ، هسته اصلی تلاش کره جنوبی در این حوزه خواهد بود. این شرکت قصد دارد تا سال ۲۰۴۲، پنج کارخانه تراشه‌سازی جدید در یونگین احداث کرده و بیش از ۱۵۰ شرکت داخلی و خارجی تراشه را در این پایگاه جذب کند.

سامسونگ به همراه شرکت اس کی هاینیکس، در بازار تراشه‌های حافظه جهان نفوذ دارند. کره جنوبی که در حوزه‌هایی مانند نمایشگرهای OLED نیز پیشتاز است، خانه شرکت خودروسازی هیوندای موتور و شرکت سازنده نمایشگر ال جی الکترونیکس است. اما به  گفته لی چانگ یانگ، وزیر تجارت، صنعت و انرژی کره جنوبی، این کشور برای مواد، قطعات و تجهیزات مورد نیاز برای مونتاژ تراشه‌ها و محصولات دیگر، همچنان به شرکت‌های خارجی متکی است.

برتری فناوری کره جنوبی با چالش‌های فزاینده‌ای روبروست زیرا تراشه‌های حافظه و نمایشگرها به طور فزاینده، تجاری می‌شوند و آمریکا و چین که دو اقتصاد بزرگ جهان هستند، هزینه‌ برای تقویت ظرفیت تولید داخلی را افزایش می‌دهند.

بر اساس گزارش بلومبرگ، کره جنوبی در حال تقویت روابط اقتصادی خود با آمریکا و کاهش اتکا به چین است. سامسونگ سخت در تکاپو برای توسعه پیشرفته‌ترین کارخانه‌هایش در پیونگ تاک است. همچنین قصد دارد تا سال ۲۰۲۴، یک کارخانه جدید در تیلور تگزاس احداث کند و سرگرم بررسی چندین مکان برای کارخانه‌های آتی خود از جمله تگزاس و اروپا است.


کد مطلب: 72274

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/72274/سرمایه-گذاری-۴۲۲-میلیارد-دلاری-کره-جنوبی-حوزه-نیمه-رسانا-خودروی-برقی

ايتنا
  https://www.itna.ir