۲
۰
plusresetminus
چهارشنبه ۲۴ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۵۲

تاسیس اولین تعاونی پلتفرم فریلنسرهای فناوری اطلاعات

ایتنا - «امروز شرکت‌های کوچک نقشی در اکوسیستم ندارند. فریلنسرها هم از حجم بسیار زیاد ارزش افزوده‌ای که در تولید ایجاد می‌شود، سهمی ندارند.»
تاسیس اولین تعاونی پلتفرم فریلنسرهای فناوری اطلاعات

 
احسان دادخواه، قائم‌مقام مرکز نوآوری و توسعه تعاون در ابتدای نشست پیرامون بحث تعاونی بیان کرد: اگر اقتصاد ما امروزه با مشکلات زیادی دست‌ و پنجه نرم می‌کند به دلیل این است که اقتصاد دست مردم نیست. 

بنا به گزارش رسیده به ایتنا، نشست خبری تاسیس «تعاونی‌ پلتفرم پاراکس» روز سه‌شنبه، 24 اسفند 1401 با حضور احسان دادخواه قائم‌مقام مرکز نوآوری و توسعه تعاون، مهسا قربانی مدیر پروژه‌ها و طرح‌های نوآور، حسن طاهری، بنیانگذار تعاونی‌‌پلتفرم پاراکس و رضا الفت‌نسب، عضو هیات‌مدیره اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی و اصحاب رسانه برگزار شد.
 
احسان دادخواه، قائم‌مقام مرکز نوآوری و توسعه تعاون ایران منتا در ابتدای نشست پیرامون بحث تعاونی گفت: اگر اقتصاد ما امروزه با مشکلات زیادی دست‌وپنجه نرم می‌کند به این دلیل است که اقتصاد دست مردم نیست. 
او با اشاره به اینکه تنها راه‌حل مشکلات اقتصادی در تمام بخش‌های اقتصادی کشور مردمی شدن اقتصاد است، گفت: امروز شرکت‌های کوچک نقشی در اکوسیستم ندارند. فریلنسرها هم از حجم بسیار زیاد ارزش افزوده‌ای که در تولید ایجاد می‌شود، سهمی ندارند. 
قائم‌مقام مرکز نوآوری و توسعه تعاون همچنین پیرامون اینکه اقتصاد دنیا دارد به سمت تعاونی شدن پیش می‌رود، ادامه داد: 17درصد اقتصاد فرانسه تعاونی است. در بسیاری از کشورهای دنیا نیز همین‌طور است. 70درصد از تولید گندم آمریکا به‌عنوان بزرگ‌ترین کشور سرمایه‌داری در بخش مردمی تولید می‌شود که این عقلانی هم است. 
 
مهسا قربانی، مدیر پروژه‌ها و طرح‌های نوآور نیز پیرامون طرح‌های نوآور تعاون‌بنیان در کشورهای توسعه‌یافته توضیح داد: در قرن بیست‌ و یکم به دلیل وجود مشکلاتی مانند نابرابری اقتصادی که جایگزین درستی هم نداشتند، ظهور وی‌سی‌ها و پلتفرم‌های مختلف اقتصاد اشتراکی شکل گرفت. اقتصاد اشتراکی ارائه خدمات مبتنی بر تقاضا است. تعدادی پلتفرم‌های جهانی مانند اوبر از منابع افراد برای خود پلتفرم استفاده می‌کردند. در واقع مصرف‌کننده را مجبور می‌کردند که پولی را به‌ واسطه پرداخت کنند. یعنی منابع مصرف‌کننده به دارایی پلتفرم تبدیل می‌شود. 
او با اشاره به اینکه این تمرکز سرمایه در پلتفرم‌ها شکل جدیدی از استثمار است، بیان کرد: در سرمایه‌داری پلتفرمی ارزش افزوده‌ای که برای فریلنسر اهمیت دارد، مشخص نیست. 
قربانی پیرامون اقتصاد تعاونی در سایر کشورها اظهار داشت: در آفریقا تعداد افرادی که با تعاونی‌ها همکاری دارند 900هزار نفر است. تعاونی مصرف ژاپن نیز 31درصد از خدمات کشور را به خانوارها ارائه می‌دهد. در اسپانیا نیز این صنعت به‌عنوان هفتمین صنعت بزرگ کشور به شمار می‌آید. 

رضا الفت‌نسب، عضو هیات‌مدیره اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی با بیان اینکه هرچه دولت‌ها دخالت کمتری در اقتصاد داشته باشند بهتر است، گفت: در اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی درباره موضوع بیمه فریلنسرها صحبت‌هایی داشتیم. اگرچه فریلنسرها می‌توانند خودشان را بیمه خویش‌فرما کنند اما دنبال راهی بودیم که آنها بتوانند به‌صورت رسمی بیمه شوند. در آن زمان دستورالعملی به نام بیمه افراد شاغل دورکار در فضای مجازی تصویب شد. امروز افراد می‌توانند با هزینه خودشان، بیمه شوند. 
او با اشاره به اینکه تلاش‌های اتحادیه برای دریافت سوبسیدی که بتوانیم با آن هزینه بیمه این افراد را تقبل کنیم به جایی نرسید، ادامه داد: امیدواریم پاراکس بتواند این موضوع را پیگیری کند. 
 

حسن طاهری، بنیانگذار تعاونی‌‌پلتفرم پاراکس درباره چگونگی شکل‌گیری تعاونی‌پلتفرم پاراکس گفت: بحث ما تحقیق و پژوهش درباره مدل‌های موفق در کشورهای توسعه‌یافته است. ما با بررسی نمونه‌های خارجی، اولین تعاونی‌پلفترم فریلنسرهای فناوری اطلاعات را تاسیس کردیم. 
او با اشاره به اینکه تا سال 2029 نیمی از جمعیت جهان فریلنسر خواهند شد، ادامه داد: با شیوع کرونا فریلنسری توسعه زیادی پیدا کرد. ما به‌نحوی سعی کردیم با تکیه بر سه مولفه عاملیت، مالکیت و مدیریت این پلتفرم را تاسیس کنیم. 
طاهری همچنین با اشاره به اینکه که از امروز فریلنسرها می‌توانند تا پیاده‌سازی پلتفرم اصلی به نوعی پیش‌ثبت‌نام خود را در سامانه انجام دهند، بیان کرد: تفاوت پاراکس این است که فریلنسرها را در سود و ارزش افزوده پروژه‌ها سهیم می‌کند و یک فریلنسر در چندین نقش می‌تواند پروژه‌ها را دریافت کند. به نظر من این عاملی است که می‌تواند باعث شود فریلنسرها جذب چنین پلتفرمی شده و از آن استفاده کنند.
 
کد مطلب: 72269
برچسب ها: فریلنسر
نام شما
آدرس ايميل شما


کد ایکس
feedback
Iran, Islamic Republic of
به نظر جالب میاد ، اگر ما فریلنسرها بتونیم تو سود برند و پروژه مشارکت کنیم عالی میشه، البته دستمزدمون سرجاش باشه :)
این صندوق حمایت از ایده های فربلنسرهای عضو هم جذابه
feedback
Iran, Islamic Republic of
چقدر ساده هستی
به نظرت این سرمایه دارها و‌شرکت دارها میذارن فریلنسرها تو سود و برندشون شریک باشن؟
اینا کلک پول هست فقط دنبال این هستن از ماها پول بگیرن و بخورن دقیقا کاری که بورس ایران کردش
مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام