۰
plusresetminus
دوشنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۰۸:۴۴

قارچ‌ها، جایگزینی برای قطعات و سخت‌افزار کامپیوتر

ایتنا - میسلیوم‌ها می‌توانند با متصل شدن به هم رشد قارچ‌های بسیار بزرگی را شکل دهند، و از اینرو به نظر می‌رسد که آنها می‌توانند قطعات سخت‌افزاری در داخل یک کامپیوتر را نیز به هم متصل کنند. این رشته‌های رسانا می‌توانند سیگنال‌های الکتریکی را ارسال کنند، آنها را دریافت کنند و حافظه را نگهداری کنند.
قارچ‌ها، جایگزینی برای قطعات و سخت‌افزار کامپیوتر
پیش از این روشن شده بود که قارچ‌ها می‌توانند فعالیت مغز انسان را تقلید کنند، و دانشمندان در بریتانیا نیز دریافته‌اند که قارچ‌ها می‌تواند برخی عملکردهای رایانه‌ای را نیز شبیه‌سازی کند. بعضاٌ از انواع قارچ‌های کاربردی برای جایگزینی قطعات و سخت‌افزار کامپیوتر استفاده شده‌ است.
 
به گزارش ایتنا و به نقل از اسلش‌گیر، این ایده واقعا کارایی دارد و پتانسیل عظیمی نیز برای حوزه فناوری دارد. همین دانشمندان قبلاٌ ربات‌هایی ساخته بودند که توان خود را از کپک‌ها تامین می‌کردند. در آینده، محاسبات ارگانیک می‌تواند به تحولی شبیه به هوش مصنوعی، واقعیت مجازی، ایمپلنت‌های مغزی، یا مانند بسیاری از اکتشافات آینده‌نگرانه و خلاقانه‌ای تبدیل شود که در سال‌های اخیر رخ داده‌اند.
 
محققان دانشگاه غرب انگلستان مستقر در بریستول روشی را برای جایگزینی قطعات کامپیوتر با قارچ ابداع کرده‌اند. قارچ‌ها حاوی چیزهایی به نام «میسلیوم» هستند که رشته‌های کوچک و نخی هستند که عمدتاً برای رشد و انبساط استفاده می‌شوند.
 
مشخص شده است که این میسلیوم‌ها می‌توانند با متصل شدن به هم رشد قارچ‌های بسیار بزرگی را شکل دهند، و از اینرو به نظر می‌رسد که آنها می‌توانند قطعات سخت‌افزاری در داخل یک کامپیوتر را نیز به هم متصل کنند. این رشته‌های رسانا می‌توانند سیگنال‌های الکتریکی را ارسال کنند، آنها را دریافت کنند و حافظه را نگهداری کنند. به همین دلیل، از آنها برای بازتولید اجزایی مانند پردازنده و رم کامپیوتر نیز استفاده شده است.
 

محققان رایانش بیولوژیکی از انواع قارچ‌ها و کپک‌ها برای برخی اهداف محاسباتی استفاده کرده‌اند. آنها همچنین ادعا می‌کنند که استفاده از قارچ به جای سیلیکون مرسوم مزایای مهمی دارد. قارچ‌ها تحمل خطای بیشتری نسبت به همتایان سیلیکونی‌شان دارند، چرا که خودشان قادر به تولید هستند. از آنجا که آنها موجوداتی زنده، تنفسی و در حال رشد هستند پیکربندی مجددشان نسبت به یک ماشین سنتی آسانتر است. مسلماً توسعه استفاده از قارچ‌ها نویدبخش‌ترین حوزه آتی است.
 
آنها می‌تواند مانند بافت مغز انسان رفتار کند و از «اسپایکینگ» به عنوان وسیله‌ای برای ذخیره حافظه استفاده می‌کنند. وجود یا عدم وجود یک اسپایک می‌تواند مانند کدهای باینری که کامپیوترها برای عملکرد استفاده می‌کنند عمل کند. همانطور که گفته شد، سلول‌های مغز و قارچ می‌توانند بسیار پویاتر از یک کامپیوتر استاندارد هستند. دانشمندان در حال حاضر از سلول‌های مغز برای تحقیقات رایانشی استفاده می‌کنند و برخی معتقدند ماده خاکستری انسان کلید ایجاد نسل بعدی ابررایانه‌ها خواهد بود. قارچ ها می‌توانند اثر مشابهی ایجاد کنند.
 
پروفسور اندرو آداماتزکی، سرپرست تیمی که در حال بررسی رایانش مبتنی بر قارچ است، در گفتگو با وبسایت Popular Science، گفت: «در حال حاضر تنها در مرحله مطالعات امکان‌سنجی هستیم. ما فقط نشان می‌دهیم که امکان پیاده‌سازی محاسبات، و پیاده‌سازی اولیه مدارهای منطقی و مدارهای الکترونیکی پایه با میسلیوم امکان‌پذیر است. در آینده می‌توانیم رایانه‌ها و دستگاه‌های کنترل میسلیوم پیشرفته‌تری را پرورش دهیم.»
 
کد مطلب: 72221
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام