۰
plusresetminus
شنبه ۲۰ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۰۶:۱۴

نخستین موشک چاپ سه‌بعدی جهان با قابلیت استفاده مجدد

ایتنا - موشک ۳۳ متر و ۵۰ سانتی‌متری ترن ۱ را شرکت نوآفرین کالیفرنیایی ریلیتویتی اسپیس ساخته است.
نخستین موشک چاپ سه‌بعدی جهان با قابلیت استفاده مجدد

نخستین موشک سوخت متان که برای اولین بار به روش چاپ سه‌بعدی ساخته شده است، چهارشنبه از کیپ‌کاناورال ایالت فلوریدا به مدار زمین پرتاب می‌شود.

موشک ۳۳ متر و ۵۰ سانتی‌متری (۱۱۰ فوتی) ترن ۱ را شرکت نوآفرین کالیفرنیایی ریلیتویتی اسپیس ساخته است و با استفاده از موتورهای چاپ سه‌بعدی و سازه چاپ سه‌بعدی، باید تا یک هزار و ۲۵۰ کیلومتر بالا برود تا در مدار پایینی کره زمین قرار گیرد.

اجرای این پرتاب آزمایشی برای ساعت ۱ بعدازظهر به وقت محلی (۶ بعدازظهر به وقت گرینویچ) برنامه‌ریزی شده است تا «بزرگ‌ترین شیء سه‌بعدی در مدار زمین قرار گیرد».

ترن۱ ملقب به جی‌ال‌اچ‌اف (موفق باشی، خوش بگذرد) [GLHF/Good Luck, Have Fun]) در نخستین پرتاب هیچ باری ندارد اما شرکت ریلیتیویتی اسپیس قراردادهایی برای قرار دادن ماهواره در مدار زمین با استفاده از این موشک امضا کرده است.

این شرکت در سال ۲۰۲۲ با شرکت ماهواره‌ای بریتانیایی وان‌وب قراردادی به ارزش یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار برای چند پرتاب امضا کرد که طبق آن، با استفاده از موشک‌های چاپ سه‌بعدی خود، ماهواره‌های شرکت وان‌وب را در مدار پایینی کره زمین (لئو) قرار می‌دهد تا مجموعه ماهواره‌های اینترنت فضایی این شرکت تقویت شود.

ریلیتیویتی اسپیس ادعا می‌کند با روش جدید این شرکت برای چاپ سه‌بعدی اجزا، هزینه‌های پرتاب موشکی کاهش قابل‌توجهی پیدا می‌کند و هزینه هر پرتاب حدود ۱۲ میلیون دلار می‌شود.

اگر بخواهیم مقایسه کنیم، هزینه پرتاب با موشک فالکون ۹ شرکت اسپیس‌اکس حدود ۶۷ میلیون دلار است که البته می‌تواند بار بسیار سنگین‌تری یعنی بیش از ۲۲ هزار کیلوگرم را حمل کند.

شرکت ریلیتیویتی اسپیس تصمیم گرفت در نخستین پرتاب آزمایشی ترن ۱، آزمایش احتراق نهایی را که معمولا مرحله‌ای بسیار مهم در آزمایش پیشاپرتاب است، انجام ندهد.

نماینده شرکت ریلیتیویتی اسپیس گفت: «با تکمیل نکردن آزمایش احتراق به افزایش احتمال لغو نخستین پرتاب تن دادیم.»

«اما اگر تمام سیستم‌ها عادی کار کنند، ترجیح دادیم به جای آنکه با آزمایش اضافی روی زمین این وسیله نقلیه را فرسوده کنیم، عملیات آینده رهاسازی و پرتاب را انجام دهیم.»

اگر پرتاب موفقیت‌آمیز باشد، این همچنین نخستین باری خواهد بود که موشکی با سرمایه‌گذاری خصوصی در نخستین تلاش به مدار زمین می‌رسد.

تیم الیس، مدیرعامل شرکت ریلیتیویتی اسپیس، گفت: «این پرتاب به‌تنهایی معرف موفقیت درازمدت ما نخواهد بود.»

«اما با این پرتاب به بینش و داده‌های سودمندی دست خواهیم یافت که ما را برای پرتاب‌های بعدی آماده‌تر می‌کند و بستر یادگیری فوق‌العاده‌ای است برای ابداع فناوری‌های دارای کاربرد مستقیم در موشک ترن آر که به ما اطمینان فراوانی می‌دهد در مسابقه برای تبدیل شدن به شرکتی معظم در حوزه پرتاب‌ها جلوییم.»
کد مطلب: 72211
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام