۰
plusresetminus
شنبه ۲۰ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۰۱:۵۳

دانشمندان از هوا برق می‌گیرند!

ایتنا - آنزیمی که «هاک» نام دارد «به‌طور شگفت‌انگیزی پایدار» است و در تولید انرژی از هوای رقیق، فوق‌العاده کارآمد است.
دانشمندان از هوا برق می‌گیرند!

دانشمندان آنزیمی را کشف کرده‌اند که هوا را به الکتریسیته تبدیل می‌کند و قابلیت آن را دارد که برای دستیابی به منبع تقریبا نامحدود انرژی پاک‌، راه باز کند.

به گزارش ایتنا و به نقل از ایندیپندنت، تیمی از دانشگاه موناش در ملبورن استرالیا دریافتند که یک آنزیم مصرف‌کننده هیدروژن از یک باکتری معمولی خاک، با استفاده از جو به‌عنوان منبع انرژی، قادر به تولید جریان الکتریکی است.

پروفسور کریس گرینینگ از موسسه اکتشافات زیست‌پزشکی دانشگاه موناش گفت: «مدتی است که می‌دانیم باکتری‌ها می‌توانند برای کمک به رشد و بقای خود ازجمله در خاک‌های جنوبگان، دهانه‌های آتشفشانی و اعماق اقیانوس، از مقادیر ناچیز هیدروژن موجود در هوا به‌عنوان منبع انرژی استفاده کنند. اما نمی‌دانستیم که چگونه این کار را انجام می‌دادند.»

به گفته پژوهشگران، معلوم شد آنزیمی که «هاک» نام دارد «به‌طور شگفت‌انگیزی پایدار» است و در تولید انرژی از هوای رقیق، فوق‌العاده کارآمد است.

دکتر ریس گرینتر از دانشگاه موناش گفت: «هاک به‌طور خارق‌‌العاده‌ای کارآمد است.»

«این آنزیم برخلاف تمام آنزیم‌ها و کاتالیزورهای شیمیایی شناخته‌شده، حتی هیدروژن را کمتر از میزان و مقادیر جوی مصرف می‌کند - به اندازه ۰.۰۰۰۰۵ درصد از هوایی که ما تنفس می‌کنیم.»

آزمایش‌ها نشان داد که می‌توان هاک خالص شده را برای دوره‌های طولانی در دماهای انجماد یا تا ۸۰ درجه سانتی‌گراد بدون از دست دادن توان آن برای تولید برق ذخیره کرد.

کاربردهای اولیه آنزیم «باتری طبیعی» هاک شامل دستگاه‌های کوچکی می‌شود که با نیروی هوا کار می‌کنند و به‌عنوان جایگزینی برای دستگاه‌هایی که با انرژی خورشیدی کار می‌کنند به شمار می‌رود.

فوری‌ترین هدف، افزایش مقیاس تولید هاک است تا بتوان از آن به‌طور موثری در مقیاسی چشمگیر و انبوه استفاده کرد.

دکتر گرینتر گفت: «زمانی که ما هاک را به مقدار کافی تولید کنیم، به معنای واقعی کلمه هیچ‌چیزی نمی‌تواند مانع از استفاده از آن برای تولید انرژی پاک شود.»
کد مطلب: 72209
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام