کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

هنگام خرابی موتور هواپیما در پرواز چه کنیم؟

18 اسفند 1401 ساعت 12:24

برخی از اتفاقات ممکن است در مسیر سفر هوایی رخ دهد که از دست شما خارج است به‌طور مثال خراب شدن موتورهای هواپیما، اما اگر موتور هواپیما خراب شد، چه باید انجام داد؟ در ادامه این موضوع را باهم بررسی می‌کنیم.


---------------- رپرتاژ آگهی -----------------



امنیت مهم‌ترین فاکتوری است که در سفرهای هوایی یا سفر با اتومبیل، قطار و اتوبوس، به دنبال آن هستیم. به همین دلیل بعد از اینکه تصمیم به سفر داریم و بعد گرفتن بلیط هواپیما و بستن چمدان، راهی سفر می‌شویم، با این اطمینان می‌رویم که هواپیماها کاملا امن هستند و مشکلی در روند پرواز ایجاد نخواهد شد. البته این حرف کاملا درست است؛ اما در نظر داشته بشاید که برخی از اتفاقات ممکن است در مسیر سفر هوایی رخ دهد که از دست شما خارج است. به‌طور مثال خراب شدن موتورهای هواپیما یکی از این موارد است. اما سوال مهمی که در این میان ایجاد می‌شود، این است که اگر موتور هواپیما خراب شد، چه باید انجام داد؟ در ادامه این موضوع را باهم بررسی می‌کنیم.
 

قبل از هر چیز لطفا آرام باشید!


بله مهم‌ترین و بهترین راهکار در هر اتفاق خارج از کنترل این است که آرامش خود را حفظ کنید. درعین‌حال بهتر است بدانید که هرساله حدود ۶۰ الی ۷۰ میلیون پرواز در تمام جهان انجام می‌شود و در این میان فقط کمتر از ۲۵۰ پرواز مشکلاتی مانند خراب شدن موتورهای هواپیما دارند. بنابراین با خیال راحت بلیط هواپیما بگیرید و نگران نباشید. علاوه بر آن در سفرهای زمینی اتفاقاتی مانند تصادفات رانندگی بیشتر از حوادث هوایی رخ می‌دهد. بنابراین قبل از اینکه نگران سفر هوایی خود باشید، باید نگران سفرهایی باشید که هرروز برای رفتن به سرکار، خرید و ... با خودرو انجام می‌دهید. همچنین بهتر است بدانید که درصد بروز حوادثی مانند خراب شدن موتور در هواپیما بسیار اندک است و هواپیما از امن‌ترین وسایل حمل‌ونقل در جهان محسوب می‌شود. بنابراین با خیال راحت سوار هواپیما شوید.
 

چرا موتور هواپیما خراب می‌شود؟

 


هر اتفاقی ممکن است باعث خراب شدن موتور هواپیما شود. البته قبل از پرواز تمام قسمت‌های فنی مانند موتور چک می‌شوند تا مشکلی در روند پرواز ایجاد نشود؛ اما زمانی که هواپیما در حال پرواز است، ممکن است اشیای معلق در هوا مانند پرنده به موتور آن برخورد ‌کنند و خرابی موتور را به دنبال داشته باشند. همچنین ایراد و نقص فنی روی چرخ‌ها و پره‌ها فشار ایجاد کرده و باعث می‌شود موتور از کار بیفتد. درعین‌حال مشکلات مکانیکی داخل موتور یا نشت روغن از دلایل دیگر برای خرابی موتورها در حین پرواز محسوب می‌شوند.
 

خراب شدن یک موتور در پرواز


خوشبختانه در بیشتر موارد فقط یکی از موتورهای هواپیما خراب می‌شود و به همین دلیل این موضوع اصلا نگران‌کننده نیست. با توجه به نوع هواپیما که سه و یا چهار موتوره باشند، از دست رفتن یک موتور خیلی خطرناک نیست و خلبان با توجه به وضعیت موجود می‌تواند به پرواز خود ادامه دهد. اما از کار افتادن یک موتور باعث می‌شود قدرت هواپیما کم شده و دیگر اجزای هواپیما نیز به نوعی درگیر این اتفاق شوند. به همین دلیل به احتمال زیاد هواپیما عملکرد نرمال خود را تا حدودی از دست می‌دهد و سرعت آن کم می‌شود. اما بازهم تاکید می‌شود که این موضوع نگران‌کننده نیست.
 

خلبان‌ها آموزش‌دیده و حرفه‌ای هستند


هواپیمایی که یک موتور دوقلو دارد، بی‌هیچ عیب و نقصی با یک موتور هم می‌تواند کار کند و حتی با یک موتور به‌راحتی تیک آف کند یا فرود بیاید. به همین دلیل خراب شدن موتورهای هواپیما در حین پرواز، مشکل جدی به حساب نمی‌آید، زیرا خلبان‌ها آموزش‌دیده‌اند و به‌خوبی می‌دانند که چطور باید هواپیما را در این وضعیت مدیریت کنند.
اگر در زمان پرواز، موتور هواپیما دچار نقص فنی و خراب شود، خلبان ابتدا چک می‌کنند که چه موضوع و عاملی باعث بروز این اتفاق شده است. بعد از شناسایی علت مشکل، سعی می‌کند تا در نزدیک‌ترین فرودگاه به زمین بنشینند. درعین‌حال به یاد داشته باشید که در هواپیماهایی که به صورت چهار موتوره تولید شدند، خراب شدن یک موتور اهمیت بسیار محدودی دارد و اصلا مشکلی در پرواز ایجاد نمی‌شود. حتی در بسیاری از موارد مسافران نیز متوجه ایراد به وجود آمده نمی‌شوند.
 

اگر همه موتورها در پرواز خراب شوند، چه می‌شود؟


در این صورت نیز باز تاکید می‌شود که نگران نباشید؛ زیرا دلیلی برای نگرانی وجود ندارد. حتی اگر تمام موتورهای هواپیما باهم از کار بیفتد بازهم هواپیما بدون آن‌ها، به‌راحتی می‌تواند به پرواز ادامه دهد. سیستم فنی هواپیماها به شکلی طراحی شده که در این شرایط می‌توانند با عبور جریان هوایی در باله‌ها، پرواز کنند و به همین دلیل تا زمانی که این پروسه و روند ادامه داشته باشد، هواپیما بدون مشکل به حرکت ادامه می‌دهد. علاوه بر آن، اگر هواپیما دارای ۲ موتور باشد و هر دو موتور آن در ارتفاع زیاد پرواز از کار بیفتند،خلبان پرواز ۲۰ تا ۳۰ دقیقه زمان دارد تا هواپیما را در جایی به زمین بنشاند.
 

آتش گرفتن موتور هواپیما

 

در گذشته زمانی که یک هواپیما در مسیر پروازی خود دچار مشکلاتی مانند خراب شدن موتور می‌شد، احتمال سقوط آن زیاد بود؛ اما امروزه با پیشرفت تکنولوژی این احتمال بسیار کم و در حد ناچیز است. علاوه بر آن، درصورتی‌که موتورهای هواپیما در مسیر پرواز دچار آتش‌سوزی شوند، خلبان به‌راحتی در کابین خود می‌تواند آتش را خاموش کند و مانع بروز مشکلات دیگر در پرواز شود.
علاوه بر آن امروزه پیشرفت تکنولوژی و فناوری باعث شده سیستم‌های ضد حریق روی موتورها و سایر اجزای هواپیما وجود داشته باشد و هنگامی‌که موتور هواپیما در ارتفاعات دچار آتش شود، خلبان با فشردن دکمه ضد حریق آتش ر را مهار کند و آتش به قسمت‌های دیگر صدمه‌ای وارد نکند.
همچنین درصورتی‌که تمام تدابیر خلبان جوابگو نباشد، فرود اضطراری آخرین راهکار است. خوشبختانه خلبان‌های پرواز کاملا آموزش‌دیده هستند و به‌خوبی می‌توانند هواپیما و اتفاقاتی که در مسیر پرواز رخ می‌دهید،؛ مدیریت کنند. پس با خیال راحت بلیط هواپیما بگیرید و سفر کنید.
 


کد مطلب: 72196

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/72196/هنگام-خرابی-موتور-هواپیما-پرواز-کنیم

ايتنا
  https://www.itna.ir