کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

تاسیس مرکز علمی بین‌المللی برای جست‌وجوی بیگانگان فضایی

16 اسفند 1401 ساعت 22:45

ایتنا - جست‌وجوی ردپاهای زیستی در سیاره‌های دیگر، نشان خواهد داد که آیا پدید آمدن حیات روی زمین و تکامل آن، صرفا یک رخداد تصادفی است یا بخشی از ماهیت بنیادین جهان.



سال‌ها است که دانشمندان می‌کوشند معمای حیات را کشف کنند و در عین حال، به این پرسش پاسخ دهند که آیا حیات، فقط روی زمین وجود دارد، یا در سراسر کیهان پهناور گسترده شده است.

با همه این تلاش‌ها و تحقیقات دامنه‌دار، هنوز هیچ ردپای مشخصی از حیات فرازمینی پیدا نشده است. بخشی از این مشکل احتمالا به این بازمی‌گردد که هنوز تعریف مشخصی از «جاندار» و «بی‌جان»، به‌ویژه در دنیای میکروسکوپی، وجود ندارد، و نیز اینکه دانشمندان هنوز دقیقا نمی‌دانند باید به دنبال چه چیزی بگردند.

به گزارش ایتنا و به نقل از ایندیپندنت، اینک دانشمندان برجسته‌ای از سراسر جهان، با هدف تمرکز بر یافتن منشا حیات و پاسخ به این پرسش دیرینه که آیا حیات در جایی غیر از زمین در کیهان وجود دارد یا نه، یک مرکز تحقیقاتی جدید تاسیس کرده‌اند.

جو پینکستون در یادداشتی برای تلگراف، اشاره می‌کند که مرکز تحقیقاتی «اوریجینز فدریشن» که با مشارکت و حضور اخترشناسان دانشگاه هاروارد، کمبریج، موسسه فناوری فدرال زوریخ و دانشگاه شیکاگو تاسیس شده است، بنا دارد با جدیت به جست‌وجوی حیات بیگانه احتمالی در سراسر کیهان بپردازد.

این تیم از دانشمندان قصد دارند معیارهایی را که برای شکل‌گیری حیات در سراسر کیهان در نظر گرفته می‌شود، بررسی کنند و سیاراتی را که واجد شرایط اولیه حیات به شمار می‌روند، فهرست کنند.

تخصص پروفسور امیلی میچل، جانورشناس در کمبریج که در «مرکز لورهولم جست‌وجوی حیات در گیتی» مشغول به کار است، تجزیه‌و‌تحلیل فسیل‌های بسیار قدیمی با قدمت بیش از یک میلیارد سال است. او می‌کوشد دریابد که موجودات اولیه در اعماق دریاها، چگونه در قالب نخستین اشکال حیات روی زمین پدید آمدند و تکامل یافتند.

او در پژوهش خود، ابتدایی‌ترین اشکال حیات میکروبی روی زمین را در شرایط جهنمی حاکم بر آن دوران که از متان سرشار بود، بررسی می‌کند. تحقیقات او می‌تواند در جست‌وجوی نشانه‌های حیات در فضا و پیدا کردن تمدن‌های احتمالی بیگانه کمک کند.

«اوریجینز فدریشن» در حالی تاسیس می‌شود که به گمان بسیاری، اینک در دور‌ه‌ای بی‌نظیر در تاریخ به سر می‌بریم و دانشمندان بیش از پنج هزار سیاره فراخورشیدی را که به دور ستاره‌های خود می‌گردند، شناسایی کرده‌اند.

 

تاسیس مرکز علمی بین‌المللی برای جست‌وجوی بیگانگان فضایی


در حال حاضر دو برنامه اکتشافی فضایی عمده، به جست‌وجوی نشانه‌های حیات در کیهان می‌پردازند؛ نخست، تلسکوپ فضایی جیمز وب ناسا، و دیگری پروژه «ستی»، که از سال‌ها پیش تاکنون در پی یافتن هوش فرازمینی تمدن‌‌های بیگانه است.

در آینده، این برنامه‌ها اطلاعات بسیار دقیق‌تری در پاسخ به این پرسش که آیا ما در کیهان تنهاییم یا نه، ارائه خواهند داد و بختی واقعی برای یافتن شواهدی قطعی از حیات فرازمینی در اختیارمان خواهند گذاشت.

محور تحقیقات «اوریجینز فدریشن»، مفهومی است که به «امضا» یا «ردپای زیستی» شهرت دارد. این نشانه‌های زیستی، در واقع داده‌های طیفی شیمیایی‌اند که دانشمندان بر اساس آن‌ها می‌توانند احتمال وجود حیات را در ناحیه معینی از کیهان حدس بزنند.

به گزارش تلگراف، تلسکوپ فضایی جیمز وب به توان حداکثری خود نزدیک می‌شود، اما هنوز به حد نهایی نرسیده است، زیرا مهندسان ناسا قرار است این تلسکوپ را برای شرایطی آماده‌ کنند که قادر باشد روی جست‌وجوی حیات فرازمینی در گیتی تمرکز کند.

در جریان این بررسی‌ها، دانشمندان زمان گردش سیاره‌ها به دور ستاره‌‌های خود و نیز مواد شیمیایی موجود در اتمسفر آن سیارات را مطالعه و ارزیابی خواهند کرد. آنان بیش از هر چیز امیدوارند شواهدی از اکسیژن، آب یا متان بیابند، زیرا وجود این مواد نشان می‌دهد که ممکن است در آن سیارات، حیات وجود داشته باشد.

پروفسور میچل در نشست سالانه انجمن پیشبرد علوم آمریکا گفت: «ما در سراسر کیهان فقط یک ردپای زیستی داریم؛ اینجا بر روی زمین. اما همانطور که همکاران خوشبین من می‌گویند، اگر طی ۱۰ یا ۲۰ سال، هزاران ردپای زیستی داشته باشیم، می‌توانیم به این موضوع بپردازیم که حیات روی زمین تصادفی بوده است یا نه.»

او افزود: «این ظرفیت فوق‌العاده وجود دارد که اگر به قدر کافی امضای زیستی داشته باشیم، می‌توانیم داده‌های عددی را بررسی کنیم و بکوشیم تا دریابیم که چگونه می‌توان شباهت‌ها و تفاوت‌های حیات را در سیاره‌های دیگر سنجید.»

به گفته دانشمندان، جست‌وجوی ردپاهای زیستی در سیاره‌های دیگر، از جمله مریخ، نشان خواهد داد که آیا پدید آمدن حیات روی زمین و تکامل آن، صرفا یک رخداد تصادفی است، یا بخشی از ماهیت بنیادین جهان؛ با تمام پیچیدگی‌های اکولوژیکی و زیست‌شناختی آن. 

پروفسور دیدیه کلوز، که بابت کشف نخستین سیاره فراخورشیدی در دهه ۱۹۹۰، برنده جایزه نوبل شد، نیز در «اوریجینز فدریشن» مشارکت دارد. او در این همایش نیز سخنرانی می‌کرد، هشدار داد که پیش‌بینی اینکه حیات بیگانه چه زمانی کشف خواهد شد، احمقانه است.

پروفسور اندی پارکر، رئیس آزمایشگاه کاوندیش کمبریج که مرکز لورهولم جست‌وجوی حیات در گیتی» در آن قرار دارد، گفت: «کار پیشگامانه پروفسور کلوز به ستاره‌شناسان و فیزیکدانان امکان داده است که به پیشرفت‌هایی دست یابند که تا همین چند سال پیش تصورناپذیر بود؛ هم در کشف سیاراتی که ممکن است میزبان حیات باشند، و هم در توسعه روش‌هایی برای بررسی این سیاره‌ها. اما اینک باید طیف کاملی از شناخت علمی خود را به کار گیریم تا بفهمیم که حیات واقعا چیست و آیا در این سیارات تازه کشف‌شده حیات وجود دارد، یا خیر.»

«آزمایشگاه کاوندیش به میزبانی «مرکز لورهولم جست‌وجوی حیات در گیتی» و به همکاری با «اوریجینز فدریشن» برای سرپرستی این جست‌وجوی اکتشافی، مفتخر است.»


کد مطلب: 72186

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/72186/تاسیس-مرکز-علمی-بین-المللی-جست-وجوی-بیگانگان-فضایی

ايتنا
  https://www.itna.ir