۰
plusresetminus
دوشنبه ۸ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۰۳:۴۷

صد شهر مهم جهان در معرض پیامدهای شدید تغییرات اقلیمی قرار دارند

ایتنا - تغییرات شدید اقلیم و آب و هوایی مانند سیل، آتش‌سوزی جنگل‌ها، موج‌های گرمایی و افزایش سطح دریا به ساختمان‌ها و املاک وارد می‌کنند.
صد شهر مهم جهان در معرض پیامدهای شدید تغییرات اقلیمی قرار دارند

یک شرکت مستقل بررسی مخاطرات اقلیمی اعلام کرد که توسعه‌یافته‌ترین و مهم‌ترین قطب‌های اقتصادی آسیایی در مقیاس جهانی مانند پکن، جاکارتا، هوشی‌مین سیتی، تایوان و بمبئی در میان ۱۰۰ شهر در معرض بیشترین آسیب‌های اقلیمی‌ قرار دارند.

بر اساس گزارشی که «کراس دیپندنسی اینیاتیو» (اکس‌دی‌ای) روز دوشنبه (۲۰ فوریه ۲۰۲۳) منتشر کرد، این قطب‌های مهم اقتصادی با بالاترین خطر آسیب ناشی از بحران شدید آب و هوا و اقلیم مواجه بودند.

این رتبه‌بندی‌ها نخستین بررسی کلی از داده‌های خروجی «گروس دامستیک کلایمیت ریسک» (جی‌دی‌سی‌آر) است که مخاطرات اقلیمی فیزیکی و ملموس را در محیط انسان‌ساخت در بیش از ۲۶۰۰ منطقه در سراسر جهان در سال ۲۰۵۰ برآورد کرد.

[توضیح مترجم: محیط انسان‌ساخت یا محیط مصنوع، اصطلاحی است در معماری و شهرسازی که به طور کلی به مجموعه‌ای از اجزا از جمله ساختمان‌ها در شهرها، زیرساخت‌های عمومی، حمل‌ونقل، فضای باز و نظایر آن اشاره دارد.]

مجموعه داده‌های «اکس‌دی‌ای جی‌دی‌سی‌آر» این حالت‌ها را بر مبنای پیش‌بینی‌های مدل‌سازی شده از خسارتی سنجید که تغییرات شدید اقلیم و آب و هوایی مانند سیل، آتش‌سوزی جنگل‌ها، موج‌های گرمایی و افزایش سطح دریا به ساختمان‌ها و املاک وارد می‌کنند.

این بررسی نشان داد که آسیا، با ۱۱۴ استان از ۲۰۰ استان در این فهرست، با چند مرکز اقتصادی مهم در چین و هند، صدر فهرست مناطق در معرض خطر را به خود اختصاص داد.

پس از چین، ایالات متحده با ۱۸ ایالت در میان ۱۰۰ ایالت، پرخطرترین ایالت‌ها را داشت. فلوریدا بالاترین جایگاه را در ایالات متحده داشت، پس از آن کالیفرنیا و تگزاس در رتبه های بعدی قرار داشتند.

هند سومین تعداد ایالت را در میان ۵۰ ایالت اول داشت. ایالت‌هایی شامل بیهار، اوتار پرادش، آسام، راجستان، تامیل نادو، ماهاراشترا، گجرات، پنجاب و کرالا. چین، هند و ایالات متحده با هم بیش از نیمی از ۱۰۰ ایالت‌ و استان اول را تشکیل می‌دادند.

دیگر قطب‌های اقتصادی بسیار توسعه یافته و مهم در سطح جهانی در میان صد مکان نخست، بوئنوس آیرس، سائوپائولو، جاکارتا، پکن، هوشی‌مین، تایوان و بمبئی بودند. همچنین استرالیا، بلژیک، ایتالیا، کانادا و آلمان نیز ایالت‌ها و استان‌هایی در بین صد مکان اول داشتند.

این گزارش برای سرمایه‌‌گذاران، مهم و قابل توجه است چرا که نشان داد که زیرساخت‌هایی که در بسیاری از جاها به طور گسترده ساخته شده، به طور کلی با سطوح بالای فعالیت اقتصادی و ارزش سرمایه همپوشانی داشتند. این همچنین نخستین گزارشی است که بررسی مخاطرات فیزیکی و ملموس اقلیمی را منحصرا با تمرکز بر محیط انسان‌ساخت انجام می‌دهد و همه ایالت‌ها، استان‌ها و ... در جهان را با هم مقایسه می‌کند.

روهان همدن مدیرعامل اکس‌دی‌ای گفت: «از حیث مقیاس کلی ریسک خسارت و با در نظر گرفتن تشدید خطر، زمانی که تغییرات اقلیمی، شرایط آب و هوایی مخاطره‌آمیز و غیرعادی را افزایش می‌دهد، آسیا بیش از همه چیزی برای از دست دادن دارد، و با جلوگیری از بدتر شدن تغییرات اقلیمی و با شتاب بخشیدن به سرمایه‌گذاری در بخش تاب‌آوری آب‌وهوا بیشترین سود را می‌برد.»

[توضیح مترجم: تاب‌آوری آب‌وهوا به استراتژی‌های اجتماعی، اقتصادی، فناوری و سیاسی گفته می‌شود که برای مقابله با یک رویداد یا روند یا اختلال خطرناک در مسائلی نظیر تنوع زیستی و غیره در نظر گرفته می‌شوند.]

 


«این پیچیده‌ترین بررسی جهانی از مخاطرات اقلیمی ملموس تا به امروز به شمار می‌رود که وسعت و عمق و جزئیات را در مقیاسی ارائه می‌کند که پیش از این شاهد نبوده‌ایم.»

او افزود: «اینک، برای نخستین بار، صنعت مالی می‌تواند مستقیما بمبئی، نیویورک و برلین را با استفاده از روشی مشابه با هم خط به خط مقایسه کند.»

این سنجش و مقایسه «گروس دامستیک کلایمیت ریسک» اکس‌دی‌ای از مخاطرات فیزیکی و ملموس اقلیمی سال ۲۰۵۰ نشان داد که به طور کلی استان‌های چین، جیانگ‌سو، شاندونگ، هبی، گوانگ‌دونگ و هنان بالاترین نتایج را در ریسک خسارت دارند.

بیش از نیمی از ۵۰ ایالت و استان در معرض خطر در سال ۲۰۵۰، در چین، غالبا در استان‌های شرقی و جنوبی که به طور سراسری به یکدیگر متصل‌اند، در امتداد دشت‌های سیلابی و دلتاهایی رودخانه‌های یانگ‌تسه و پرل (مروارید) بودند.

این گزارش همچنین گفت، جنوب شرق آسیا بیش‌تر از هر جایی از جهان متحمل تشدید خسارت رخدادهای ناشی از بحران اقلیمی بین سال‌های ۱۹۹۰ تا ۲۰۵۰ شده است.

آقای همدن گفت: «ما این تحلیل را در پاسخ به خواست سرمایه‌گذاران برای داشتن داده‌های مربوط به مخاطرات دولتی و منطقه‌ای منتشر می‌کنیم. یافته‌های رده‌بندی «اکس‌دی‌ای جی‌دی‌سی‌آر» بر اهمیت ارزش‌گذاری ریسک اقلیمی فیزیکی در بازارهای مالی شامل بازارهای اوراق قرضه تاکید می‌کند. با در نظر گرفتن اینکه میزان سرمایه‌گذاری دارایی، با منابع و دارایی‌های در معرض خطر در استان‌های شناسایی‌شده، آسیب‌پذیری زنجیره‌های جهانی تامین و نیاز به تاب‌آوری آب و هوا برای اطلاع از سرمایه‌گذاری نشان داده‌ شدند.»

« این برای شرکت‌ها، دولت‌ها و سرمایه‌گذاران بسیار مهم است که پیامدهای مالی و اقتصادی مخاطرات اقلیمی ملموس و فیزیکی را درک کنند و پیش از اینکه این هزینه‌ها فراتر از نقاط عطف مالی بیشتر شود، این ریسک را در تصمیم‌گیری‌های خود بسنجند.»

هزینه مالی ناشی از تغییرات شدید اقلیمی و تغییرات آب و هوایی را در حال حاضر در بسیاری از اقتصادهایی که در صدر رده‌بندی «اکس‌دی‌ای جی‌دی‌سی‌آر» قرار دارند احساس می‌شود.

در ژوئن ۲۰۲۲، سیل شدید در گوانگ‌دونگ، که رتبه چهارم را در این بررسی دارد، موجب خسارت مالی ۷.۵ میلیارد یوان (بیش از ۸۳۰ میلیون پوند) زیان‌ اقتصادی مستقیم شد.

طوفان ایان که در اواخر سپتامبر ۲۰۲۲ بخش‌های پرجمعیت فلوریدا را درنوردید، بنا به تخمین، به حدود ۶۷ میلیارد دلار (۵۵ میلیارد پوند) تحت پوشش بیمه خسارت زد.

یافته‌های این گزارش، مطابق با ارزیابی‌های مختلف هیات بین‌دولتی تغییرات اقلیمی (آی‌پی‌سی‌سی)، نشان می‌دهد که رویدادهای جوی شدید در مناطقی از این دست، احتمالا طی سال‌های آینده با ادامه گرم شدن سیاره تشدید خواهند شد. از این رو، هزینه‌های اقتصادی ناشی از بلایای طبیعی نیز افزایش می‌یابد.

منبع: ایندیپندنت
کد مطلب: 72061
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام