۰
plusresetminus
چهارشنبه ۳ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۰۲:۴۵

شکلات کم‌چرب با چاپ سه‌بعدی در راه است

ایتنا - محققان دریافتند با جایگزین کردن بخشی از کره‌ کاکائو با صمغ عربی یا صمغ اقاقیا و ترکیب آن با شهد شکر، می‌توانند طعم شکلات سه‌بعدی را بهتر کنند.
شکلات کم‌چرب با چاپ سه‌بعدی در راه است

یکی از محققان دانشگاه راتگرز فرمولی برای شکلات کم‌چرب سالم‌تری کشف کرد که می‌توان آن را با استفاده از چاپگر سه بعدی ساخت.

به گزارش ایتنا و به نقل از ایندیپندنت، پژوهشگران در این تحقیق، کره کاکائو را که عامل بافت، ساختار و قوام شکلات است، با امولسیون کم‌چرب و آب در روغن ترکیب کردند که ویژگی‌های این خوراکی لذیذ را شبیه‌سازی می‌کرد.

نیویورک پست به نقل از کینگ رونگ هوانگ، استاد بخش علوم غذایی در دانشکده علوم زیست محیطی و زیست‌شناسی راتگرز در نیوجرسی آمریکا، نوشت: «همه دوست دارند شکلات بخورند، اما ما به سلامت خود نیز اهمیت می‌دهیم.» او در ادامه گفت که برای رفع این مشکل، شکلاتی ساخته‌ایم که نه تنها کم‌چرب است، بلکه می‌توان آن را با چاپگر سه‌بعدی نیز تولید کرد، و این «اولین شکلات کاربردی» ماست.

شکلات در روش‌های سنتی از کره‌ کاکائو، پودر کاکائو و پودر قند ساخته می‌شود که با یک امولسیون‌کننده ترکیب می‌شود. در این پژوهش، دانشمندان با استفاده از دستورالعمل‌ استاندارد شکلات، مواد مختلفی را به‌عنوان پایه امتحان کردند.

 


پژوهشگران با استفاده از روش‌های پیشرفته برای بررسی ساختار مولکولی و خواص فیزیکی شکلات، ویژگی‌های فیزیکی شکلات چاپ‌شده را بررسی کردند. به گفته هوانگ، آن‌ها علاوه بر اینکه به‌دنبال سطح مناسب ویسکوزیته (یا گرانروی، به‌معنای مقاومت مایعات در برابر جاری شدن) برای چاپ بودند، به بهترین بافت و خلوص برای «داشتن حس خوب در دهان» نیز فکر می‌کردند. آن‌ها با آزمایش نسبت‌های مختلف آب به روغن، درصد تمام مواد اصلی را قبل از قرار گرفتن در مخلوط تغییر دادند.

پژوهشگران دریافتند که با جایگزین کردن بخشی از کره‌ کاکائو با صمغ عربی (عصاره‌ درخت اقاقیا که معمولا در صنایع غذایی استفاده می‌شود)، و ترکیب آن با شهد شکر، می‌توانند طعم شکلات سه بعدی را بهتر کنند.

به گفته هوانگ، این شکلات راه را برای گزینه‌های کم‌چرب به‌جای خوراکی‌های سنتی شیرین هموار می‌کند.

هوانگ گفت: «فناوری چاپ سه بعدی مواد غذایی امکان تولید محصولات خوراکی سفارشی با طعم، شکل و بافت مناسب، و همچنین تغذیه بهتر بر اساس نیاز مصرف‌کننده را فراهم می‌کند.»
کد مطلب: 71994
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام