۱
۰
plusresetminus
دوشنبه ۲۴ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۲۳:۱۳

محدودسازی اینترنت، یک چرخه تشدیدشونده زیان برای اقتصاد ایجاد می‌کند

ایتنا - رئیس کمیسیون اقتصاد نوآوری و تحول دیجیتال: ممکن است در دیگر کشورها نیز گاهی به دلایلی، اینترنت قطع یا محدود شود، اما نهادهای ناظر و پایش‌کننده اینترنت در دنیا نشان می‌دهند که بازه اعمال محدودیت بر اینترنت همیشه بسیار کوتاه است و بسیار به ندرت دیده شده که قطعی یا محدودسازی اینترنت برای یک بازه زمانی طولانی اعمال شود.
محدودسازی اینترنت، یک چرخه تشدیدشونده زیان برای اقتصاد ایجاد می‌کند

رئیس کمیسیون اقتصاد نوآوری و تحول دیجیتال اتاق بازرگانی تهران، گفت: «ممکن است در دیگر کشورها نیز گاهی به دلایلی، اینترنت قطع یا محدود شود، اما نهادهای ناظر و پایش‌کننده اینترنت در دنیا نشان می‌دهند که بازه اعمال محدودیت بر اینترنت همیشه بسیار کوتاه است و بسیار به ندرت دیده شده که قطعی یا محدودسازی اینترنت برای یک بازه زمانی طولانی اعمال شود.» بررسی‌ داده‌های دریافتی نشان می‌دهد که قطعی و اختلال اینترنت از مهر تا پایان دی‌ماه سال جاری ده‌ها هزار میلیارد تومان به اقتصاد ایران زیان وارد کرده است. با فرض اینکه اختلال در اینترنت اثری ۲۵ درصدی بر اقتصاد دیجیتال باقی گذاشته باشد، زیان ماهانه به حدود ۸/ ۹ هزار میلیارد تومان می‌رسد که برای چهار ماهه مهر تا دی ماه امسال این زیان ۲/ ۳۹هزار میلیارد تومان خواهد بود.


فرزین فردیس، رئیس کمیسیون اقتصاد نوآوری و تحول دیجیتال اتاق بازرگانی تهران در گفت‌وگو با استودیو اتاق تهران، عنوان کرد که متاسفانه وضع محدودیت‌های دائمی بر اینترنت، مدافعان زیادی در نهادهای مختلف دارد که در شرایط بروز نارضایتی، نقش پررنگی در تصمیم‌گیری‌ها دارند. او با اشاره به زیان‌های بالای چنین رفتاری در حوزه سیاستگذاری افزود: «چنین رویکردی یک چرخه تشدیدشونده زیان برای اقتصاد ایجاد می‌کند. در کشور ما وقتی از سرمایه‌گذاران دعوت می‌کنیم در اقتصاد دیجیتال فعال شوند و سرمایه‌گذاری کنند، می‌گویند کسب‌وکار شما به سیمی بند است، به دکمه‌ای بند است و هر لحظه ممکن است قطع شود. آنها وارد سرمایه‌گذاری در این حوزه نمی‌شوند چون می‌دانند ریسک زیادی دارد و هر لحظه ممکن است اینترنت قطع شود.»

او همچنین با اشاره به رویکرد استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان در حراست از داده‌های کاربران گفت: «استارت‌آپ‌ها در حراست از داده‌های کاربران بسیار مسوولانه عمل کردند. مشکل این است قوانین حفاظت از داده‌های شخصی در کشور ما ناقص است. بنگاه‌های حوزه اقتصاد دیجیتال در حفاظت از داده‌های کاربران‌شان بسیار مسوولانه‌تر و بهتر از کسب‌وکارهای دیگر در حوزه‌های دیگر عمل کردند.»

رئیس کمیسیون اقتصاد نوآوری و تحول دیجیتال اتاق بازرگانی تهران، با توصیه به پرهیز از ضربه وارد کردن به سرمایه‌های کشور عنوان کرد که اگر جایی رانت وجود دارد باید برای حذف رانت تلاش کرد نه اینکه هدف رانت را تغییر دهیم. فرزین فردیس گفت: «هدف ما باید تغییر و دگرگونی رفتارهای غلط باشد. در زمان تخریب بی‌محابای نهادها و بنگاه‌ها باید حواس‌مان باشد که با این روند دیگر ساختمانی باقی نمی‌‌ماند که زیر سقفش پناه بگیریم.»

منبع: دنیای اقتصاد
کد مطلب: 71910
نام شما
آدرس ايميل شما


feedback
Iran, Islamic Republic of
«با فرض اینکه اختلال در اینترنت اثری ۲۵ درصدی بر اقتصاد دیجیتال باقی گذاشته باشد، زیان ماهانه به حدود ۸/ ۹ هزار میلیارد تومان می‌رسد که برای چهار ماهه مهر تا دی ماه امسال این زیان ۲/ ۳۹هزار میلیارد تومان خواهد بود.»
و این مبلغ کلان تا چه حد بر معیشت افراد و خانواده ها تاثیر گذاشته و می گذارد؟
مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام