۱
۰
plusresetminus
يکشنبه ۲۳ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۰۱:۰۰

نیروگاه همجوشی هسته‌ای با یک میلیون برابر میدان مغناطیسی زمین آزمایش شد

ایتنا - از همجوشی هسته‌ای به عنوان رویای نهایی انرژی پاک استقبال شده است.
نیروگاه همجوشی هسته‌ای با یک میلیون برابر میدان مغناطیسی زمین آزمایش شد

یک شرکت بریتانیایی از نخستین مجموعه از «ابر»آهنرباها در جهان رونمایی کرد که می‌توانند برای آزمایش نیروگاه‌های همجوشی هسته‌ای استفاده شوند.

شرکت توکامک انرژی گفت که آهنربای دمو۴ دارای قدرت میدان مغناطیسی است که تقریبا یک میلیون بار از میدان مغناطیسی زمین قدرتمندتر است، که آن را قادر می‌کند پلاسمای بسیار داغ ایجادشده طی فرایند همجوشی را محدود و کنترل کند.

به گزارش ایتنا و به نقل از ایندیپندنت، از همجوشی هسته‌ای به عنوان رویای نهایی انرژی پاک استقبال شده است و دانشمندان از دهه ۱۹۵۰ تاکنون روی این فناوری کار می‌کنند.

این فرایند عبارت است از تقلید واکنش‌های طبیعی که در خورشید رخ می‌دهند و بدون نیاز به سوخت‌های فسیلی و بدون تولید زباله‌های خطرناک، انرژی تقریبا نامحدودی فراهم می‌کنند.

توکامک‌انرژی قصد دارد نخستین شرکت خصوصی باشد که انرژی همجوشی تجاری تولید می‌کند و هدف آن به نمایش گذاشتن طرز کار همجوشی آماده برای ورود به شبکه در اوایل دهه ۲۰۳۰ است.

دکتر راد بیتمن از توکامک انرژی گفت: «این لحظه بزرگ و برجسته‌ای است که ما واقعا بابت آن هیجان‌زده‌ایم.»

«آهنرباهای ما ساخت و عملکرد توکامک‌های کروی را امکان‌پذیر می‌کنند و بنابراین برای دریافت سریع‌تر انرژی همجوشی پاک و نامحدود در شبکه یک رویداد تعیین‌کننده‌اند.»

 


اگرچه چند پیشرفت بزرگ در سال‌های اخیر امید به دستیابی به آن در دهه آینده را به وجود آورده، تا تجاری‌سازی منبع انرژی هنوز فاصله زیادی باقی است.

سال گذشته، دانشمندان آزمایشگاه ملی لارنس لیورمور (ال‌ال‌ان‌ال) در کالیفرنیا نخستین کسانی بودند که با استفاده از نیروی همجوشی هسته‌ای به بهره انرژی خالص (ان‌ئی‌جی) دست یافتند.

(توضیح: بهره انرژی خالص یا اصطلاحا ان‌ئی‌جی (NEG) به معنی شرایطی است که در آن میزان انرژی ورودی یک سیستم با انرژی خروجی آن برابر شود)

آزمایشگاه ملی لارنس لیورمور این شاهکار را «یکی از مهم‌ترین چالش‌های علمی که بشریت تاکنون به عهده گرفته است» توصیف می‌کند که تلاش‌ها برای تحقق انرژی همجوشی را افزایش می‌دهد.

کریس کلسال، مدیرعامل توکامک انرژی، گفت فناوری آهنربای جدید این شرکت با ارائه یک جزء مهم از فرایند همجوشی، به جلو رفتن این پیشرفت‌ها کمک می‌کند.

کلسال گفت: «تجربه آموخته از دمو۴ یک عامل تسریع‌کننده مهم در به کار‌ بستن فراگیر نیروگاه‌های کوچک و کم‌هزینه توکامک کروی خواهد بود.»

«ما مفتخریم که این نخستین سامانه کامل از سیم‌پیچ‌های مغناطیسی اچ‌تی‌اس را که اولین در جهان است و اینک در یک پیکربندی کامل توکامک به منظور آزمایش، مونتاژ و سرهم‌بندی می‌شود، ارائه می‌دهیم.»
کد مطلب: 71891
نام شما
آدرس ايميل شما


علیرضا
feedback
Iran, Islamic Republic of
اصلا نیازی به آهنرباهای غول پیکر و شبیه سازی میدان مغناطیسی نیست.
برای همجوشی هسته ای نیاز به جاذبه و گرمای خورشید داریم جاذبه را میتوان به روشی بسیار ساده تر تولید کرد اگر یک طرف محفظه ای را به سمت پایین بکشیم محفظه تمایل به ورود هوا به داخل خود دارد(همانند آمپول) اگر از ورود هوا جلوگیری کنیم تنها چیزی که باقی میماند انرژی پتانسیل گرانشی است
هیدروژن باقی مانده در این محفظه ناخودآگاه تحت اثر جاذبه در یک نقطه جمع میشود
مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام