۰
plusresetminus
چهارشنبه ۱۹ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۰۶:۳۹

Bard، هوش مصنوعی جدید گوگل، رقیب ChatGPT می‌شود

ایتنا - بارد به دنبال ترکیب وسعت دانش جهان با قدرت، هوش و خلاقیت الگوهای بزرگ زبان ما است.
Bard، هوش مصنوعی جدید گوگل، رقیب ChatGPT می‌شود

گوگل یک سیستم هوش مصنوعی آزمایشی جدید به نام بارد (Bard) را معرفی کرد.

به گزارش ایتنا و به نقل از ایندیپندنت، به نظر می‌رسد هدف این ابزار رقابت با چت جی‌پی‌تی، سیستم چت هوش مصنوعی، باشد که در هفته‌های اخیر پرطرفدار شده است. گوگل بارها با این سوال مواجه شده که چرا در انتشار چنین ابزارهایی از دیگران عقب مانده است‌ــ که ادعا کرده این کار را تا حدی به دلیل خطرات احتمالی آن‌ها انجام نداده است.

با این حال اکنون از چیزی که آن را «خدمات آزمایشی گفت‌وگوی هوش مصنوعی» می‌نامد، رونمایی کرده؛ اما هنوز آن را منتشر نکرده است و این سیستم را فعلا خصوصی نگه می‌دارد.

گوگل گفت که دو سال روی این سیستم و پایه‌های آن «کار می‌کرد». امروز اعلام کرد که «با ارائه این سیستم به آزمایش‌کنندگان معتمد، پیش از آنکه در هفته‌های آتی به شکل گسترده در دسترس عموم قرار بگیرد، گامی دیگر رو به جلو برداشته است.»

این شرکت به چت جی‌پی‌تی اوپن ای‌آی (Open AI´s ChatGPT) یا اینکه به چه نحوی می‌تواند سیستم خودش را با آن سیستم پرکاربرد و بسیار محبوب قیاس کند، اشاره‌ای نکرد. به جای آن، روی کاری که گفته بود ابزار جدید قادر به اجرای آن است، تاکید کرد.

این شرکت گفت: «بارد به دنبال ترکیب وسعت دانش جهان با قدرت، هوش و خلاقیت الگوهای بزرگ زبان ما است. برای ارائه پاسخ‌های تازه و ممتاز از اطلاعات وب استفاده می‌کند.»  

به گفته سوندرا پیچای، مدیر اجرایی گوگل، بارد تنها یکی از چندین ابزاری است که این شرکت روی آن کار کرده است. او در بخشی از یک پست وبلاگی، درباره این پیشرفت جدید نوشت که ظاهرا این کار با هدف پاسخگویی به منتقدانی انجام شد که می‌گفتند این شرکت در زمینه هوش مصنوعی عقب مانده است تا نشان دهند گوگل در چیزی که «سفر هوش مصنوعی» خود می‌خواند، گام‌های بلندی برداشته است.

پیچای درصدد بود نشان دهد کار گوگل به تولید بسیاری از این ابزارهای هوش مصنوعی پرطرفدار نیز کمک کرده است؛ حتی اگر تولید خود این شرکت نبوده باشند. او گفت: «اساس بسیاری از برنامه‌های مولد هوش مصنوعی که امروزه آن‌ها را مشاهده می‌کنید، بخش پژوهش و مهندسی گوگل است.»

پیچای گفت که طیف وسیعی از ویژگی‌های هوش مصنوعی به ابزارهای جست‌وجوی گوگل می‌پیوندند. نخستین مورد از میان آن‌ها سیستمی جدید است که جست‌وجو برای درک بهتر سوال‌های پیچیده و ارائه اطلاعات دقیق و دیدگاه‌های متعدد را امکان‌پذیر می‌کند.

 


مدتی است که مردم از گوگل سوال‌های واقعی می‌پرسند، مثل اینکه پیانو چند کلید دارد. پیچای گفت اما این سیستم جدید امکان پاسخگویی به سوال‌های کلی‌تر را فراهم می‌کند؛ مانند اینکه «یادگیری پیانو آسان‌تر است یا گیتار و یادگیری هرکدام چقدر تمرین نیاز دارد».  

اما او بر این نکته نیز تاکید کرد که این شرکت قصد دارد در نحوه ارائه این ابزارهای جدید «مسئولیت‌پذیر» باشد. گوگل و سایر شرکت‌ها بارها گفته‌اند که کار هوش مصنوعی‌شان را هنوز در دسترس عموم قرار نداده‌اند؛ به این دلیل که می‌خواهند جلو خطرهایی را که احتمالا با عرضه زودهنگام آن به وجود می‌آید، بگیرند.

مدیر اجرایی گوگل در این پست نوشت: «مهم است که تجربیات نهفته در این الگوها را با جسارت و مسئولانه به مردم دنیا معرفی کنیم. به همین دلیل است که خود را متعهد می‌دانیم هوش مصنوعی را مسئولانه توسعه بدهیم. در سال ۲۰۱۸ گوگل یکی از نخستین شرکت‌هایی بود که مجموعه‌ای از اصول هوش مصنوعی را منتشر کرد. ما همچنان آموزش و منابع را در اختیار پژوهشگرانمان قرار می‌دهیم و با دولت‌ها و سازمان‌های خارجی برای توسعه استانداردها و بهترین شیوه‌ها مشارکت می‌کنیم و به همکاری با جوامع و کارشناسان ادامه می‌دهیم تا هوش مصنوعی را ایمن و سودمند کنیم.»  

«استفاده از هوش مصنوعی چه برای ایجاد تغییر اساسی محصولات خودمان باشد و چه برای اینکه این ابزار قدرتمند در دسترس عموم قرار بگیرد، ما همچنان در نوآوری‌ جسور و در رویکردمان به آن مسئولیت‌پذیریم. این تازه اول راه است‌ــ در هفته‌ها و ماه‌های آتی، درباره تمام این عرصه‌ها بیشتر خواهید شنید.»
کد مطلب: 71857
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام