کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

در مثلث برمودا خبری نیست

15 بهمن 1401 ساعت 21:17

ایتنا - مثلث برمودا یکی از سنگین‌ترین ترافیک‌های روزانه جهان را چه در دریا و چه در آسمان دارد.



چند دهه از زمانی که تب «اسرار مثلث برمودا» همه جا را برداشته بود می‌گذرد، اما این نام همچنان برای عده‌ای یادآور رمز‌‌ و‌ راز هیجان‌انگیز درباره مفقودشدن کشتی‌ها و هواپیماها در این منطقه است؛ هرچند با گذشت زمان مشخص شد آن‌همه سروصدا و هیاهو شاید تنها به پیشرفت گردشگری در این منطقه کمک کرد و راز چندانی در میان نبود.

مردم سال‌ها است که سعی می‌کنند «معمای» مثلث برمودا را حل کنند، اما درباره مثلث برمودا چه چیزهایی می‌دانیم و چه چیزهایی را نمی‌دانیم.
 

آنچه در مورد مثلث برمودا می‌دانیم:


مثلث برمودا منطقه‌ای از اقیانوس اطلس شمالی است که به سواحل جنوب شرقی ایالات متحده، برمودا و جزایر آنتیل بزرگ (کوبا، هیسپانیولا، جامائیکا و پورتوریکو) محدود می‌شود.

مرزهای دقیق مثلث برمودا مورد توافق جهانی قرار نگرفته است، اما کل مساحت محدوده تقریبی آن، بین یک‌ میلیون و ۳۰۰ هزار تا سه میلیون و ۹۰۰ هزار کیلومترمربع است. با تمام تقریب‌ها این منطقه یک‌ شکل تقریبا مثلثی دارد.

مثلث برمودا در هیچ‌یک از نقشه‌های جهانی وجود ندارد و هیئت نام‌های جغرافیایی ایالات متحده، مثلث برمودا را به‌عنوان یک منطقه رسمی در اقیانوس اطلس به رسمیت نمی‌شناسد.

براساس تحقیقات منتشرشده در دانشنامه بریتانیکا، اگرچه گزارش‌ها از رخدادهای غیرقابل توضیح در این منطقه به اواسط قرن نوزدهم بازمی‌گردد، اما عبارت «مثلث برمودا» تا سال ۱۹۶۴ مورد استفاده قرار نگرفت. وینسنت گدیس اولین‌بار این عبارت را برای توصیف یک منطقه مثلثی‌شکل «که صدها کشتی و هواپیما را بدون هیچ اثری نابود کرده است»، در یک مقاله مجله پالپ استفاده کرد.

 



برخلاف شهرتی که مثلث برمودا دارد، میزان بالایی از حوادث منجربه ناپدید شدن در این منطقه وجود ندارد و ناپدید شدن‌ها در مثلث برمودا با فراوانی بیشتری نسبت‌به هر منطقه مشابه دیگر از اقیانوس اطلس رخ نمی‌دهد.

چارلز برلیتز افسانه مثلث برمودا را در کتاب پرفروشش «مثلث برمودا» (۱۹۷۴) مورد توجه قرار داد و محبوب کرد. در این کتاب برلیتز ادعا کرد که جزیره گمشده افسانه‌ای آتلانتیس در ناپدید شدن‌ها نقش داشته است.

صندوق جهانی حیات وحش (WWF) در سال ۲۰۱۳ یک مطالعه جامع در‌مورد خطوط کشتیرانی دریایی انجام داد و مشخص کرد که مثلث برمودا یکی از ۱۰ حوزه آبی خطرناک جهان برای کشتیرانی نیست.

مثلث برمودا یکی از سنگین‌ترین ترافیک‌های روزانه جهان را چه در دریا و چه در آسمان دارد و یکی از پرسفرترین مناطق جهان برای خطوط کشتیرانی محسوب می‌شود و درضمن، به‌دلیل موقعیت جغرافیایی، در معرض طوفان‌های استوایی مکرر است. گلف‌استریم یا جریان اقیانوسی قوی که باعث تغییرات شدید آب‌وهوای محلی می‌شود هم از مثلث برمودا می‌گذرد. همچنین عمیق‌ترین نقطه اقیانوس اطلس، عمق میلواکی، در مثلث برمودا قرار دارد. خندق پورتوریکو در اعماق میلواکی به عمق هشت‌هزار و ۳۸۰ متر می‌رسد.
 

آنچه در مورد مثلث برمودا ناشناخته است:


تعداد دقیق کشتی‌ها و هواپیماهایی که در مثلث برمودا ناپدید شده‌اند، مشخص نیست. رایج‌ترین تخمین حدود ۵۰ کشتی و ۲۰ هواپیما است.

بقایای بسیاری از کشتی‌ها و هواپیماهای ناپدید شده در منطقه هرگز کشف نشده‌اند که با توجه به عمق زیاد این منطقه غیرعادی نیست. هنوز مشخص نیست که آیا ناپدید شدن‌ها در مثلث برمودا نتیجه خطای انسانی بوده‌اند یا پدیده‌های آب‌وهوایی، اما دلیل آن هرچه بوده است، به رمز‌ و‌ راز داستان‌های علمی تخیلی که درباره این منطقه رایج است، ارتباطی ندارد.


کد مطلب: 71790

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/71790/مثلث-برمودا-خبری-نیست

ايتنا
  https://www.itna.ir