۰
plusresetminus
دوشنبه ۱۷ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۰۵:۳۸

علیرغم 205 میلیون مشترک پولی؛ اسپاتیفای هنوز هم ضرر می‌دهد!

ایتنا - در گزارش مالی 2023 اسپاتیفای آمده است که کل درآمد این شرکت 3.2 میلیارد یورو (3.45 میلیارد دلار) بود و درآمد حاصل از نمایش تبلیغات تقریباً 500 میلیون دلار افزایش یافت.
علیرغم 205 میلیون مشترک پولی؛ اسپاتیفای هنوز هم ضرر می‌دهد!
اسپاتیفای هنوز هم ضرردهی دارد، حتی پس از اینکه تعداد مشترکان پولی آن در پایان سال گذشته از مرز 200 میلیون فراتر رفت. این سرویس استریم از چند راه درآمدزائی دارد که یکی از آنها اشتراک‌های پولی آن است.
 
به گزارش ایتنا و به نقل از اسلش‌گیر، هزینه اشتراک استاندارد اسپاتیفای در ایالات‌متحده 9.99 دلار در ماه است، اگرچه تخفیف ماهانه 5 دلار برای دانشجویان در دسترس است. همچنین برخی طرح‌های تخفیفی وجود دارند که استفاده برای چند اکانت را بسیار ارزان‎‌تر می‌کنند. طرح Spotify Duo به دو حساب با پرداخت 12.99 دلار در ماه اجازه دسترسی به خدمات ممتاز (پریمیوم) را می‌دهد، در حالی که طرح خانواده به شش کاربر اجازه می‌دهد تا با پرداخت 15.99 دلار به خدمات پریمیوم دسترسی داشته باشند. همچنین یک سرویس رایگان در آن وجود دارد که دارای تعدادی محدودیت است و از طریق نمایش تبلیغات تامین مالی می‌شود.
 
این شرکت مستقر در استکهلم در سال 2006 تأسیس شد و بخشی از موج اصلی خدمات پخش اینترنتی (استریم) را تشکیل داده است که طیف گسترده‌ای از محتوا را با هزینه ماهانه معقول ارائه می‌کند. از آن زمان به بعد مجموعه خود را گسترش داده است و طیف گسترده‌ای از قابلیت‌های بهبود کیفیت زندگی را به همراه مواردی مانند پادکست‌ها و کتاب‌های صوتی به سرویس اسپاتیفای اضافه کرده است.
 
با این حال، مانند بسیاری از شرکت‌های دیگر حوزه فناوری، اسپاتیفای نیز به نظر می‌رسد که دوره سختی را پشت سر می‌گذارد. در اوایل این ماه، این شرکت حدود 6 درصد از کارکنان خود را در تلاش برای کاهش هزینه‌هایش اخراج کرد. سایر کسب‌وکارهای بزرگ حوزه فناوری مانند توییتر، متا و مایکروسافت در ماه‌های اخیر اقدامات مشابهی انجام داده‌اند.
 

در گزارش مالی 2023 اسپاتیفای آمده است که کل درآمد این شرکت 3.2 میلیارد یورو (3.45 میلیارد دلار) بود و درآمد حاصل از نمایش تبلیغات تقریباً 500 میلیون دلار افزایش یافت.
 
اما ضرر و زیان این شرکت نیز تا حد زیادی افزایش یافته است. در سه ماهه پایانی سال 2022، اسپاتیفای 291 میلیون یورو (314 میلیون دلار) را از دست داد و در کل سال 2022 هم 370 میلیون یورو (401 میلیون دلار) از دست داد. ضرر سه ماهه سوم به تنهایی بیشتر از ضرر ۲۴۹ میلیون یورویی (۲۷۰ میلیون دلاری) اسپاتیفای در سال ۲۰۲۱ است.
 
گزارش سالانه اسپاتیفای به سهامداران، بخش بزرگی از زیان‌ها را به افزایش 44 درصدی هزینه‌های عملیاتی انتساب داده است که عمدتاً ناشی از افزایش کارکنان در بخش‌های «تیم فروش تبلیغات جهانی، سرمایه‌گذاری در پلتفرم و تملک‌ها» است. «تحرکات ارز» نیز بر سود اسپاتیفای تأثیر گذاشت و افزایش قیمت تبلیغات نیز منجر به زیان شد. «هزینه‌های مربوط به خاتمه خدمت کارکنان» نیز تا 45 میلیون یورو از زیان شرکت را به خود اختصاص داده است.
 
علیرغم این زیان هشت رقمی، گزارش اسپاتیفای همچنان خوش‌بینانه است. این گزارش توضیح می‌دهد که بیشتر تصمیم‌های سرمایه‌گذاری که منجر به کسری بودجه شد در پایان سال 2021 گرفته شده بودند و سال 2022 تا حدود زیادی به عنوان «سال سرمایه‌گذاری» لحاظ می‌شود.
 
کد مطلب: 71762
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام