کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

چین آمریکا را به تلاش برای «سلطه‌طلبی در فناوری» متهم کرد

12 بهمن 1401 ساعت 4:22

ایتنا - ایالات متحده ممکن است برای افزایش فشار بر هواوی، غول فناوری چینی، دسترسی تمام تامین‌کنندگان آمریکایی به هوآوی را مسدود کند.



دولت چين روز سه‌شنبه، ۳۱ ژانویه (۱۱ بهمن)، واشنگتن را متهم کرد که درصدد دستیابی به «سلطه‌طلبی در فناوری» است. گزارش‌ها حاکی است که ایالات متحده ممکن است برای افزایش فشار بر هواوی، غول فناوری چینی، دسترسی تمام تامین‌کنندگان آمریکایی به هواوی را مسدود کند.

به گزارش ایتنا و به نقل از ایندیپندنت، این اقدام احتمالی که بلومبرگ‌، تایمز مالی و وال‌استریت‌ژورنال آن را گزارش کرده‌اند، محدودیت‌های اعمال‌شده در سال ۲۰۱۹ را که دسترسی هواوی به تراشه‌های مخصوص و دیگر فناوری‌ها را محدود می‌کرد، سخت‌تر خواهد کرد. این شرکت چینی که تجهیزات شبکه و گوشی‌های هوشمند می‌سازد، در حال حاضر، اجازه خرید برخی اجزای کمتر پیشرفته را دارد.

هواوی، اولین مارک فناوری جهانی چینی، در مرکز درگیری بین واشنگتن و پکن بر سر فناوری و امنیت قرار دارد. مقام‌های آمريکایی بر این باورند که هواوی يک خطر امنيتی محسوب می‌شود و ممکن است به جاسوسی چين کمک کند، اتهامی که اين شرکت تکذيب می‌کند.

 



مائو نينگ، سخنگوی وزارت امور خارجه چین، گفت که چين به‌شدت نگران اين گزارش‌ها است. او واشنگتن را متهم کرد که «مفهوم امنیت ملی و سوء‌استفاده از قدرت دولتی را تغییر داده» تا رقبای چینی را سرکوب کند. او مدعی شد که این روش‌ها برخلاف اصول اقتصاد بازار است و «هژمونی تکنولوژیکی آشکار» است.

سخنگوی وزارت امور خارجه چین افزود که پکن از «حقوق مشروع» شرکت‌های خود دفاع خواهد کرد، اما توضیح نداد که این کشور چگونه ممکن است پاسخ دهد. پکن پس از اقدام گذشته آمریکا علیه شرکت‌هایش اعلامیه‌های مشابهی منتشر کرده بود، اما اغلب مواقع در این‌گونه موارد هیچ اقدام خاصی نمی‌کند.

ممنوعیت فروش تراشه‌های پیشرفته ساخت آمریکا و طرح‌ها و دیگر خدمات آن، به کسب‌وکار گوشی‌های هوشمند هواوی آسیب شدیدی زده است. وزارت بازرگانی آمریکا موافقت کرده است که مجوز صادرات به چین را به شرکت‌های آمریکایی اعطا کند تا به آن‌ها اجازه دهد تراشه‌های کمتر پیشرفته و فناوری‌های دیگر را که خطر امنیتی تلقی نمی‌شوند به هوآووی بفروشند.

این تصمیم باعث شکایت تامین‌کنندگانی شده است که میلیاردها دلار در فروش سالانه از دست می‌دادند. به گزارش آسوشیتدپرس، دولت بایدن ممکن است دیگر چنین مجوزهایی را اعطا نکند، اگرچه تاکنون تصمیمی در این زمینه گرفته نشده است.


کد مطلب: 71736

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/71736/چین-آمریکا-تلاش-سلطه-طلبی-فناوری-متهم

ايتنا
  https://www.itna.ir