۰
plusresetminus
دوشنبه ۱۰ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۳۷

ساندویچ پانل چیست و چه کاربردی دارد؟

این محصول از سه لایه تشکیل شده که عایق لایه‌های این نوع از ساندویچ پانل دارای جنس پلی اورتان بوده و ضخامت آن 50 میلی‌متر است که با برخورداری از رنگ الکترواستاتیک، سالیان طولانی از ساندویچ پانل در برابر زنگ‌زدگی و خوردگی جلوگیری می‌کند.
ساندویچ پانل چیست و چه کاربردی دارد؟
---------------- رپرتاژ آگهی -----------------



اولین مشخصه که باید درباره ساندویچ پانل بدانید، ضخامت آن‌ است که معمولا با در نظر گرفتن شرایط اقلیمی، ضخامت پانل بین 4 یا 6 سانتی‌متر در نظر گرفته می‌شود. این محصول از سه لایه تشکیل شده که عایق لایه‌های این نوع از ساندویچ پانل دارای جنس پلی اورتان بوده و ضخامت آن 50 میلی‌متر است که با برخورداری از رنگ الکترواستاتیک، سالیان طولانی از ساندویچ پانل در برابر زنگ‌زدگی و خوردگی جلوگیری می‌کند.
مشخصه مهم بعدی در خصوص برق‌کشی این محصولات است که برای عبور سیم‌های برق از داکت‌های استاندارد بهره می‌برند. کار برق‌کشی سازه به صورت روکار بوده و همچنین سیستم برق‌کشی توسط فیوزهای مینیاتوری استاندارد در یک جعبه برق محافظت می‌شود.
از دیگر خصوصیات این مصالح می‌توان به اجزای تشکیل‌دهنده آن‌ها اشاره کرد. برای مثال بهتر است در استفاده از ساندویچ پانل برای اتاق‌های اداری و پارتیشن‌ها، جنس درهای سازه از چوب باشد. کف این نوع سازه‌ها از جنس سرامیک بوده و باید قبل از اجرای سازه، کرسی‌چینی، آماده‌سازی کف و حفر چاه فاضلاب انجام شود.
آب باران در این سازه‌ها از روی سقف به آبرو یا همان فلاشینگ ریخته و از آن جا به وسیله ناودانی متصل به آبروها، وارد فاضلاب یا زمین می‌شود.
ساندویچ پانل سردخانه یکی از مصالح مدرن در عصر امروز است که با دارا بودن ویژگی‌های خاص خود توانسته است مورد استقبال بسیاری از افراد قرار بگیرد که نگهداری محصولاتشان در یک دمای مشخص اهمیت بالایی دارد. 
از این‌رو ما تصمیم گرفتیم این محصول جدید در حوزه فولاد را به شما معرفی کنیم تا نسبت به مباحث مهم آن آشنایی کامل داشته باشید اما قبل از معرفی پانل سردخانه ای لازم است مشخصات کلی ساندویچ پانل و انواع آن را بشناسید.
 

معرفی مشخصات ساندویچ پانل

 
 

انواع ساندویچ پانل


قبل از معرفی انواع ساندویچ پانل این مطلب را هم بدانید که ورق‌ها و فوم‌های استفاده شده در بین دو لایه انواع متفاوتی دارند اما به طور کلی این نوع محصولات در دسته‌های زیر تقسیم می‌شوند.
 

ساندویچ پانل سقفی


این محصولات در پوشش‌دهی سقف‌ها استفاده می‌شوند و نسبت به مصالح قدیمی از مقاومت بالاتری برخوردار هستند. همچنین عایقی که در بین دو صفحه قرار دارد از ورود هوای سرد و گرم به داخل سازه جلوگیری می‌کند تا دمای داخل سازه یکنواخت باشد. 
علاوه ‌بر موارد ذکر شده در این نوع پانل‌ها، ورق رویی به شکل ذوزنقه و ورق زیری به صورت شیاردار است تا از ورود رطوبت جلوگیری شود. همچنین این محصولات در ضخامت‌های 4، 5، 6، 8 و 10 سانتی‌متر به طول 1 تا 12 متر در بازارها عرضه می‌شوند.
 

ساندویچ پانل دیواری


همان طور که از نام این ساندویچ‌ پانل‌ها مشخص است برای پوشش دیواره‌های سازه به کار می‌رود که مانند پانل سقفی، فوم مابین دو ورقه نقش عایق را ایفا می‌کند. پانل‌های دیواری به شکلی طراحی می‌شوند که یک سمت از عرض آن‌ها حالت تورفتگی دارد و سمت دیگر آن، دارای برآمدگی نر و ماده‌ است تا لبه‌ها به یکدیگر برای اتصال به سازه، قفل و هم‌پوشانی شوند.
 

ساندویچ پانل سردخانه


حال نوبت به معرفی پانل‌های سردخانه‌ای است؛ فوم بین دو لایه این محصول از جنس پلی‌اورتان است که ضخامتی بین 8 تا 15 سانتی‌متر و طول 1 تا 12 متر را برای آن درنظر گرفته‌اند. محاسبه این محصولات با توجه به میزان تبادل حرارت تعیین می‌شود اما به خاطر دارا بودن لبه‌های نر و مادگی در بخش عرض و هم‌پوشانی پانل‌ها با یکدیگر، بهترین گزینه برای تولید سردخانه‌ها هستند.

 


امروزه ساندویچ پانل‌ها به خوبی جایگاه خود را در صنعت ساخت‌و‌ساز پیدا کرده‌اند. چسب یکی از موارد مهم در اجرای ساندویچ پانل عایق‌بندی و آب‌بندی آن به حساب می‌آید. برای انجام این کار باید با مشخصات چسب ساندویچ پانل آشنا بود. 
چسب‌های ساندویچ پانل فرمولاسیون خاصی دارند که با چسب‌های معمولی تفاوت دارند. این چسب‌ها به دلیل داشتن خاصیت شیمیایی به گونه‌ای هستند که دارای چسبندگی بالا هستند. همچنین انعطاف‌پذیری بسیار خوبی هم دارند؛ داشتن این ویژگی باعث شده که از چسب‌ ساندویچ پانل برای درزبندی دیگر مصالح ساختمانی مانند سنگ، بتن و فلزات نیز استفاده شود.
 

انواع ورق ساندویچ پانل


ورق پانلها در واقع پوشش ساندویچ پانل هستند که به عنوان عایق در پانلها عمل میکنند و انواع مختلفی دارند.
ورق آلوزینک: آلوزینک در واقع فولاد گالوانیزه سرد شده است که بیشترین کاربرد را در میان سایر ورق‌ها دارد. همچنین آلوزینک یک ورق قابل انعطاف بوده و به ساندویچ پانل خاصیت رنگ پذیری می‌بخشد.
ورق گالوانیزه: یک ورق فولادی است که با فلز روی پوشش داده شده و به دو دسته سرد و گرم تقسیم میشود. مهمترین خاصیت ورق گالوانیزه ضد خوردگی بودن آن است.
ورق آلومینیوم: این ورق برای پانل و دیواری به کار میرود. مهم‌ترین ویژگی این محصول خاصیت قابل انعطافی، عایق حرارت و قیمت مناسب آن است.
ورق فلاشینگ: شما میتوانید از این ورق برای ساخت شیروانی استفاده کنید. ورق فلاشینگ دارای مزیتهایی مانند ساخت دیواره آب بند، درزبند، هوابند و ایجاد سقف شیروانی زیبا و جلوگیری از پیچیدن باد در داخل ساندیچ پنل است.
ورق شادولاین: این محصول ساختاری شبیه ذوزنقه دارد که مزیت آن ایمنی بالا در برابر حرارت و رطوبت، عدم شکستگی و پوسیدگی است.
ورق دامپا: از این وسیله برای ساخت دیوار و سقف استفاده میشود. استفاده از این ورق فرم زیبایی به سازه شما میبخشد و به دو صورت ورق آلومینیوم و آلومینیوم رنگی قابل استفاده است.
 ورق آبرو: درواقع یک فیتیله است که در همه سقفهای شیروانی به صورت مخفی کار گذاشته میشود. ورق آبرو مانند جوی آب بوده و آب باران را از یک طرف سقف خارج میکند.
 
 

پانل گچی پیش ساخته چیست؟


دیوارهای گچی یا همان بلوک کاذب، در کارخانه از مخلوط آب و گچ تولید میشود. برای دیوارهای توپر و جداسازی داخل ساختمانها و دیوارهای غیر باربر مورد استفاده قرار میگیرد. این دیوار به دلیل داشتن فاق و زبانه بلند به راحتی کار گذاشته میشود. دیوارهای گچی مانند پانلهای ساندویچی عایق خوبی در برابر صوت هستند و همچنین مقاومت بالایی در برابر حرارت دارند.
 

لایه عایق پانل ها


این سازه از دو لایه ورق و یک لایه عایق بین آنها تشکیل شده است. برای ساخت ساندویچ پانل استفاده از عایق مرغوب در لایه میانی آنها اهمیت زیادی دارد. لایه عایق پانلها چند مدل دارد:
عایق پشم سنگ: این عایق ضد حریق بوده و یکی از بهترین نوع مواد برای تهیه ساندویچ پانل است. مقاومت این عایق در برابر حرارت از آجر بیشتر بوده به همین دلیل هنگام حریق تا چند ساعت بدون تغییر شکل باقی میماند.
عایق پشم شیشه: پانلهایی که در آن عایق پشم شیشه بکار رفته است وزن کمتری نسبت به سایر پنلها دارند و قیمت آنها نسبت به بقیه عایقها مناسبتر است.
عایق پلی یورتان: اگر در لایه میانی پانل از عایق پلی یورتان استفاده شود، این پنل نسبت به حرارت و دمای بالا مقاوم میشود. این عایق با ضخامت 4 تا 15 سانتیمتر در سازه ساندویچ پانل متفاوت است.
عایق پلی استایرن: این محصول به عنوان عایق صوت و صدا در بازار مصالح شناخته میشود.
عایق ایکس پی اس: از این عایق در پانلها به عنوان یک محافظ در برابر حریق استفاده میکنند. همچنین باعث جلوگیری از تجزیه ساندیچ پنل به مرور زمان میشود.
 

نقش پررنگ چسب ساندویچ پانل در درزبندی و عایق کاری دیواره ها و سقف


 چسب‌ عایق ساندویچ پانل با عنوان چسب ماستیک هم شناخته می‌شوند. این چسب به دلیل اینکه از مواد پلیمری ساخته شده‌، آسیبی به مصالح دیگر ساختمانی نمی‌رساند. استفاده از این چسب پانل‌ها نقش پررنگی در درزبندی و عایق‌کاری دیواره‌ها و سقف از هدر رفتن انرژی ایفا می‌کنند. همچنین این چسب سمی نبوده و هیچ آسیبی به محیط زیست وارد نخواهد کرد. علاوه بر این برای عایق‌بندی منابع آب نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند.
 

کاربردهای مختلف چسب ساندویچ پانل


افرادی که قصد استفاده از چسب ساندویچ پانل در سازه‌های خود را دارند، باید بدانند که یکی از مشخصات چسب ساندویچ پانل این است که این محصول با توجه به حفظ خواص، انعطاف‌پذیری بالایی در برابر مصالح دارد. همچنین در برابر تغییرات دمایی مثل گرمای زیاد و یخ‌بندان، از مقاومت بالایی برخوردار است. شما می‌توانید از چسب عایق ساندویچ پانل برای عایق‌بندی انواع ساندویچ پانل‌های سقفی و دیواری استفاده کنید. همچنین این چسب در موارد درز‌بندی و آب‌بندی دیوارها، پنجره‌ها، کانال‌های آب و فاضلاب و مصارف سبک کاربرد دارد.
 

ویژگی های چسب عایق ساندویچ پانل


هنگام خرید چسب ساندویچ پانل باید توجه داشته باشید که این چسب به لحاظ ظاهری مانند مایع ویسکوز رنگی است. در نظر بگیرید که مدت زمان واکنش این نوع چسب‌ها 30 دقیقه بوده و 24 ساعت طول می‌کشد تا چسب به طور کامل خشک شود. همچنین دمای مورد نیاز برای استفاده از چسب‌ ساندویچ پانل بین 10 تا 35 درجه سانتی‌گراد است. چسب ساندویچ پانل به دلیل قابلیت‌های بسیاری که دارد، طرف‌داران بسیاری دارد:
   - افزایش عمر انواع سازه‌ها
   - مقاوم در برابر اشعه ماورای بنفش
   - انعطاف‌پذیری بسیار بالا در هوای سرد
   - جلوگیری از هدر رفت انرژی به ویژه در ساندویچ پانل‌های دیواری
   - مقاومت بالا در مقابل نور مستقیم و تابش خورشید
   - مقاومت بالا در برابر عوامل جوی و طبیعی
   - قابلیت خشک شدن در خود محیط
   - قابلیت استفاده در مخازن آب
   - قابلیت چسبندگی بسیار بالا به انواع مصالح ساختمانی مانند بتن، سنگ، سیمان و شیشه
 

نکات مهم استفاده از چسب ساندویچ پانل


شما باید در کنار اطلاع از مشخصات چسب ساندویچ پانل، هنگام استفاده آن نکاتی را برای تاثیرگذاری بیشتر این چسب رعایت کنید:
   - اجتناب از مصرف و نگهداری چسب ساندویچ پانل در دمای بالا (امکان سوختگی آن‌ها بسیار بالا است).
   - پاک کردن سطح کار از وجود ذرات و ناهمواری‌ها برای ایجاد عملکرد بهتر و افزایش چسبندگی
   - استفاده از فوم پلی استایرن یا فوم‌های اسفنجی برای کم کردن عمق محل استفاده از این چسب‌ها
   - استفاده از پرایمر برای جلوگیری از ایجاد حباب در ساندویچ پانل‌های ناهموار و برآمده
 

آب بندی سقف سازه ها با استفاده از چسب عایق ساندویچ پانل پلی اورتان


پلی اورتان نوعی چسب ساندویچ عایق پانل به حساب می‌آید که از آن برای آب‌بندی و اتصال سازه‌های ساندویچ پانل استفاده می‌کنند. چسب عایق ساندویچ پانل پلی اورتان در دو شکل جامد و منعطف در بازار موجود است. این نوع چسب به دلیل استحکام بسیار بالا تا سال‌ها دوام می‌آورد. از ویژگی‌های مهم این نوع چسب ساندویچ پانل، می‌توان به مواردی نظیر قابلیت استفاده در دماهای مختلف، سرعت خشک شدن بالا، خاصیت ضد آب و قابلیت رنگ‌پذیری آن اشاره کرد. در نظر داشته باشید که مهم‌ترین کاربرد این نوع چسب، پوشش دادن درزهای عمیق افقی است.
 

چسب ساندویچ پانل 


طول عمر ساندویچ پانل‌ها بسیار بالا بوده و به زودی دچار فرسایش نمی‌شوند. استفاده از چسب‌های مناسب برای عایق‌سازی آن‌ها این قابلیت ساندویچ پانل را دو چندان می‌کند. شما می‌توانید از چسب ساندویچ پانل به عنوان یک چسب کاربردی برای قطعات پیش ساخته ساندویچ پانل و عایق‌بندی و درزگیری نقاط مختلف مانند درزهای دیوارها و پنجره‌ها استفاده کنید. برای استفاده از این نوع چسب باید با مشخصات چسب ساندویچ پانل و نکات استفاده آن برای اثرگذاری بیشتر آشنا باشید. توجه داشته باشید که در اصطلاح صنعتی چسب ساندویچ پانل با عنوان چسب ماستیک هم  شناخته می‌شود.پ
سفارش و خرید انواع ساندویچ پانل
___ ایراد کیفیتی ما را بگویید تا همراه با قدردانی و سپاس هدیه‌ای تقدیمتان شود ___
https://www.aryabaron.com/
راه‌های ارتباطی
051-36228814
051-36228800
05136228802
info@aryabaron.com
ایران، مشهد، بزرگراه آیت الله هاشمی رفسنجانی (میثاق)، آیت الله هاشمی رفسنجانی 34/1
 
کد مطلب: 71698
برچسب ها: رپرتاژ
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام