کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

همه انحصارطلبی‌های گوگل!

10 بهمن 1401 ساعت 10:24

ایتنا - شرکت گوگل که نفوذش در جست‌وجو، سیستم عامل اندروید و تبلیغات آنلاین، این بازارها را تحت تاثیر قرار داده است، با مبارزه‌های ضد انحصارطلبی متعدد در آمریکا، اروپا و هند روبروست.



شرکت گوگل که نفوذش در جست‌وجو، سیستم عامل اندروید و تبلیغات آنلاین، این بازارها را تحت تاثیر قرار داده است، با مبارزه‌های ضد انحصارطلبی متعدد در آمریکا، اروپا و هند روبروست.

رویترز در گزارشی بعضی از پرونده‌های ضد انحصارطلبی که گوگل در سطح جهانی سرگرم مبارزه با آنهاست را مرور کرده است که به این ترتیبند:
 

هند


گوگل اواسط ژوئن که دادگاه عالی هند حاضر نشد حکم صادره از سوی کمیسیون رقابت هند را باطل کند، شکست بزرگی خورد. این کمیسیون، گوگل را ملزم کرده است محدودیت‌ها از سیستم عامل اندروید را حل کند. به عنوان مثال، طبق این حکم، گوگل مجبور می‌شود به کاربران اجازه دهد اپلیکیشن‌هایی مانند یوتیوب را از گوشی اندرویدی خود حذف کنند. رگولاتور هند، گوگل را از برخی از توافق‌های اشتراک درآمد با سازندگان تلفن هوشمند منع کرد و متذکر شد چنین شیوه‌هایی به گوگل کمک کرده است انحصاری ماندن خدمات جست و جو و عقب راندن رقبایش را تضمین کند. دیده‌بان ضد انحصارطلبی هند به صورت جداگانه، در حال بررسی رفتار تجاری گوگل در بازار تلویزیون هوشمند و سیستم پرداخت درون برنامه‌ای این شرکت است.
 

آمریکا


وزارت دادگستری آمریکا سه‌شنبه گذشته، برای دومین بار از گوگل که متعلق به شرکت آلفابت است، شکایت کرد و این شرکت را متهم کرد از نفوذش در بازار تبلیغات دیجیتالی سوءاستفاده کرده است و باید مجموعه مدیریت تبلیغات خود را بفروشد. هشت ایالت به این شکایت پیوستند. وزارت دادگستری آمریکا، نخستین بار در سال ۲۰۲۰ از گوگل برای نقض قانون ضد انحصارطلبی برای حفظ برتری در جست و جو و توسعه این برتری به حوزه‌های دیگر، شکایت کرده بود. دادگاه مربوط به این شکایت در سپتامبر برگزار خواهد شد و ایالت‌های زیادی، شکایت مرتبطی را تنظیم کرده اند.

همچنین در سال ۲۰۲۰ تگزاس با حمایت ۹ ایالت دیگر، شکایتی علیه گوگل تنظیم و این شرکت جست‌وجوی اینترنتی را متهم کرد شیوه‌ای که در کسب و کار تبلیغات آنلاین استفاده می‌کند، قانون ضد انحصارطلبی را نقض کرده است. این پرونده به نیویورک منتقل شده و قرار است با پرونده‌های مشابه دیگر مورد رسیدگی قرار بگیرد.

گوگل اعلام کرد بر این باور است که شکایت وزارت دادگستری آمریکا که این شرکت را به سوءاستفاده از موقعیت برترش در تبلیغات دیجیتالی متهم کرده است، فاقد وجاهت است و این شرکت قویا از خود دفاع خواهد کرد.

دولت آمریکا اعلام کرده است گوگل باید مجبور شود مجموعه مدیریت تبلیغات خود که منبع ۱۲ درصد از درآمد این شرکت در سال ۲۰۲۱ بوده است را بفروشد.

گوگل که برای حدود ۸۰ درصد از درآمد تبلیغاتی خود به کسب و کار تبلیغات متکی است، اعلام کرد دولت به استدلال معیوبی تکیه کرده که نوآوری را کند کرده، هزینه تبلیغات را افزایش داده و رشد هزاران شرکت و ناشر کوچکتر را دشوارتر می‌کند.
 

کره جنوبی


رگولاتور ضد انحصارطلبی کره جنوبی در سپتامبر سال ۲۰۲۱، گوگل را ۲۰۷ میلیارد وون (۱۷۶.۶۴ میلیارد دلار) جریمه و اعلام کرد این شرکت از موقعیت برتر خود در بازار برای محدود کردن رقابت در بازار سیستم عامل موبایل، سوءاستفاده کرده است.

اروپا

طی یک دهه گذشته، گوگل به دنبال سه تحقیق از شیوه‌های کسب و کار این شرکت آمریکایی، ۸.۲۵ میلیارد یورو (۸.۲۴ میلیارد دلار) جریمه ضد انحصارطلبی در اتحادیه اروپا دریافت کرده است. یکی از این تحقیقات مربوط به اعمال محدودیت‌های غیرقانونی توسط گوگل برای سازندگان گوشی‌های اندرویدی و اپراتورهای تلفن همراه به منظور تحکیم موقعیت برترش به عنوان موتور جستجو بوده است.
 

انگلیس


سازمان رقابت و بازارهای انگلیس هم درصدد کنترل نفوذ گوگل و فیس‌بوک برآمده است. این رگولاتور، یک واحد بازارهای دیجیتال ایجاد کرده است که ممکن است قدرت تعلیق، مسدود کردن و لغو تصمیمات شرکتهای فناوری و اعمال جریمه علیه آنها برای عدم رعایت مقررات را پیدا کند.

منبع: ایسنا


کد مطلب: 71695

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/71695/همه-انحصارطلبی-های-گوگل

ايتنا
  https://www.itna.ir