کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

گره خوردن صنعت گردشگری و صنعت هوایی

8 بهمن 1401 ساعت 12:40

زمانی که هواپیماهای مدرن در خطوط هوایی فعالیت داشته باشند، مردم هم میل بیشتری برای تجربه سفر هوایی خواهند داشت. این تمایل به سفر هوایی، روی پیشرفت گردشگری هم تاثیر زیادی می‌گذارد.


---------------- رپرتاژ آگهی -----------------



اگر دنبال تعریف واژه صنعت هستید باید بدانید صنعت به مجموعه‌ای از کالاها یا خدمات در مجموعه اقتصادی کشور می‌گویند. صنعت شامل فعالیت مشاغل و سازمان‌هایی با هدفی خاص است. متناسب با درآمد یک صنعت و سودآوربودنش، می‌توان اهمیت آن را در چرخه اقتصادی کشور تعیین کرد. دو صنعت گردشگری و هوایی در سطح جهان از پراهمیت‌ترین صنایع هستند که بودجه کشور را تا حدقابل‌توجهی تامین می‌کنند.
متاسفانه با وجود اهمیت زیاد صنعت گردشگری و هوایی، روندی استهلاکی در آن‌ها دیده می‌شود. مرمت‌های بدون تخصص، آسیب‌های بدون جبران به محیط‌زیست و جذاب‌نبودن برنامه‌های تفریحی از مهم‌ترین دلایلی هستند که صنعت گردشگری را به انزوا کشانده‌اند.
وضعیت صنعت هوایی هم تعریف چندانی ندارد. هواپیماهای فرسوده، نبود دسترسی به قطعات برای تعمیر هواپیما و گاهی روابط میان ایرلاین‌ها باعث شده صنعت هوایی کشورمان کمتر از حد انتظار پیشرفت داشته باشد.
هرچند در نگاه اول صنعت گردشگری و هوایی دو بخش کاملا جدا از هم هستند؛ اما نمی‌توان ارتباط تنگاتنگ میان این دو را نادیده گرفت. صنایع توریستی و هوانوردی روی هم اثر می‌گذارند و پیشرفت در یکی، به بهبود شرایط دیگری هم کمک می‌کند.
 

شرایط کنونی گردشگری هوانوردی


بدون تردید نمودار پیشرفت صنایع گردشگری و هوانوردی در سال‌های اخیر با شیب زیادی همراه بوده است. با استقبال مسافران از خرید بلیط هواپیما ، قطار یا اتوبوس، شرایط برای تجربه آسان‌تر سفر فراهم شد. برخلاف گذشته، مسافران اکنون می‌توانند فقط در چند دقیقه تصمیم‌شان را برای سفر عملی کنند.
استقبال از سفر به معنای تقاضای بیشتر برای خدمات هوانوردی است. درنتیجه هواپیماهای بیشتری در خطوط هوایی فعالیت می‌کنند تا مسافران را به مقصد برسانند. هواپیماهای بیشتر نیازمند کادر پرواز بیشتر هستند. همین موضوع روی گسترش صنعت هوانوردی و نیاز به نیروی متخصص تاثیر دارد.
اگر هواپیماهایی با کیفیت و کادر پرواز حرفه‌ای در صنعت هوانوردی فعالیت داشته باشند، بدون تردید باعث افزایش نرخ سفر هوایی و درنتیجه رشد گردشگری می‌شوند. اگر سفرتان با هواپیماهایی با نقص فنی و خلبان‌های نابلد همراه باشد، تجربه بدی از پرواز برایتان می‌سازد. دراین‌صورت شما ترجیح می‌دهید یا کمتر به سفر بروید یا از وسایل نقلیه دیگری استفاده کنید. این موضوع باعث سود کمتر صنعت گردشگری خواهد شد.
صنعت هوانوردی فقط شامل هواپیماهای باری و مسافربری نیست. پاراگلایدرسواری هم بخش مهمی از این صنعت است که ارتباط بیشتری با گردشگری دارد. اگر مسافران از امنیت پاراگلایدرها مطمئن شوند و شرایط بهتری برای آموزش آن در دو سطح مبتدی و حرفه‌ای فراهم باشد، چرخه اقتصادی گردشگری دوباره به حرکت میفتد.
 

اهمیت صنعت گردشگری در ایران


اگر به صنعت گردشگری اهمیت داده شود، سود قابل‌توجهی برای اقتصاد یک کشور و جایگاه آن میان کشورهای جهان خواهد داشت. در بعضی از کشورها بخش عمده بودجه سالیانه، از راه صنعت گردشگری تامین می‌شود. در کشور ما آثار تاریخی جذابی از دوره‌های مختلف وجود دارد که نباید تماشای آن‌ها را ازدست داد. تخت جمشید، میدان نقش جهان، آتشکده‌های یزد، شهر زیرزمینی کاریز و... از دیدنی‌های شناخته‌شده و معروف ایران هستند.
گردشگری فقط به بازدید از بناهای تاریخی محدود نمی‌شود. طبیعت‌گردی هم در ایران از اهمیت زیادی برخوردار است. طبیعت‌گردی نسبت به گشت‌وگذار میان آثار تاریخی، هزینه بیشتری برای مسافران و علاقه‌مندان دارد. تجهیزات لازم برای تجربه امن و لذت‌بخش گردش در طبیعت با هزینه بالایی در بازار فروخته می‌شوند.

 


چادر، ابزار کمپینگ، وسایل لازم برای کوهنوردی یا کویرگردی، کفش مناسب، لباس‌های مناسب، تجهیزات عکاسی و... قیمت ارزانی ندارند. شاید همین موضوع دلیل آن باشد که گردش در طبیعت برای همه افراد میسر نشود. البته تجربه توریستی در طبیعت به‌جز ابزار ایمن به دانش کافی هم نیاز دارد. در کویرگردی و کوهنوردی حتی اگر بهترین وسایل را داشته باشید، بدون آگاهی از مسیر درست و ترفندها و تکنیک‌های کوچک و بزرگ نمی‌توانید به طبیعت‌گردی حرفه‌ای تبدیل شوید. شاید همین موارد باشد که لذت گردش در طبیعت را دوچندان می‌کند.
یکی دیگر از انواع گردشگری که جایگاه ویژه‌ای میان مسافران دارد، گردشگری غذا یا خوراک است. گاهی افراد فقط برای تجربه چشیدن طعم غذایی خاص یا نوشیدنی منحصربه‌فردی راهی شهری دیگر می‌شوند. برای مثال طعم اصیل شیرینی‌های یزدی و غذاهای اصفهانی را فقط در همین شهرها می‌توان امتحان کرد.
کم‌ترین استقبال از گردشگری علمی انجام می‌شود. دلیل اصلی آن هم مخاطبان کم این نوع از گردشگری هستند. گاهی برگزاری همایش یا رویدادی علمی در یک شهر چنان اهمیت دارد که اساتید و دانشجویان از نقاط مختلف کشور خودشان را برای حضور در رویداد و ارتباط با دیگر نخبگان علمی به آن شهر می‌رسانند. شهرهای تهران، شیراز، اصفهان و مشهد در جایگاه ویژه از گردشگری علمی قرار گرفته‌اند.
 



حضور گردشگران داخلی (بازدید ایرانی‌ها از دیدنی‌های ایران) در پیشرفت اقتصاد گردشگردی بی‌تاثیر نیست؛ اما حضور توریست‌های خارجی سرعت رشد اقتصاد گردشگری و پیشرفت این صنعت را بیشتر می‌کند. شاید بتوان مهم‌ترین دلیل آن را ورود ارز به کشور دانست. هرچه ارزآوری بیشتری داشته باشیم، شرایط اقتصادی جامعه هم بهبود پیدا می‌کند.
 

اهمیت صنعت هوایی


هوانوردی فقط به پرواز با هواپیما اشاره ندارد. همه مراحل طراحی، ساخت، نگهداری از وسایل و تعمیر قطعات خراب‌شده هوایی هم بخش بسیار مهمی از این صنعت هستند. تقویت صنعت هوانوردی یک کشور فقط به رونق اقتصادی آن نمی‌انجامد. درصورتی‌که متخصصان این حوزه دانش و تجربه زیادی داشته باشند، می‌توانند هواپیماهای جنگی با کیفیت بالاتری را طراحی و تولید کنند. از دیگر خدمات قابل‌توجه این صنعت نگهداری درست از هواپیماهای نظامی و تعمیر آن‌ها درصورت نیاز است.
طراحی و ساخت بالگردهای نظامی و پهبادهای بدون سرنشین در سال‌های اخیر، پیشرفت این صنعت را نشان می‌دهد. البته با وجود پیشرفت‌ها، هنوز هم صنعت هوانوردی جای کار دارد. باید مسیر پرفراز و نشیبی را طی کرد تا به سطح مطلوب از پیشرفت هوانوردی رسید.
زمانی که هواپیماهای مدرن در خطوط هوایی فعالیت داشته باشند، مردم هم میل بیشتری برای تجربه سفر هوایی خواهند داشت. این تمایل به سفر هوایی، روی پیشرفت گردشگری هم تاثیر زیادی می‌گذارد. البته پیشرفت صنعت هوایی همیشه هم به فعالیت پرنده‌های مدرن با سرعت و امنیت بالا ختم نمی‌شود. حضور نیروی کار متخصص در بخش‌های مختلف صنعت هوانوردی هم نشان‌دهنده پیشرفت این صنعت است. برای مثال هرچه خلبان‌ها مهارت بیشتری در هدایت و کنترل هواپیما داشته باشند، تمایل مسافران برای تجربه دوباره سفر بیشتر می‌شود.

 


کد مطلب: 71660

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/71660/گره-خوردن-صنعت-گردشگری-هوایی

ايتنا
  https://www.itna.ir