۰
plusresetminus
شنبه ۲۴ دی ۱۴۰۱ ساعت ۲۱:۲۷

فوران رادیویی که یکی از دیرینه‌ترین رازهای کیهان را آشکار می‌کند

ایتنا - راز انفجارهای قدرتمند انرژی که به گمانه‌زنی‌هایی انجامیده است که چه بسا آن‌ها ناشی از فناوری بیگانگان فضایی باشند.
فوران رادیویی که یکی از دیرینه‌ترین رازهای کیهان را آشکار می‌کند

به گفته پژوهشگران، فوران‌های مکرر انرژی که از اعماق فضا می‌آیند، سرانجام می‌توانند یکی از ژرف‌ترین اسرار کیهان را حل کنند.

به گزارش ایتنا و به نقل از ایندیپندنت، محققان گفتند به نظر می‌رسد مجموعه‌ای از گسیل‌های شدید از یک مگنتار یا مغنااختر ناشی شده باشند‌- و ویژگی‌هایشان می‌تواند برای درک ماهیت آن‌ها مهم باشد. مگنتارها از جمله به‌عنوان منبع احتمالی فوران‌های رادیویی سریع پیشنهاد شده‌اند: انفجارهای قدرتمند انرژی که راز پشت آن به گمانه‌زنی‌هایی انجامیده است که چه بسا آن‌ها ناشی از فناوری بیگانگان فضایی باشند.

مگنتارها یکی از قدرتمندترین نیروها در گیتی‌اند و نوع خاصی از ستاره‌های نوترونی به شمار می‌روند که میدان مغناطیسی قوی دارند و هر چند ثانیه به دور خود می‌چرخند. سوای این، هنوز تا حد زیادی رازآلودند: اخترشناسان اطلاعات بسیار کمی درباره ویژگی‌های آن‌ها، نحوه شکل‌گیری یا حتی ماهیت آن‌ها در اختیار دارند.

اما دانشمندان اینک بر این باورند که یک مجموعه سیگنال که در سال ۲۰۲۰  در زمین کشف شد، در‌ نهایت می‌تواند به حل بخشی از این معما کمک کند.

این رویدادها در ۵ اکتبر ۲۰۲۰ آغاز شدند، زمانی که دانشمندان متوجه شدند که به نظر می‌رسد یک مگنتار به نام «اس‌جی‌آر ۲۱۵۴+۱۹۳۵» در حال کاهش سرعت و از دست دادن تکانه زاویه‌ای خود است. اخترشناسان آن را به‌عنوان یک «ایراد و مشکل در کاهش سرعت حین چرخش» توصیف می‌کنند و مشاهده آن در عمل نادر است.

در روزهای بعد، سه فوران شدید رادیویی شناسایی شد.

هر دو این رویدادها- مشکل در کاهش سرعت حین چرخش و سیگنال‌های رادیویی‌ـ هرکدام بسیار نادرند. دانشمندان می‌گویند این واقعیت که آن‌ها با هم اتفاق افتاده‌اند نشان می‌دهد که به یکدیگر مرتبط‌ند.

این ترکیب هم‌زمان ممکن است برای فهم اینکه مگنتارها و فوران‌های رادیویی سریع چگونه رخ می‌دهند و چه چیزی باعث ایجاد ‌آن‌‌ها می‌شود، سودمند باشد.

دانشمندان می‌گویند که ستاره پلاسمایش را از دست می‌دهد و این بادی ایجاد می‌کند که گشتاور و میدان مغناطیسی ستاره را کاهش می‌دهد که با هم، به فوران رادیویی منجر می‌شوند.
کد مطلب: 71413
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام