کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

انرژی که به زمین رسید ناشی از فروپاشی ستارگان بود

23 دی 1401 ساعت 4:22

ایتنا - ستارگان نوترونی هسته‌هایی متراکم‌اند که با پایان عمر ستارگان عظیم به جا می‌مانند.




پژوهشگرانی که مشاهدات بایگانی‌‌شده پرتوهای گاما را بررسی می‌کنند، می‌گویند در دو انفجار انرژی، سیگنال‌های «نوسانی» پیدا کرده‌اند.

به گزارش ایتنا و به نقل از ایندیپندنت، این سیگنال‌ها در داده‌های قدیمی که از یک آزمایش تعطیل‌شده در مدار زمین به دست آمده بودند، پیدا شدند.

دانشمندان می‌گویند این انفجارها ویژگی‌هایی دارند که آن‌ها از دو ستاره نوترونی در حال ادغام، زمانی که این ستارگان با هم یکی می‌شوند و یک ستاره نوترونی عظیم را تشکیل می‌دهند، انتظار دارند.

ستارگان نوترونی هسته‌هایی متراکم‌اند که با پایان عمر ستارگان عظیم به جا می‌مانند. هنگامی که آن‌ها با هم برخورد می‌کنند، گاهی اوقات ممکن است ستاره‌های نوترونی عظیم تشکیل دهندــ که معمولا پس از آن رُمبش می‌کند و به یک سیاهچاله تبدیل خواهند شد.

دانشمندان بر مبنای شبیه‌سازی‌ها بر این باورند که این اَبَرجرم‌ها از روی انواع خاصی از انفجارهای پرتو گاما که در جریان برخورد آن‌ها خارج می‌شوند، قابل مشاهده‌اند. و از این رو پژوهشگران به سرپرستی سیسیلیا چیرنتی، دانشمند دانشگاه مریلند، ۷۰۰ رصد پرتو گاما را برای یافتن این نشانه‌های خاص بررسی کردند.

آن‌ها با موفقیت دو مورد از چنین گزینه‌هایی را پیدا کردند. این گزینه‌ها با نام‌های جی‌آر‌بی ۹۱۰۷۱۱ و جی‌آر‌بی ۹۳۱۱۰۱بی، نوعی از بسامدهایی را دارند که دانشمندان پیش‌بینی کرده‌اند در ادغام ستاره‌های نوترونی مشاهده می‌شوند.

هر دو نمونه با استفاده از بی‌ای‌تی‌اس‌ای یا «آزمایش منبع فوران و گذرا» پیدا شدند. این آزمایش به منظور بررسی انفجارهای پرتو گاماــ اگرچه علاوه بر این موارد خیلی چیزهای دیگر را ثبت کردــ از مدار پیرامون زمین انجام شد.

این دستگاه این کار را تا سال ۲۰۰۰، زمانی که ناسا آن را به زمین آورد و نابود کرد، انجام داد و به جست‌وجوی ۹ ساله خود پایان داد. اما دانشمندان همچنان قادرند داده‌های آن را به امید یافتن داده‌های جدید بررسی کنند.

زمانی که دانشمندان داده‌های سایر تجهیزات تشخیص اشعه گاما را بررسی می‌کردند، از این موضوع تعجب نمی‌کردند که «آزمایش منبع فوران و گذرا» به خاطر طراحی آن، عهده‌دار تشخیص‌های موفق بود.

دانشمندان امیدوارند که این آغاز راه جدیدی برای بررسی ادغام ستاره‌های نوترونی باشد. علاوه بر این، آن‌ها می‌توانند بدون نیاز به آشکارسازی امواج گرانشی، روشی نتیجه‌بخش برای اجرای این کار فراهم کنند. آشکارسازی امواج گرانشی کمیاب است و می‌تواند مواردی را که در ارتباط با چنین برخوردهایی یافت می‌شوند، محدود کند.


کد مطلب: 71395

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/71395/انرژی-زمین-رسید-ناشی-فروپاشی-ستارگان

ايتنا
  https://www.itna.ir