شنبه ۲۴ دی ۱۴۰۱ ساعت ۲۱:۲۱

نزدیکترین سیاهچاله به زمین، تنها ۱۵۰۰ سال نوری از ما فاصله دارد

ایتنا - نزدیکترین سیاهچالهٔ شناخته‌شده ممکن است در فاصله ۱۵۰۰ سال نوری از زمین واقع شده باشد. تخمین زده می‌شود که گایا BH1 جرمی حدود ۱۰ برابر جرم خورشید داشته باشد.
نزدیکترین سیاهچاله به زمین، تنها ۱۵۰۰ سال نوری از ما فاصله دارد

اگرچه نمی‌توان این سیاهچاله را مستقیماً مشاهده کرد (چون نوری از خودش ساطع نمی‌کند)، اما داده‌های تلسکوپ فضایی گایا مربوط به آژانس فضایی اروپا کشش گرانشی سیاه‌چاله را بر روی ستاره همراه در مدار خود که از نظر سن و جرم مشابه خورشید خودمان است، نشان داده است.

به گزارش ایتنا و به نقل از نیوساینتیست، پیش از این چندین نامزد به‌عنوان سیاهچاله‌های همسایهٔ زمین پیدا شده بود، اما بیشتر آنها پس از بررسی‌های دقیق کنار گذاشته شدند. با این حال، کریم البدری در مرکز اخترفیزیک هاروارد-اسمیتسونیان در ماساچوست و همکارانش می‌گویند که کشف آنها تاکنون بهترین کاندید برای یافتن چنین جسمی بوده است.

گفتنی است بسیاری از سیاه‌چاله‌ها قبلاً کشف شده‌اند (مانند ادغام سیاه‌چاله‌هایی که از روی انتشار امواج گرانشی کشف شده‌اند) و دیگر سیاهچاله‌هایی که در منظومه‌های دوتایی ستاره‌ها را می‌خورند و باعث می‌شوند که در پرتوهای ایکس به خوبی بدرخشند. ستاره‌شناسان با استفاده از تلسکوپ افق رویداد نیز مستقیماً از دو غول کیهانی تصویربرداری کرده‌اند.

با این حال، اکتشاف سیاهچاله‌های خفته مانند Gaia BH1 به دلیل نامرئی بودنشان سخت‌تر بوده است. لوکاس ویرزکوفسکی از دانشگاه ورشو در لهستان می‌گوید: «این سیاه‌چاله‌ها از گونه هر منبع غذایی دور هستند!»

مشخص نیست این سامانه چگونه شکل گرفته است. یک احتمال این است که این سیاهچاله در ابتدا ستاره‌ای بسیار پرجرم‌تر بوده و تا حد یک ابرغول سرخ منبسط شده و سپس شاید با یک ابرنواختر دچار فروپاشی شده است، اگرچه بعید است که ستاره همراهش زنده مانده باشد.

حالت دیگر این است که این سیاهچاله در واقع می‌تواند متشکل از دو سیاهچاله باشد که بدین‌ترتیب یک سامانه سه‌ستاره‌ای ایجاد می‌گردد. ولی از طرف دیگر، ستاره همراه می‌توانست هنگام عبور توسط سیاهچاله به دام بیفتد.

انتظار می‌رود در طی چند میلیارد سال، این ستاره تا حد یک غول سرخ همچون خورشید منبسط شود. بدین‌شکل سوخت سیاهچاله به شدت افزایش پیدا خواهد کرد و سبب می‌شود در آسمان سیاره‌های نزدیک به آن، بسیار درخشان باشد. به گفته البدری: «صدهزار بار درخشان‌تر از خورشید».