۰
plusresetminus
چهارشنبه ۱۴ دی ۱۴۰۱ ساعت ۰۶:۱۹

شکایت از دستگاه سنجش اکسیژن خون اپل‌واچ به دلیل سوگیری نژادی

ایتنا - این شکایت ادعا می‌کند که الگوریتم‌های طراحی‌شده برای سنجش سرانگشتی، وقتی در اندازه‌گیری‌های مبتنی بر مچ دست به‌کار روند، «مناسب نیستند».
شکایت از دستگاه سنجش اکسیژن خون اپل‌واچ به دلیل سوگیری نژادی

‌اپل با یک دعوی جمعی که در نیویورک ارائه شده روبه‌رو شده است که مدعی است دستگاه سنجش اکسیژن خون در اپل‌واچ، نتایج نادقیقی برای افراد رنگین‌پوست ارائه می‌دهد.

به گزارش ایتنا و به نقل از ایندیپندنت، این شکایت که روز شنبه (۳۱ دسامبر ۲۰۲۲) به نمایندگی از گروهی از ساکنان نیویورک و کاربران اپل ارائه شد، مدعی است که فناوری اکسیژن‌سنجی ضربانی که سطح اکسیژن خون را اندازه‌گیری می‌کند، «در سنجش سطح اکسیژن خون، بسته به رنگ پوست، به طرز چشمگیری نتایج کم‌دقت‌تری ارائه می‌دهد».

این نتیجه‌گیری بر مطالعات انجام‌شده طی همه‌گیری کووید-۱۹ مبتنی است که به لحاظ آماری اهمیت بالینی «سوگیری نژادی» اکسیژن‌سنجی ضربانی را تایید کرد.

اکسیژن‌سنج‌های ضربانی، با تابش نور مرئی و فروسرخ از طریق پوست کاربر کار می‌کنند و سپس با استفاده از یک سری حسگر، بر اساس اینکه چه میزان نور جذب شده است، درصد اکسیژن موجود را در گلبول قرمز خون تخمین می‌زنند.

این دادخواست اشاره می‌کند که اکسیژن‌سنج‌های ضربانی مرسوم سرانگشتی که پزشکان بالینی از آن استفاده می‌کنند، قادرند سطح اکسیژن خون و ضربان قلب‌ را بسنجند، اما دستگاه‌هایی مانند «این محصول» - اپل‌واچ- اندازه‌گیری اکسیژن خون را از مچ دست انجام می‌دهند.

این شکایت ادعا می‌کند که الگوریتم‌های طراحی‌شده برای سنجش سرانگشتی، وقتی در اندازه‌گیری‌های مبتنی بر مچ دست به‌کار روند، «مناسب نیستند» و می‌افزاید که این الگوریتم‌ها می‌توانند موجب شوند که «بیش از ۹۰ درصد از سنجش‌‌ها قابل‌استفاده نباشند».

 


این دادخواست می‌گوید: «یک مطالعه جدید به این نتیجه رسید که هرچند این محصول، در مقایسه با اکسیژن‌سنج‌های ضربانی در رده پزشکی، می‌تواند کاهش اشباع اکسیژن خون را تشخیص دهد، نحوه معرفی ویژگی‌های آن در مجموع، نارسایی‌های اکسیژن‌سنج‌های ضربانی را در خصوص افراد رنگین‌پوست، شناسایی نمی‌کند.»

بنا به این دادخواست، آخرین نسخه اپل‌واچ - بر اساس ویژگی‌هایی از قبیل اپلیکیشن «اکسیژن خون» آن- بین ۴۰۰ تا ۸۰۰ دلار قیمت دارد که «قیمت بالایی» است.

الکس مورالس، شاکی این پرونده در نیویورک، گفت که «اگر حقایق واقعی شناخته شده بود، این محصول را خریداری نمی‌کرد یا اینقدر برای آن پول نمی‌داد و متحمل خسارت نمی‌شد».

در حالیکه اپل در تارنمای خود اشاره می‌کند که «تغییرات دائمی یا موقت» روی پوست، از قبیل تغییرات ناشی از خالکوبی‌ها، ممکن است بر سنجش اکسیژن خون محصولش اثر بگذارد، اما این شرکت به صراحت اشاره نمی‌کند که این مقادیر ممکن است از رنگ طبیعی پوست افراد نیز تاثیر بگیرند.

این دعوی ادعا می‌کند که اپل «کیفیت‌ها و قابلیت‌‌های اپل‌واچ را نادرست معرفی کرده و/یا از قلم انداخته است» و «سوگیری‌ها و نارسایی‌های اکسیژن‌سنج‌های ضربانی را در خصوص افراد با رنگ پوست تیره‌تر، در بر نمی‌گیرد».

این دادگاه خواستار اقامه دعوی با حضور هیات‌منصفه شده است و مدعی است که اپل مرتکب کلاهبرداری شده و با ارائه نادرست توانایی محصول خود، به ناحق ثروت‌اندوزی کرده است.
کد مطلب: 71267
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام