۰
plusresetminus
سه شنبه ۱۳ دی ۱۴۰۱ ساعت ۰۲:۴۵

ایلان ماسک؛ نخستین فرد تاریخ که ۲۰۰ میلیارد دلار از ثروتش را می‌بازد

ایتنا - ایلان ماسک به‌تازگی سرایدارهای دفتر مرکزی توییتر در سانفرانسیسکو را نیز اخراج کرده و برخی کارمندان این شرکت را واداشته است برای خودشان دستمال توالت به محل کار بیاورند.
ایلان ماسک؛ نخستین فرد تاریخ که ۲۰۰ میلیارد دلار از ثروتش را می‌بازد

ایلان ماسک، تقریبا دو سال بعد از آنکه دومین ثروتمندی شد که بیش از ۲۰۰ میلیارد دلار ثروت گرد آورد، اکنون نخستین فردی است که این ثروت را به باد می‌دهد.

ماسک در سال ۲۰۲۲، برای نخستین بار در صدر فهرست سالانه میلیاردرهای فوربس قرار گرفت و جف بیزوس، رئیس سابق آمازون را که در چهار سال گذشته ثروتمندترین فرد جهان بود، کنار زد.

یک سال پیش‌تر، ماسک چند ماه بعد از بیزوس، دومین فردی شد که دارایی خالصش را به بیش از ۲۰۰ میلیارد دلار رساند.

در نوامبر ۲۰۲۱، ثروت ماسک به ۳۴۰ میلیارد دلار رسید. در ماه آوریل، دارایی خالص رئیس تسلا و توییتر ۲۷۳.۶ میلیارد دلار برآورد شد. دو سال پیش‌تر از آن، نام او در فهرست فوربس، در جایگاه سی‌ویکم جهان قرار داشت و سهام شرکت خودروهای برقی‌اش ۷۲.۲۴ دلار بود.

اکنون رئیس تسلا و توییتر میلیاردها دلار از دارایی‌اش را از دست داده و این ثروت به ۱۳۷ میلیارد دلار کاهش یافته است که تا حد زیادی، به دلیل کاهش ارزش سهام شرکت خودروهای برقی است. بر اساس گزارش بلومبرگ، در سال ۲۰۲۲، ارزش این سهام ۶۵ درصد کاهش یافت.

در سال ۲۰۱۲ که ماسک برای نخستین بار به فهرست فوربس راه یافت، دارایی خالصش را دو میلیارد دلار برآورد کردند.

ماسک تا ماه دسامبر که برنارد آرنو، غول مد اروپایی، از او پیشی گرفت، ثروتمندترین فرد جهان بود.

به گزارش بلومبرگ، کاهش سهام تسلا بسیار شدید بود و ماسک هم برای کمک به تامین هزینه خرید گزاف ۴۴ میلیارد دلاری توییتر آن‌قدر از سهام تسلای خود فروخته است که این شرکت دیگر بزرگ‌ترین دارایی او محسوب نمی‌شود.

این نشریه گزارش می‌دهد که سهام ۴۴.۸ میلیارد دلاری او در شرکت فناوری‌های اکتشاف فضایی یا اسپیس‌اکس از حدود ۴۴ میلیارد دلار سهام تسلا فراتر رفته است.

او به‌شدت با شرکت رسانه‌ اجتماعی بسیار بانفوذ و تازه‌به‌دست آمده‌اش مشغول است؛ جایی که تحت پوشش مطلق‌گرایی «آزادی بیان» برای واپسگرایان راست افراطی چاپلوسی می‌کند و این موضوع سرمایه‌گذاران و منتقدان تسلا، تبلیغ‌کنندگان، مقام‌های ناظر و گروه‌های حقوق مدنی را به طور یکسان نگران کرده است.
 


ماسک به دلیل مدیریت مداخله‌گرانه‌ در توییتر که صدها کارمند آن را اخراج کرد، روزنامه‌نگارانی را که اخبار شرکت‌هایش را پوشش می‌دادند تعلیق و نظارت بر انتشار اخبار جعلی درباره کووید-۱۹ را متوقف کرد و به کاربران نئونازی و سایر حساب‌های کاربری که پیش‌تر ممنوع شده بودند، اجازه بازگشت داد، نگاه موشکافانه بین‌المللی را به خود جلب کرده است.

او به‌تازگی سرایدارهای دفتر مرکزی این شرکت در سانفرانسیسکو را نیز اخراج کرده و برخی کارمندان توییتر را واداشته است برای خودشان دستمال توالت به محل کار بیاورند.

در همین حال، تسلا روی برخی از مدل‌های خود به خریداران آمریکایی تخفیف هفت هزار و ۵۰۰ دلاری ارائه کرده و طبق گزارش‌ها، تولیدش در کارخانه شانگهای رو‌به‌کاهش است.

او نگرانی در مورد کاهش ارزش شرکت‌هایش را تا حد زیادی مردود شمرده و در مقابل، از فدرال رزرو به دلیل افزایش نرخ بهره انتقاد کرده است.

او ماه گذشته در توییتر نوشت: «عملکرد تسلا بهتر از همیشه است! مهار فدرال رزرو دست ما نیست. مشکل واقعی اینجا است.»
کد مطلب: 71241
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام