۰
plusresetminus
سه شنبه ۱۳ دی ۱۴۰۱ ساعت ۲۰:۲۸

سی‌وششمین پرواز بالگرد نبوغ بر فراز سیاره سرخ

ایتنا - در روز ۱۰ دسامبر، بالگرد ۱٫۸ کیلوگرمی نبوغ سی‌وششمین پرواز خود بر فراز سیاره سرخ خود را به انجام رساند.
سی‌وششمین پرواز بالگرد نبوغ بر فراز سیاره سرخ

بالگرد ۱٫۸ کیلوگرمی نبوغ، در روز ۱۰ دسامبر سی‌وششمین پرواز خود بر فراز سیاره سرخ خود را به انجام رساند و در پروازی که در طی آن ۱۱۰ متر مسافت افقی را پیمود، توانست به‌مدت ۶۰٫۵ ثانیه در آسمان بماند.
 
به گزارش ایتنا و به نقل از اسپیس، پرواز روز ۱۰ دسامبر تنها یک هفته پس از آن انجام شد که نبوغ رکورد جدیدی در ارتفاع به نام خود ثبت کرد؛ چرا که در روز ۳ دسامبر توانسته بود به بلندای ۱۴ متر از کف دهانه جزروی مریخ بالا برود. بنابر گزارش پرواز مأموریت، این بالگرد حداکثر ۱۰ متر بالاتر از مریخ قرار گرفت.
 
گفتنی است نبوغ همراه با مریخ‌نورد پشتکار ناسا در ماه فوریه سال ۲۰۲۱ بر سطح این سیاره فرود آمد و وظیفه داشت نشان دهد که با وجود جوّ رقیق مریخ، پرواز با موتور بر فراز این سیاره امکان‌پذیر است.
 
این بالگرد در طی یک کارزار پرواز پنج‌گانه در بهار سال ۲۰۲۱ به این هدف اولیه دست یافت. سپس نبوغ برای یک مأموریت طولانی درنظر گرفته شد که در طی آن مرزهای پرواز سیاره سرخ را پیش می‌برد و برای مریخ‌نورد پشتکار به عنوان یک پیشاهنگ عمل می‌کند.
 
این مریخ‌نورد در حال شکار نشانه‌هایی از زندگی باستانی و گردآوری ده‌ها نمونه است. اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، شاید این مواد مریخی در یک کارزار مشترک میان ناسا و آژانس فضایی اروپا، در اوایل سال ۲۰۳۳ به زمین بازگردانده شود.
 
بنابر گزارش پرواز نبوغ، این روتورکرافت در مجموع ۷۵۱۷ متر در ۳۶ پرواز خود پیموده و نزدیک به ۶۱ دقیقه در هوا بوده است.
 
از سوی دیگر، پشتکار خیلی بیشتر سفر کرده است. این مریخ‌نورد که به اندازه یک خودروست، در مجموع ۱۳٫۷۳ کیلومتردر کف دهانه جزرو که میلیاردها سال پیش یک دریاچه و دلتای رودخانه را در خود جای داده بود، پیموده است. بدین‌ترتیب، «نبوغ» با رکورد «پشتکار» فاصله زیادی دارد.
کد مطلب: 71159
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام