کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

مأموریت دوم موشک جدید «وگا سی» اروپا ناکام ماند

سايت خبری ايتنا , 10 دی 1401 ساعت 22:54

ایتنا - موشک «وگا سی» اروپا در دومین مأموریت خود شکست خورد و ۲ ماهواره از دست داد.


«وگا سی» (Vega C) روز سه‌شنبه گذشته از فرودگاه فضایی اروپا در فرانسه و در ساعت ۱۰:۴۷ به وقت محلی بلند شد، در حالی که حامل دو ماهواره برای صورت فلکی تصویربرداری زمین موسوم بهPléiades Neo بود.
 
به گزارش ایتنا و به نقل از اسپیس، نمایندگان  شرکت آریان‌اسپیس (شرکت فرانسوی که وگا سی» را اداره می‌کند)، سه‌شنبه شب در بیانیه‌ای ایمیلی گفتند: «تقریباً ۲ دقیقه و ۲۷ ثانیه پس از بلند شدن، یک ناهنجاری در Zefiro 40 رخ داد؛ بنابراین مأموریت وگا سی پایان یافت».
 
گفته می‌شود موشک ۳۵ متری و چهار مرحله‌ای، نسخه قدرتمندتر وگا است که برای نخستین بار در سال ۲۰۱۲ پرتاب شد. این موشک با جرم نزدیک به ۲۳۰۰ کیلوگرم می‌تواند بار را تا بلندای ۷۰۰ کیلومتر حمل کند؛ در حالی که موشک قدیمی‌تر تنها می‌توانست ۱۵۰۰ کیلوگرم بار با خود جابه‌جا کند.
 
دو فضاپیمایی که به دلیل شکست روز سه‌شنبه گم شدند (با نام‌های Pléiades Neo 5  و Pléiades Neo 6) روی هم ۱۹۷۷ کیلوگرم جرم داشتند. این دو به مدار هم‌زمان (synchronous) خورشید رفتند، جایی که بنا بود صورت فلکی تصویربرداری از زمین موسوم به Pléiades Neo  مربوط به ایرباس را تکمیل کنند.
 
آریان‌اسپیس در نامه‌ای نوشت: «این صورت فلکی از چهار ماهواره یکسان ساخته شده است که مجهز به تازه‌ترین نوآوری‌ها و پیشرفت‌های فناوری ایرباس است و امکان تصویربرداری از هر نقطه از کره زمین را چندین بار در روز با وضوح ۳۰ سانتی‌متری فراهم می‌کند.»
 
آریان‌اسپیس افزود: «این ماهواره‌ها بسیار چابک و واکنش‌پذیرند و می‌توانند تصاویر را ظرف یک ساعت بعد از تهیه، به زمین بفرستند. آنها نسبت به رقبای خود کوچک‌تر، سبک‌تر، چابک‌تر، دقیق‌تر و واکنش‌پذیرترند؛ در واقع بهترین فناوری موجود هستند و بناست ظرفیت آن‌ها به طور کامل و تجاری در دسترس باشد».
 
احتمالاً شاهد تحلیل‌های بیشتر خواهیم بود تا مشخص شود که آیا تجهیزات معیوب، با شکست پرتاب ارتباطی داشته‌اند یا خیر.


کد مطلب: 71154

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/71154/مأموریت-دوم-موشک-جدید-وگا-سی-اروپا-ناکام-ماند

ايتنا
  https://www.itna.ir