۲
۱
plusresetminus
شنبه ۱۰ دی ۱۴۰۱ ساعت ۲۲:۵۴

مأموریت دوم موشک جدید «وگا سی» اروپا ناکام ماند

ایتنا - موشک «وگا سی» اروپا در دومین مأموریت خود شکست خورد و ۲ ماهواره از دست داد.
مأموریت دوم موشک جدید «وگا سی» اروپا ناکام ماند
«وگا سی» (Vega C) روز سه‌شنبه گذشته از فرودگاه فضایی اروپا در فرانسه و در ساعت ۱۰:۴۷ به وقت محلی بلند شد، در حالی که حامل دو ماهواره برای صورت فلکی تصویربرداری زمین موسوم بهPléiades Neo بود.
 
به گزارش ایتنا و به نقل از اسپیس، نمایندگان  شرکت آریان‌اسپیس (شرکت فرانسوی که وگا سی» را اداره می‌کند)، سه‌شنبه شب در بیانیه‌ای ایمیلی گفتند: «تقریباً ۲ دقیقه و ۲۷ ثانیه پس از بلند شدن، یک ناهنجاری در Zefiro 40 رخ داد؛ بنابراین مأموریت وگا سی پایان یافت».
 
گفته می‌شود موشک ۳۵ متری و چهار مرحله‌ای، نسخه قدرتمندتر وگا است که برای نخستین بار در سال ۲۰۱۲ پرتاب شد. این موشک با جرم نزدیک به ۲۳۰۰ کیلوگرم می‌تواند بار را تا بلندای ۷۰۰ کیلومتر حمل کند؛ در حالی که موشک قدیمی‌تر تنها می‌توانست ۱۵۰۰ کیلوگرم بار با خود جابه‌جا کند.
 
دو فضاپیمایی که به دلیل شکست روز سه‌شنبه گم شدند (با نام‌های Pléiades Neo 5  و Pléiades Neo 6) روی هم ۱۹۷۷ کیلوگرم جرم داشتند. این دو به مدار هم‌زمان (synchronous) خورشید رفتند، جایی که بنا بود صورت فلکی تصویربرداری از زمین موسوم به Pléiades Neo  مربوط به ایرباس را تکمیل کنند.
 
آریان‌اسپیس در نامه‌ای نوشت: «این صورت فلکی از چهار ماهواره یکسان ساخته شده است که مجهز به تازه‌ترین نوآوری‌ها و پیشرفت‌های فناوری ایرباس است و امکان تصویربرداری از هر نقطه از کره زمین را چندین بار در روز با وضوح ۳۰ سانتی‌متری فراهم می‌کند.»
 
آریان‌اسپیس افزود: «این ماهواره‌ها بسیار چابک و واکنش‌پذیرند و می‌توانند تصاویر را ظرف یک ساعت بعد از تهیه، به زمین بفرستند. آنها نسبت به رقبای خود کوچک‌تر، سبک‌تر، چابک‌تر، دقیق‌تر و واکنش‌پذیرترند؛ در واقع بهترین فناوری موجود هستند و بناست ظرفیت آن‌ها به طور کامل و تجاری در دسترس باشد».
 
احتمالاً شاهد تحلیل‌های بیشتر خواهیم بود تا مشخص شود که آیا تجهیزات معیوب، با شکست پرتاب ارتباطی داشته‌اند یا خیر.
کد مطلب: 71154
نام شما
آدرس ايميل شما


مسعود قدوسی فر
feedback
Iran, Islamic Republic of
سلام و خسته نباشید . انتظار داشتم بعد از خوندن این مقاله (شنبه ۱۰ دی ۱۴۰۱ ساعت ۲۲:۵۴
مأموریت دوم موشک جدید «وگا سی» اروپا ناکام ماند ) حداقل به طور شفاف متوجه میشدم که بالاخره ماهواره ها در مدار قرار گرفته اند یا نه؟ آیا موشک بین راه منفجر شده است ؟ پروژه وگا کلا کنسل شده است یا فقط برای اصلاحاتی متقف شده است؟ .... کلا فکر میکنم دوستان مقاله رو به google traslate سپردن و خروجی رو بدون بازنگری منتشر کردن.
از سایت شما همیشه بازدید میکنم و از اخبار و مقالات خوبی که دارین استفده می کنم و ممنونتون هستم .
برای همینه که خیلی تو ذوقم خورد .
موفق باشین
بهروز اباذری
feedback
Iran, Islamic Republic of
با سلام و تشکر از توجه شما.
این موشک در نیمهٔ راه با مشکل روبرو شد و مأموریت ناکام ماند. در واقع قرار بود ماهواره‌ها در مدار قرار بگیرد که متأسفانه این اتفاق نیفتاد.
اما پروژه کنسل نشده و بناست پس از رفع عیب، این مأموریت به انجام برسد.
از انتقاد سازنده شما سپاسگزارم
پیروز باشید
مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام