کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

آمریکا ممنوعیت صادرات فناوری‌های پیشرفته به چین را گسترش داد

26 آذر 1401 ساعت 19:42

ایتنا - در میان شرکت‌هایی که مشمول این ممنوعیت‌ها شده‌اند، دو شرکت وجود دارد که فناوری مورد نیاز برای تولید پهپاد و سرکوب شهروندان را به جمهوری اسلامی می‌فروختند.



دولت ایالات متحده آمریکا ممنوعیت صادرات فناوری‌های پیشرفته خود به چین را گسترش داد؛ فناوری‌هایی که، به‌نقل از این روزنامه آمریکایی، هم به توسعه برنامه نظامی هایپرسونیک (مافوق صوت) چین کمک می‌کند و هم می‌تواند تسهیل‌کننده نقض حقوق بشر از سوی این کشور باشد. 

از این‌رو دولت جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، در روز پنجشنبه، ۱۵ دسامبر ۲۰۲۲، شمار دیگری از شرکت‌های چینی را به فهرست سیاه خود افزود و در میان‌شان نام یکی از شرکت‌های تسهیل‌کننده فروش فناوری‌های ساخت ایالات متحده به موسسه‌های نظامی درگیر در برنامه موشکی هایپرسونیک چین نیز دیده می‌شود. 

واشینگتن‌پست در گزارش روز پنجشنبه خود در این مورد، نوشت این اقدام دولت فدرال آمریکا قریب به یک‌ ماه پس از دیدار روسای جمهوری ایالات متحده و جمهوری خلق چین صورت می‌گیرد و به یک معنا مهار زدن بر روابط موجود میان دو کشور به‌حساب می‌آید؛ روابطی که در حال حاضر نیز روندی نزولی را طی می‌کند. 

به‌این ترتیب پکن نیز در واکنش به این تصمیم واشینگتن گفت دولت ایالات متحده آمریکا از نظارت‌های صادراتی «سواستفاده» می‌کند و در پی مسدود کردن مسیر پیشرفت شرکت‌های چینی است تا به این‌ واسطه بتواند «هژمونی علمی – تخیلی» خود بر جهان را حفظ کند. 

از سوی دیگر آلن استیوز، معاون وزیر بازرگانی آمریکا، نیز با اشاره به محدودیت‌های تازه‌ای که واشینگتن بر پکن وضع کرده است گفت این اقدام دولت جو بایدن در راستای حفظ امنیت ملی ایالات متحده آمریکا قرار دارد و با محدود کردن شدید چین در «استفاده از هوش مصنوعی» عملا راه نوسازی نظامی و همچنین امکان نقض حقوق بشر از سوی دولت چین را مسدود کرده است. 

این مقام آمریکایی در عین‌حال تاکید کرد که دولت متبوعش اقداماتی مشابه را در ارتباط با روسیه نیز انجام خواهد داد تا راه اقدامات دولت ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، به‌منظور دستیابی به فناوری‌های پیشرفته لازم برای جنگ اوکراین را سد کند. 

بر اساس گزارش واشینگتن‌پست یکی از شرکت‌هایی که در فهرست سیاه دولت ایالات متحده آمریکا قرار دارد، یعنی شرکت Tianjin Tiandi Weiye Technologies، شرکتی است که فناوری‌های لازم به‌منظور سرکوب ایغورها را در اختیار دولت چین قرار می داد و در عین‌حال با دولت‌های روسیه و جمهوری اسلامی ایران نیز مراوداتی داشته است. 

واشینگتن‌پست همچنین می‌نویسد یکی دیگر از شرکت‌هایی که نامش در فهرست سیاه روز پنجشنبه قرار گرفت، برخی قطعات الکترونیکی ساخت آمریکا، که در تولید پهپادها و سیستم‌های موشکی به کار می‌رود، را در اختیار جمهوری اسلامی ایران قرار می‌داد؛ پهپادهایی که به گفته مقام‌های دولت اوکراین و همپیمان‌های غربی‌اش علیه غیرنظامیان اوکراینی مورد استفاده قرار گرفته است.

منبع: ایندیپندنت


کد مطلب: 71031

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/71031/آمریکا-ممنوعیت-صادرات-فناوری-های-پیشرفته-چین-گسترش

ايتنا
  https://www.itna.ir