۰
plusresetminus
چهارشنبه ۱۶ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۵۰

با این بانداژ هوشمند زخمها به سرعت خوب میشوند

برخی زخمهای پوستی و دیابتی بسیار کند بهبود پیدا می کنند و به طور بالقوه منجر به قطع عضو یا حتی گاهی مرگ می شوند ،حال محققان روشی برای بهبود زخم ها ابداع کرده اند که فرایند التیام آنها را تسریع می بخشد.
با این بانداژ هوشمند زخمها به سرعت خوب میشوند
---------------- رپرتاژ آگهی -----------------




برخی زخمهای پوستی و دیابتی بسیار کند بهبود پیدا می کنند و به طور بالقوه منجر به قطع عضو یا حتی گاهی مرگ می شوند ،حال محققان روشی برای بهبود زخم ها ابداع کرده اند که فرایند التیام آنها را تسریع می بخشد.

متن کامل را از اینجا بخوانید: بانداژ هوشمند بهبود زخم های مزمن را سرعت می‌بخشد
برای این منظور دانشمندان دانشگاه استنفورد یک بانداژ هوشمند ساخته اند که میتواند در صورت نیاز با تحریک الکتریکی، منجر به بهبودی زخم ها شود.
این بانداژ هوشمند از دو لایه تشکیل شده است. در لایه بالایی یک فیلم پلیمری با ضخامت فقط ۱۰۰ میکرون وجود دارد که قطعات الکترونیکی روی آن نصب شده اند و در قسمت زیرین آن، یک هیدروژل “لاستیکی و پوست مانند” در تماس با زخم قرار دارد.

در این روش حسگرهای زیستی بانداژ به طورمداوم با امپدانس الکتریکی  دمای زخم را کنترل می کنند و پس از رفع التهاب و التیام زخم دما کاهش می یابد. 
اگراین معیارها نشان دهند که زخم در بهبودی مشکل دارد، یک محرک الکتریکی در بانداژ فعال می شود تا جریان الکتریکی کمی را به بافت زیرین منتقل کند. 
مانند سایر پانسمانهای زخمزن، انجام این کار با افزایش سرعت مهاجرت کراتینوسیتها (سلولهای پوست) به محل زخم و از بین بردن باکتریها، بسته شدن بافت را تسریع کرده و عفونت را کاهش میدهد.
 

همانطور که بانداژ کار خود را انجام می دهد، از یک آنتن رادیویی داخلی برای برقراری ارتباط بی سیم با تلفن هوشمند جفت شده با بانداژ استفاده می کند. کسی که از آن تلفن استفاده میکند، میتواند وضعیت زخم را بدون اینکه مجبور باشد مکرراً بانداژ را بردارد زخم را بررسی کند.
گفته می شود، وقتی زمان برداشتن بانداژ فرا می رسد، گرم کردن آن تا دمای ۴۰ درجه سانتیگراد باعث جدا شدن بی ضرر هیدروژل از سطح زخم می شود.
در آزمایشهایی که روی موشها انجام شد، استفاده از این دستگاه باعث تسریع زمان بهبودی تا حدود ۲۵ درصد و افزایش رشد مجدد پوست تا حدود ۵۰ درصد شد.
دانشمندان تاکید میکنند که ممکن است مدتی طول بکشد تا بتوان از بانداژ روی افراد استفاده کرد، زیرا هنوز باید اندازه آن را به اندازه مورد استفاده انسان افزایش داد و هزینههای تولید را کاهش داد.
همچنین ممکن است حسگرهای بیشتری را برای اندازه گیری pH، متابولیت ها و نشانگرهای زیستی به آن اضافه کنند. محققان بر این باورند که هم باید به بهبود سریعتر زخم های مزمن کمک کند و هم درک ما را از نحوه التیام این زخم ها تقویت کند.
دکتر آرتم تروتسیوک، نویسنده اول مقاله در مورد این مطالعه گفت: با تحریک و حس کردن در یک دستگاه، بانداژ هوشمند سرعت بهبودی را افزایش میدهد، در عین حال بهبود زخم را  نیز پیگیری میکند.
منبع: تک ناک

 
کد مطلب: 70868
برچسب ها: رپرتاژ
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام