۰
plusresetminus
سه شنبه ۱۵ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۱۵:۴۴

نکات نگهداری، استفاده و بهره برداری از مخازن مایعات برودتی

امروزه تعداد فزاینده‌ای از این گازهای صنعتی به صورت مایع در دماهای فوق سرد به مشتریان عرضه می‌شود که به آنها اجازه می‌دهد برای استفاده بعدی در محل ذخیره شوند.
نکات نگهداری، استفاده و بهره برداری از مخازن مایعات برودتی
---------------- رپرتاژ آگهی -----------------



گازهای مایع در صنایع مختلفی از جمله فلزات، فناوری پزشکی، الکترونیک، تصفیه آب، تولید انرژی و فرآوری مواد غذایی مورد استفاده قرار می گیرند. امروزه تعداد فزاینده‌ای از این گازهای صنعتی به صورت مایع در دماهای فوق سرد به مشتریان عرضه می‌شود که به آنها اجازه می‌دهد برای استفاده بعدی در محل ذخیره شوند.
از مخازن کرایوژنیک برای ایمن نگه داشتن مایعات کرایوژنیک استفاده می شود. مایعات کرایوژنیک معمولاً گازهای مایع با دمای -150 درجه سانتیگراد یا کمتر هستند. اکسیژن، آرگون، گاز نیتروژن، گاز هیدروژن و هلیم همگی محصولات جانبی رایج هستند که در این مخازن نگهداری می شوند. مخازن کرایوژنیک همچنین ممکن است برای ذخیره گازهای مایع مانند گاز طبیعی مایع (LNG)دی اکسید کربن و اکسید نیتروژن نیز استفاده شوند. اینها گازهایی هستند که در صنایع مختلفی استفاده می شوند. مایعات فوق سرد همچنین در کاربردهای خنک‌کننده با دمای پایین مانند اتصالات مهندسی، انجماد مواد غذایی و ذخیره‌سازی نمونه‌های زیستی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

مخازن کرایوژنیک استاتیک برای استفاده در موقعیت دائمی در نظر گرفته شده اند. با این حال، مخازن جمع و جور و قابل حملی که بر روی چرخ ها برای استفاده در کارگاه ها و آزمایشگاه ها قرار می گیرند نیز وجود دارد. از آنجایی که مخازن کرایوژنیک استاتیک معمولاً به عنوان مخازن تحت فشار طبقه بندی می شوند، مخازن جدید و سیستم های مربوط به آنها با رعایت مقررات تجهیزات فشار (ایمنی) ساخته و نصب می شوند.
مخازن بدون فشار (فلاسک های Dewar) نیز برای کاربردهایی که نیاز به دسترسی مستقیم به مایع دارند در دسترس هستند. برای برآوردن نیازهای مختلف کاربران، مخازن در اندازه‌ها، فشارها و دبی‌های مختلف موجود هستند. مخازن مورد استفاده برای انتقال مایعات کرایوژنیک باید با مقررات حمل و نقل کالاهای خطرناک و استفاده از تجهیزات تحت فشار قابل حمل مطابقت داشته باشند. مخازن فوق سرد معمولاً با پوشش خلاء عایق حرارتی هستند و ساخت مخازن ذخیره مایع طبق استانداردهای دقیق مطابق با مقررات بین المللی انجام می شود. آنها ممکن است ثابت، متحرک یا قابل حمل باشند.
 

استفاده، بهره برداری و نگهداری مخزن برودتی
مخازن کرایوژنیک باید مطابق با تمام قوانین، مانند مقررات ایمنی سیستم های فشار برای مخازن ساکن و حمل کالاهای خطرناک، و مقررات استفاده از تجهیزات تحت فشار برای مخازن قابل حمل، استفاده و نگهداری شوند. مخازن کرایوژنیک باید توسط افراد واجد شرایط نگهداری شوند. بارگیری گازها در مخازن کرایوژنیک با استفاده از وپورایزرها انجام می شود. مزیت عمده خرید وپورایزر این است که گاز مایع مستقیماً از کارخانه تولید می گردد به کاربر منتقل می شود و از حرکات ناگهانی جلوگیری می کند و ثبات و ایمنی محیط صنعتی را حفظ می کند.
مقررات، مخازن کرایوژنیک را ملزم می کند که تحت بازرسی منظم، تعمیر و نگهداری معمول و معاینه رسمی دوره ای برای مخازن استاتیک قرار گیرند. یک برنامه بازرسی و تعمیر و نگهداری باید ایجاد شود تا تضمین کند که مخزن در طول دوره های معاینه رسمی در شرایط کاری ایمن قرار دارد. این برنامه شامل یک تست است که توسط شخص یا افراد ذیصلاح تهیه می شود، و همچنین تست های رسمی دوره ای که مطابق با این برنامه برگزار می شود.
مخازن قابل حمل نیاز به بازرسی و تست دوره ای دارند که ممکن است فقط توسط یک سازمان بازرسی مجاز یا وزارت حمل و نقل در هر کشور انجام شود.
تمام بازرسی‌ها، تست ها و آزمایش‌ها ثبت می‌شوند و سوابق باید در تمام طول عمر مخزن نگهداری شوند.
کاربران و صاحبان مخازن کرایوژنیک تعهدات قانونی و وظیفه مراقبت دارند تا اطمینان حاصل کنند که تجهیزات آنها به طور ایمن نگهداری می شوند و کار می کند. برای مثال یک ارائه دهنده گاز تنها پس از تشخیص ایمن بودن مخزن و انجام عملیات پرژینگ آن را پر می کند. بررسی های ایمنی معمول باید توسط کاربر انجام شود. ممکن است هنگام استفاده مقدار کمی یخ زدگی دیده شود. مقادیر کم یخ نباید دلیلی برای نگرانی باشد، اما مقدار یخ باید به طور منظم بررسی شود. در صورت ادامه تجمع یخ، باید یخ زدایی انجام شود تا از تجمع بیش از حد یخ جلوگیری گردد.
 


تعمیر و اورهال مخازن برودتی
هر گونه تعمیر یا اصلاح مخزن کرایوژنیک باید منحصراً توسط یک تعمیرکار واجد شرایط مطابق با کدهای طراحی که بر اساس آن ساخته شده است و با در نظر گرفتن قوانین انجام گردد. چنین تعمیرات یا تغییراتی نباید یکپارچگی سازه یا عملکرد اقدامات حفاظتی را به خطر بیندازد. کلیه تعمیرات و تغییرات باید در پرونده ثبت شده و در طول عمر مخزن نگهداری شود.

اعتبار سنجی مجدد مخازن برودتی
مخازن کرایوژنیک باید به طور منظم مورد ارزیابی قرار گیرند تا اطمینان حاصل شود که برای استفاده مداوم ایمن هستند. یک شخص صلاحیتدار باید مدت اعتبار مجدد را تعیین کند که نباید از 20 سال بیشتر باشد. به دلیل ماهیت عملکردشان، مخازن سیار باید برای مدت زمان کوتاه تری استفاده شوند. هنگامی که یک مخزن اعتبار مجدد می گیرد، گزارشی در کنار دیگر داده های مخزن در طول عمر آن ارائه و ثبت می شود.

دفع مخزن برودتی
از آنجایی که برخی از مخازن کرایوژنیک حاوی مواد خطرناکی در ناحیه خلاء هستند، مانند پرلیت، مخازن فقط باید توسط یک شرکت دفع واجد شرایط و با تجربه دفع شوند. از این رو پیشنها میکنیم که از شرکت سهیل گاز برای کلیه خدمات مربوط به مخازن کرایوژنیک کمک بگیرید تا از ایمنی وسالم بودن مخزن اطمینان حاصل کنید.
برای انجام خدمات و تهیه محصولات با گروه صنعتی سهیل گاز در تماس باشید.

 
کد مطلب: 70856
برچسب ها: رپرتاژ
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام