۰
plusresetminus
شنبه ۲۸ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۱۶:۴۰

العلای عربستان سعودی وارد متاورس می‌شود

ایتنا - العلا با مدل سه‌ بعدی مقبره لحیان الحجر یا هگرا، وارد متاورس یا فراجهان شد.
العلای عربستان سعودی وارد متاورس می‌شود

برای کسانی که نمی‌توانند شگفتی‌های منطقه العلا در عربستان سعودی را از نزدیک ببینند، گزینه جدیدی در دسترس است؛ مدل مجازی مقبره‌های العلا در متاورس با سطح دسترسی بیشتر از گردشگران عادی.

به گزارش ایتنا و به نقل از ایندیپندنت، کمیسیون سلطنتی العلا (RCU) برای نخستین بار با مدل سه‌ بعدی مقبره لحیان بن کوزای الحجر یا هگرا که در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است، وارد متاورس یا فراجهان شد.

بنای یادبود العلا که در چشم‌انداز دیجیتال دیسنترالند (Decentraland)، یک بستر واقعیت مجازی سه بعدی غیرمتمرکز ایجاد شده است‌، در دسترس گردشگران مجازی خواهد بود که می‌توانند از هر کجای دنیا در آن دست به کاوش بزنند. این اولین سایت میراث جهانی یونسکو در متاورس است.

کاربران متاورس حتی می‌توانند به بخش‌هایی از سایت دسترسی پیدا کنند که برای بازدیدکنندگان دنیای واقعی در دسترس نیست.

بازدیدکنندگان مجازی می‌توانند از درگاه مقبره که در ابعاد واقعی ارائه شده است، عبور کنند. نکته جالب توجه برای کاوش آنلاین العلا این است که گردشگران Decentraland می‌توانند با ورود به مقبره و فعال کردن نقاط اطلاعاتی برای افشای داستان آن، خود را غرق در تاریخ هگرا بیابند.

آن‌ها می‌توانند یک تور ۳۶۰ درجه از معروف‌ترین مقبره هگرا داشته باشند که در نمایی واقعی از منظره بیابانی العلا قرار دارد‌.
 

آواتار دیجیتال هگرا همچنین میزبان تقویمی از رویدادهای مجازی خواهد بود تا بازدیدکنندگان متاورس خود را سرگرم کند.

یونسکو در سال ۲۰۰۸ هگرا را به‌عنوان اولین میراث جهانی عربستان سعودی معرفی کرد. این سایت که در ۲۰ کیلومتری شمال شهر العلا واقع شده است، در مجموع ۵۲ هکتار وسعت دارد و دارای ۱۱۰ مقبره در میان چندین صخره است که مقبره لحیان بن کوزا با ارتفاع ۲۲ متر بزرگ‌ترین آن‌ها است.

این قلعه که به دلیل دوری از سایر بناهای تاریخی در انگلیسی به‌عنوان «قلعه تنها» شناخته می‌شود، بزرگ‌ترین مکان حفظ شده تمدن باستانی نبطی در جنوب پترا در اردن است.

کمیسیون سلطنتی العلا در نوامبر سال گذشته دو مشارکت استراتژیک را برای تسریع در بازسازی منطقه امضا کرد. توافقات با AECOM و یک کنسرسیوم فرانسوی بین‌المللی متشکل از Egis، Assystem و Setec یک جدول زمانی توسعه جامع را بر اساس سه مرحله که تا سال ۲۰۳۵ پایان خواهد یافت، مشخص می‌کند. این مشارکت‌ها، پروژه‌های اجتماعی، اقتصادی و پایداری را در پنج مرکز منحصربه‌فرد با تمرکز بر زیرساخت‌ها، مهمان‌نوازی، هنر و فرهنگ و توسعه جامعه ترکیب می‌کنند.

کمیسیون سلطنتی العلا پیش‌بینی می‌کند که تا سال ۲۰۳۵ جمعیت العلا بیش از سه برابر می‌شود و به ۱۳۰ هزار نفر می‌رسد. همچنین بیش از ۳۸ هزار شغل جدید در این شهر ایجاد می‌شود و کمک العلا به تولید ناخالص داخلی عربستان سعودی به ۳۲ میلیارد دلار خواهد رسید.
کد مطلب: 70594
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام