۱
۰
plusresetminus
شنبه ۲۸ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۱۸:۰۱
مشاور حوزه امنیت اطلاعات:

تاکید بر کوچ مردم به شبکه‌های اجتماعی داخلی بی‌تدبیری است

ایتنا - کیائی‌فر، مشاور حوزه امنیت اطلاعات معتقد است فیلترینگ نه تنها به هدف خود که کنترل ناآرامی‌ها بود، نرسید بلکه بر تعداد معترضین نیز افزود.
تاکید بر کوچ مردم به شبکه‌های اجتماعی داخلی بی‌تدبیری است
کیائی‌فر، مشاور حوزه امنیت اطلاعات معتقد است فیلترینگ نه تنها به هدف خود که کنترل ناآرامی‌ها بود، نرسید بلکه بر تعداد معترضین نیز افزود.

به گزارش ایتنا از روابط عمومی نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران، علی کیائی‌فر، مشاور حوزه امنیت اطلاعات و عضو سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران با اشاره به تبعات اجتماعی و اقتصادی قطعی اینترنت در روزهای اخیر گفت: «از اواخر شهریور ماه محدودیت‌های جدیدی از سوی دستگاه‌های امنیتی کشور در مورد اینترنت اعمال شد که هدف آن کنترل ناآرامی‌ها و اعتراضات بود. اما در عمل می‌بینیم که تشدید فیلترینگ نه تنها منجر به کاهش ناآرامی‌ها در کشور نشد بلکه بر تعداد معترضین افزود.»

او ادامه داد: «این وضعیت حتی کسانی را هم که اهل سیاست نبودند و ساکت و آرام مشغول کسب‌وکارشان بودند، به علت تعطیلی کارشان ناراضی کرد. این گروه ابتدا فکر می‎کردند این اختلالات موقتی است و بعد از چند روز رفع خواهد شد اما خیلی زود متوجه شدند قرار است این اختلالات و فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی پرمخاطبی مثل اینستاگرام دائمی باشد! همین موضوع باعث شد تعداد زیادی از مردم خاموش به معترضان وضعیت موجود تبدیل شوند. بنابراین فیلترینگ نه تنها دستاوردی نداشته بلکه خسارت هم ایجاد کرده است.»
کیائی‌فر خاطرنشان کرد: «عجیب است که شبکه اجتماعی پرمخاطبی مثل اینستاگرام یک شبه فیلتر می‌شود و کسب‌وکارهای زیادی که روی بستر آن شکل گرفته بود، یکباره نابود می‌شوند. کسب‌وکارهایی که بدون استفاده از حمایت‌های دولتی و به طور خودجوش به وجود آمده و رشد کرده بودند. این کار حاصلی جز زایش خشم در مردم به همراه نخواهد داشت.»
 

اینترنت؛ بستر شتاب‌دهنده برای رشد علمی و اقتصادی
این فعال حوزه فناوری با اشاره به تاکید مسئولان مبنی بر مهاجرت مردم به شبکه‌های اجتماعی بومی گفت: «این عین بی‌تدبیری در حوزه تصمیم‌سازی کشور است. صدها هزار شغل در طی سال‌ها روی بستر اینستاگرام شکل گرفته است. اگر این بستر از نظر مسئولان نامناسب بوده، چرا تا کنون با آن مخالفت نکرده‌اند؟ حتی رئیس جمهور نیز در ایام انتخابات از شکل گرفتن کسب‌وکارها بر بستر اینستاگرام حمایت کردند. مسئولان چگونه می‌توانند یک شبه همه آن‌ها را تعطیل کنند و خانواده‌های زیادی را در این اوضاع اقتصادی نابسامان گرفتار کنند؟»
او با تاکید بر اینکه پلتفرم‌های بومی محدودیت زیادی دارند و مردم هنوز نمی‌توانند به این زیرساخت‌ها اعتماد کنند، بیان کرد: «مثلا دیدیم که هفته گذشته کانال یک فعال سیاسی به بهانه انتشار یک مطلب انتقادی مسدود شد. آیا مردم می‌توانند کسب و کارشان را بر بستری منتقل کنند که ممکن است هر لحظه و با انتشار کوچکترین مطلبی که به مذاق بعضی خوش نیاید تعطیل شود؟ لذا تا مشکلات ساختاری و سیاست‌گذاری‌ها و تنگ‌نظری‌ها در حوزه مدیریت شبکه‌های اجتماعی بومی حل نشود، این شبکه‌ها قابل رقابت و قابل اعتماد برای سرمایه‌گذاری توسط مردم نیستند.»

کیائی‌فر با اشاره به گفته وزیر ارتباطات مبنی بر اینکه هیچ اتفاق خاصی نیفتاده و فقط دو شبکه اجتماعی مسدود شده‌اند، گفت: «این بیان از شخص وزیر که باید اشراف اطلاعاتی به حوزه ارتباطات داشته باشد، بسیار عجیب است. در این پنجاه و چند روز انواع پروتکل‌های VPN و دسترسی به سرویس‌های عمومی مثل Google API و سرویس‌های ابری و ... دچار اختلال شدند و این اختلالات در کسب و کارهای زیادی خسارت سنگین ایجاد کرد. حتی بسیاری از Tunnelهایی که برای دور زدن تحریم‌ها و دریافت لایسنس‌ها و بروزرسانی‌ها استفاده می‌شد از کار افتاد.»

این فعال حوزه فناوری خاطرنشان کرد: «کسانی که تصمیم‌گیرنده فیلترینگ در کشور هستند، بجای اینکه به اینترنت به عنوان یک بستر شتاب‌دهنده برای رشد علمی و اقتصادی کشور نگاه کنند، به عنوان بستری برای سرگرمی و ایجاد آشوب نگاه می‌کنند. با این نگاه نادرست به اینترنت به نقطه‌ای رسیده‌ایم که می‌بینیم کشورهای همسایه به سرعت دارند از ما پیشی می‌گیرند و ما نه تنها رشدی نداریم بلکه درحال برگشت به عقب هستیم.»
او تاکید کرد: «اینترنت لازمه زندگی برای شهروندان هزاره سوم است و کسی نمی‌تواند این حق را از مردم بگیرد. اگر مسئولان این حق را از مردم بگیرند، دیگران این حق را به مردم اعطا خواهند کرد و قطعا مردم به روش‌های دیگری به اینترنت دست خواهند یافت.»

کیائی‌فر با اشاره به اینکه شاهد ناامیدی گسترده مردم نسبت به آینده اینترنت در کشور هستیم، گفت: «این ناامیدی آنقدر مشهود است که حتی نمایشگاه الکامپ لغو شد و شرکت‌ها حاضر نشدند، در نمایشگاه حضور پیدا کنند. وقتی زیرساخت ارتباطی کشور اینقدر خراب است که مردم برای مبادله یک فایل یا عکس با مشکل روبرو هستند، در نمایشگاه الکامپ شرکت کنیم تا از کدام دستاورد و از کدام فناوری سخن بگوییم؟ متاسفانه ناامیدی‌های متخصصان این حوزه از بهبود شرایط باعث شده بر سیل مهاجرت افزوده شود.»
این مشاور در حوزه امنیت اطلاعات با تاکید بر اینکه اگر دسترسی مردم به اینترنت اصلاح نشود، به زودی به نقطه‌ای خواهیم رسید که مردم به روش‌های دیگری مثل استارلینک به اینترنت دسترسی پیدا ‎می‌کنند، بیان کرد: «در چنین شرایطی دولت امکان نظارت بر استفاده مردم از اینترنت را ندارد. خیل عظیمی از متخصصان هم مهاجرت کرده‌اند و این حوزه تقریبا خالی شده است.»
او در پایان گفت: «مسئولان کشور باید بدانند در دنیای فردا کشورهایی که در حوزه فناوری عقب‌مانده‌تر باشند، مستعمره کشورهای پیشرو خواهند شد. در دنیای فردا دیگر مولفه جمعیت و جغرافیا در فاکتورهای قدرت اهمیت زیادی ندارد. آنچه مهم است پیشرو بودن در فناوری و ارتباطات و هوش مصنوعی است.»
 
کد مطلب: 70580
نام شما
آدرس ايميل شما


feedback
Iran, Islamic Republic of
حرف مفت
مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام