۰
plusresetminus
چهارشنبه ۲۵ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۰۲:۲۱

در سال ۲۱۰۰ چه اتفاقی خواهد افتاد؟

ایتنا - جمعیت کره زمین در سال ۲۱۰۰ تغییری شگفتی‌آور خواهد داشت.
در سال ۲۱۰۰ چه اتفاقی خواهد افتاد؟


جمعیت جهان در حال حاضر به ۷.۸ میلیارد نفر رسیده است، در حالی که کارشناسان انتظار دارند اوج آن در سال ۲۰۶۴ باشد، زمانی که به ۹.۷ میلیارد نفر می‌رسیم.

پس از رسیدن به این اوج، جمعیت جهان به طور مداوم شروع به کاهش خواهد کرد تا اینکه تا سال ۲۱۰۰، یعنی ۷۹ سال دیگر، به ۸.۷۹ میلیارد نفر کاهش یابد.

این مطالعه که در مجله علمی لنست منتشر شد، نشان می‌دهد که جمعیت حدود ۲۳ کشور در جهان به دلیل کاهش باروری و افزایش روند پیری به نصف کاهش خواهد یافت.

فهرست این کشورهایی که با کاهش شدید جمعیت تهدید می‌شوند شامل ژاپن، تایلند، ایتالیا، پرتغال و کره جنوبی می‌شود که به این معنی است که کشورهای توسعه‌یافته بیشترین آسیب را از کمبود جمعیت خواهند دید.

حتی چین که در حال حاضر پرجمعیت‌ترین کشور جهان است نیز از این کاهش در امان نخواهد ماند، زیرا جمعیت این کشور آسیایی نیز از ۱.۴ میلیارد نفر به ۷۳۲ میلیون نفر در سال ۲۱۰۰ کاهش خواهد یافت.

آستین امیل فولست، محقق موسسه سنجش و ارزیابی سلامت دانشگاه واشنگتن، توضیحاتی در مورد دلایل این کاهش احتمالی ارائه می‌دهد.

فولست، که سرپرستی این مطالعه را بر عهده داشت، می‌گوید که آخرین کاهش جمعیت جهان در اواسط قرن چهاردهم و به دلیل طاعون سیاه یا طاعون «بابونیک» رخ داد.

وی افزود: «اگر این پیش‌بینی‌ها درست باشد، جمعیت جهان برای اولین بار در تاریخ به دلیل کنترل باروری کاهش می‌یابد، در حالی که این کاهش قبلاً ناشی از بیماری‌ها و قحطی‌ها یعنی به دلیل بحران‌های خارج از اراده بشر بوده است.»

اما در این میان کشورهایی هم هستند که شاهد افزایش جمعیت خواهند بود. پیش بینی می‌شود در خاورمیانه و جنوب صحرای آفریقا، جمعیت ۳ برابر افزایش یابد و از ۱.۰۳ میلیارد نفر در سال ۲۰۱۷ به ۳ میلیارد نفر در سال ۲۱۰۰ برسد.

فولست گفت: «آفریقا و جهان عرب، آینده جمعیت جهان را شکل خواهند داد. در حالی که نفوذ اروپا و آسیای جنوب شرقی  کاهش خواهد یافت.»

 این محقق آمریکایی کاهش باروری را به دو عامل بارز یعنی سهولت دسترسی به داروهای پیشگیری از بارداری به لطف طب مدرن و تحصیل دختران و زنان نسبت می‌دهد.

منبع: ایندیپندنت
کد مطلب: 70522
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام