۰
plusresetminus
دوشنبه ۲۳ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۲۴

مکانیکال سیل

مکانیکال سیل ازجمله قطعات اصلی و پرمصرف درزمینۀ تولید پمپ است که از دو بخش ثابت و متحرک تولید شده‌است و عملکرد آن‌ها در کنار یکدیگر موجب انجام فرآیند آب‌بندی در سیستم‌های آبرسانی و انتقال سایر سیالات می‌شود. البته با توجه به نوع سیال، مدل پمپ، شرایط کاری، درجۀ حرارت و غیره انواع مختلفی از آب‌ بند مکانیکی تولید می‌شود.
مکانیکال سیل
---------------- رپرتاژ آگهی -----------------



در سال‌های اخیر صنعت تولید موتورهای الکتریکی و پمپاژ آب به‌طور چشمگیری توسعه یافته‌است تا جایی‌ که قطعات و تجهیزات الکترونیکی و مکانیکی فراوانی در صنعت پمپاژ به‌کار برده می‌شوند و زمینۀ مناسبی برای انتقال آب در مجاری مختلف فراهم ساخته‌است. مکانیکال سیل ازجمله قطعات اصلی و پرمصرف درزمینۀ تولید پمپ است که از دو بخش ثابت و متحرک تولید شده‌است و عملکرد آن‌ها در کنار یکدیگر موجب انجام فرآیند آب‌بندی در سیستم‌های آبرسانی و انتقال سایر سیالات می‌شود. البته با توجه به نوع سیال، مدل پمپ، شرایط کاری، درجۀ حرارت و غیره انواع مختلفی از آب‌ بند مکانیکی تولید می‌شود.
درواقع آلیاژ به‌کاررفته در ساخت مکانیکال سیل و نحوۀ عملکرد آن‌ها از مؤلفه‌های اصلی تنوع این محصول در بازار است. به همین سبب مصرف‌کنندگان قبل از تهیۀ این محصول می‌بایست شرایط کاری، مدت زمان کار در طول شبانه‌روز، نوع سیال و شرایط اقتصادی را مدنظر قرار دهند و سپس مناسب‌ترین و باکیفیت‌ترین Mechanical Seal انتخاب و خریداری کنند. قطعاً هرچه مکانیکال سیل با نوع سیال و مدار انتقال تناسب بیشتری داشته باشد، به‌نسبت کیفیت و کارایی آن نیز افزایش می‌یابد. اگر به تمامی این موراد توجه کنید، مطمئناً درزمینۀ انتخاب، خرید و استفاده از مکانیکال سیل موفق خواهید بود.
 

مکانیکال سیل چیست؟


به‌طورکلی Mechanical سیل یا آب‌ بند مکانیکی یک دستگاه کاربردی با کارایی منحصر‌به‌فرد است که جهت جابه‌جایی انواع سیالات نظیر مایعات سمی، گران‌قیمت و با دمای بالا به‌کار برده می‌شود. از این دستگاه عمدتاً جهت پمپ‌های با دور بالا استفاده می‌گردد و تا حد زیادی میزان نشتی را کاهش می‌دهد و به کمترین میزان ممکن می‌رساند.
از ویژگی‌های بارز این محصول می‌توان به افزایش امنیت خطوط لولۀ گاز و سایر مواد سمی و اشتعال‌زا اشاره کرد، زيرا با به آب‌بندی کامل مسیر، از هرگونه نشتی جلوگیری می‌كند و بدین ترتیب به‌عنوان مهم‌ترین ابزار امنیتی در این صنایع شناخته شده‌است. تحقیقات و بررسی‌های به‌عمل آمده نیز نشان داده‌است که این ویژگی و خصوصیت منحصر‌به‌فرد باعث شده در دهۀ اخیر، میزان استفاده از این محصول پرکاربرد به‌طور قابل توجهی افزایش پیدا کند.
 
 

مزایای استفاده از Mechanical Seal


استفاده از مکانیکال سیل به دلیل بهره‌مندی از ویژگی‌ها و قابلیت‌های منحصر‌به‌فرد مزایای فراوانی را برای صنایع مختلف به‌همراه دارد. درواقع می‌توان گفت مزایا و ویژگی‌های این محصول باعث شده‌است تا گسترۀ کاربرد آن نیز افزایش پیدا کند و در صنایع مختلف شاهد استفاده از این محصول باشیم. در این‌ خصوص بعضی از مهم‌ترین مزایای استفاده از آب‌ بند مکانیکی به شرح زیر عبارت است از:
 

1. کاهش هزینه‌های آب‌بندی و جلوگیری از نشتی خطوط گاز و سایر سیالات


همان‌طورکه در ابتدا نیز به آن اشاره  كرديم، سیل بندهای مکانیکی ساختار باکیفیتی دارند و به همین دلیل با آب‌بندی دقیق و یکپارچۀ خطوط انتقال سیالات سنگین و خطرناک نظیر گاز، از هرگونه نشتی جلوگیری می‌کنند و ضمن آب‌بندی دقیق، هزینه‌های موجود در این زمینه را به حداقل می‌رسانند. بدین ترتیب اگر قصد راه‌اندازی خطوط انتقال انواع سیالات با کمترین میزان نشتی را دارید، پیشنهاد می‌کنیم مکانیکال سیل را انتخاب كنيد و متناسب با ابعاد لوله، نوع سیال و شرایط کاری از آن استفاده نماييد تا ضمن بهبود سرعت و کیفیت آب‌بندی، هزینه‌های اجرای انواع خط لوله را به حداقل میزان ممکن برسانید.
 

2. قابلیت تحمل سرعت و فشار بالا


با توجه به اینکه مایعات سنگین، سمی و خطرناک نظیر گاز با سرعت و فشار بسیار از درون خطوط لوله عبور می‌کنند، به همین سبب احتمال نشتی آن‌ها افزایش می‌یابد. به همین سبب آب‌بندهای مکانیکی برای رفع هرگونه نشتی و نقص موجود از تحمل سرعت و فشار بالا برخوردار هستند و به‌راحتی فرآیند آب‌بندی خطوط لوله سیالات سنگین و خطرناک را انجام می‌دهند.
 

3. آب‌بندی خطوط لوله انواع سیالات


در خصوص آب‌بندی و جلوگیری از نشتی برای مکانیکال سیل هیچ‌گونه محدودیتی وجود ندارد و در مدت زمان کوتاه و با بالاترین کیفیت می‌تواند از نشتی هرگونه سیال جلوگیری به عمل بیاورد. به‌عبارتی می‌توان گفت این محصول کاربردی با همین هدف طراحی و ساخته شده‌است و با کارایی مطلوب و مؤثر خود درصد نشتی‌های احتمالی را به حداقل می‌رساند و امنیت شبکه‌های لوله‌گذاری را تا حد به‌سزایی افزایش می‌دهد.
 

4. کاهش میزان تلفات دستگاه‌ها و قطعات مکانیکی


از گذشته تا به امروز نشتی خطوط لوله‌های گاز، نفت، بنزین و غیره عامل اصلی انفجارهای گسترده و خرابی دستگاه و تجهیزات مکانیکی و الکترونیکی فراوانی است. در این‌ خصوص مکانیکال سیل با کارایی بهینه و عملکرد منحصر‌به‌فرد تا حد زیادی از بروز نشتی انواع سیالات جلوگیری می‌کند و بدین ترتیب میزان خرابی دستگاه‌ها و قطعات ناشی از نشتی و انفجارهای احتمالی به حداقل می‌رسد. علاوه‌بر این با بهبود مسیر عبور سیالات، می‌توان از حداکثر توان خطوط لوله استفاده كرد و بدین ترتیب شاهد بهبود انتقال انواع مایعات سنگین خواهیم بود.
 

5. عدم نیاز به تمیز کردن آب‌ بند مکانیکی


تمامی تجهیزات و دستگاه‌های لوله‌گذاری جهت انتقال سیالات به سرویس‌های مستمر برای پاک کردن قطعات مختلف نیاز دارند تا ضمن جلوگیری از گرفتن مجاری، کارایی شبکۀ آبرسانی و انتقال سایر مایعات در حد مطلوب و ایده‌آل قرار بگیرد. اما آب‌ بند مکانیکی از این قاعده مستثنی است و به‌لحاظ برخورداری از خاصیت خودتمیز‌شوندگی هنگام عبور سیالات، قطعات مکانیکال سیل تمیز می‌شوند و دیگری نیازی نیست که هر از چند گاهی شبکه‌های لوله‌گذاری را باز كرد و قطعات آن را تمیز نمود.
 
 

نحوۀ انتخاب آب‌ بند مکانیکی مناسب و درجه یک


با توجه به اینکه انواع مختلفی از Mechanical Seal در بازار وجود دارد و هرکدام از آن‌ها نیز ساختار و عملکرد متفاوتی دارند، برای انتخاب آب‌بندهای مکانیکی مناسب و درجه یک می‌بایست یک‌سری نکات را مدنظر قرار دهید و سپس اقدام به خرید با کیفیت‌ترین و مقرون‌به‌صرفه‌ترین سیل‌بندهای مکانیکی کنید. در این راستا بعضی از مهم‌ترین نکات به قرار زیر است:
   - همواره به یاد داشته باشید که آب‌بندهای مکانیکی از دو بخش اصلی ثابت و متحرک تشکیل شده‌اند. بدین ترتیب قبل از انتخاب و خرید می‌بایست میزان چرخش و نحوۀ عملکرد این دو قسمت را مورد بررسی قرار دهید.
   - به عوامل مهم نظیر فشار محیط سیال، درجۀ حرارت، سرعت محور دوار، نوع سیال و غیره توجه كنيد و متناسب با آن بهترین و باکیفیت‌ترین مکانیکال سیل را انتخاب کنید.
   - به کیفیت ساخت آب‌بند و آلیاژ آن توجه كنيد؛ به‌نسبت هرچه محصول از آلیاژ مقاوم‌تر ساخته شده باشد، طول عمر و کارایی آن نیز افزایش می‌یابد.
   - نوع محیط و میزان انتقال سیال در طول شبانه‌روز را بررسی كنيد و براساس آن مناسب‌ترین آب‌ بند مکانیکی را تهیه نماييد.

 
 

سخن پایانی


اکنون که با مفهوم مکانیکال سیل، نحوه عملکرد، مزایا و نکات مهم در رابطه با خرید آن آشنا شدید، می‌توانید متناسب با نوع محیط، سیال، میزان کارکرد در طول شبانه‌روز، سرعت انتقال سیالات و درجه حرارت مناسب‌ترین و مقرون به‌صرفه‌ترین آب‌بندهای مکانیکی را تهیه نمایید و مورد استفاده قرار دهید. در این راستا نیز فروشگاه‌ها و مجموعه‌های مختلفی اقدام به تهیه و عرضه Mechanical Seal نموده‌اند. شما نیز می‌توانید از تجربه، توان و تخصص این مراکز نهایت بهره را ببرید و محصولی متناسب با نیاز و معیارهایتان تهیه نموده و مورد استفاده قرار دهید.
 

روانکاری سیل مکانیکی


مهر و موم های مکانیکی که در محیط مایع کار می کنند به طور کلی به فیلم مایع تشکیل شده توسط محیط مایع بین سطوح اصطکاک حلقه ایستا و دینامیک برای روانکاری متکی هستند. بنابراین، حفظ فیلم مایع بین سطوح اصطکاک برای اطمینان از عملکرد پایدار مهر و موم مکانیکی و افزایش عمر مفید ضروری است.
با توجه به شرایط مختلف، اصطکاک بین حلقه های دینامیکی و استاتیکی آب بند مکانیکی به صورت زیر خواهد بود:
 

(1) اصطکاک خشک:


هیچ مایعی روی سطح اصطکاک لغزشی وارد نمی‌شود، بنابراین هیچ فیلم مایعی وجود ندارد، فقط لایه غبار و اکسید و مولکول‌های گاز جذب شده وجود دارد. هنگامی که حلقه های دینامیک و استاتیک در حال اجرا هستند، نتیجه لزوماً باعث گرم شدن سطح اصطکاک و تشدید و ایجاد نشت می شود.
 

(2) روانکاری مرزی:


هنگامی که فشار بین حلقه های متحرک و استاتیک افزایش می یابد یا مایع توانایی ضعیفی برای تشکیل فیلم مایع روی سطح اصطکاک دارد، مایع از شکاف خارج می شود. از آنجایی که سطح کاملاً مسطح نیست، اما ناهموار است، هنگامی که برآمدگی بالا می رود، سایش تماس ایجاد می شود، و عملکرد روانکاری مایع در قسمت مقعر حفظ می شود و در نتیجه روانکاری مرزی می شود. روانکاری مرزی سایش و تولید حرارت متوسطی دارد.
 

(3) روانکاری نیمه مایع:


در گودال روی سطح کشویی مایع وجود دارد و یک لایه مایع نازک بین سطوح تماس برقرار می شود، بنابراین تولید گرما و سایش بهتر است. از آنجا که فیلم مایع بین حلقه های دینامیک و استاتیک دارای کشش سطحی در خروجی خود است، بنابراین نشت مایع محدود می شود.
 

(4) روانکاری مایع کامل:


هنگامی که فشار بین حلقه های پویا و استاتیک کافی نیست و شکاف افزایش می یابد، فیلم مایع ضخیم می شود. در این زمان هیچ تماس جامدی وجود ندارد، بنابراین اصطکاک وجود ندارد. با این حال، در این مورد، شکاف بین حلقه دینامیک و حلقه استاتیک زیاد است، بنابراین اثر آب بندی نمی تواند حاصل شود و نشتی جدی است. در کاربردهای عملی، این وضعیت به طور کلی مجاز نیست (به جز برای آب بندی مکانیکی غشایی کنترل شده).
شرایط کار بین حلقه های دینامیکی و استاتیکی آب بند مکانیکی بیشتر در حالت روانکاری مرزی و روانکاری نیمه مایع است و روانکاری نیمه مایع می تواند در شرایط حداقل ضریب اصطکاک، یعنی سایش و سایش رضایت بخش، بهترین ها را به دست آورد. تولید گرما اثر آب بندی.
برای اینکه آب بند مکانیکی تحت شرایط روانکاری خوب کار کند، لازم است عواملی مانند مشخصات متوسط، فشار، دما، سرعت لغزش و غیره به طور جامع در نظر گرفته شود، اما فشار مناسب بین حلقه های دینامیکی و استاتیک، روانکاری معقول را انتخاب کنید. ساختار و بهبود پویا، کیفیت سطح اصطکاک حلقه ایستا نیز عامل مهمی برای اطمینان از عملکرد موثر مهر و موم است.
 

چندین ساختار روانکاری پیشرفته



1. پایان برجستگی صورت:


در آب بندی های مکانیکی عمومی، مرکز حلقه متحرک، مرکز حلقه ثابت و خط مرکزی شفت همه روی یک خط مستقیم قرار دارند. ، می تواند باعث شود که حلقه در هنگام چرخش دائماً مایع روان کننده را برای روانکاری به سطح لغزنده بیاورد.
لازم به ذکر است که اندازه خروج از مرکز نباید خیلی بزرگ باشد، مخصوصاً برای فشار زیاد، خروج از مرکز باعث ناهمواری فشار روی سطح انتهایی و سایش ناهموار می شود. برای مهر و موم های با سرعت بالا، حلقه متحرک نباید به عنوان یک حلقه غیرعادی استفاده شود، در غیر این صورت دستگاه به دلیل تعادل نیروی گریز از مرکز به لرزش در می آید.
 

2. صورت انتهایی شیاردار:


نگهداری فیلم مایع بین سطوح اصطکاک برای ماشین های پرفشار و سرعت بالا دشوار است. فیلم مایع اغلب توسط گرمای اصطکاک تولید شده توسط ماشین‌های پرفشار و سرعت بالا از بین می‌رود. در این مورد، اتخاذ فرم شیاردار برای تقویت روانکاری بسیار موثر است. هم حلقه متحرک و هم حلقه استاتیک را می توان به طور کلی بر روی مواد مقاوم در برابر سایش شکاف دار کرد. حلقه متحرک و حلقه استاتیک نباید به طور همزمان شیار شوند، زیرا این کار باعث کاهش اثر روانکاری می شود. به منظور جلوگیری از ورود کثیفی یا مواد ساینده تا حد امکان به سطح اصطکاک، مایع باید در جهت نیروی گریز از مرکز (خروج) آب بندی شود. شیار باید روی حلقه استاتیک باز شود تا نیروی گریز از مرکز از وارد کردن خاک به سطح اصطکاک جلوگیری شود. برعکس، هنگامی که مایع در جهت معکوس نیروی گریز از مرکز (جریان به داخل) جریان دارد،
 

3. روانکاری فشار استاتیک:


به اصطلاح روانکاری با فشار استاتیک، وارد کردن مایع روان کننده تحت فشار به طور مستقیم به سطح اصطکاک برای ایفای نقش روانکاری است. مایع روان کننده معرفی شده توسط یک منبع مایع جداگانه مانند پمپ هیدرولیک تامین می شود. این مایع روانکاری تحت فشار در برابر فشار سیال در دستگاه مقاوم است. این فرم معمولاً به عنوان آب بند فشار هیدرواستاتیک نیز شناخته می شود.
مهر و موم مکانیکی محیط گاز باید اقداماتی را برای ایجاد روانکاری فیلم گاز انجام دهد، مانند استفاده از مهر و موم مکانیکی غشای کنترل شده با فشار استاتیک گاز یا روانکاری جامد، یعنی مواد خود روان کننده به عنوان حلقه متحرک یا حلقه استاتیک استفاده می شود. تا زمانی که شرایط اجازه می دهد، شرایط محیط گاز باید تا حد امکان به شرایط محیط مایع تبدیل شود تا روانکاری و آب بندی آن آسان باشد.
 
کد مطلب: 70482
برچسب ها: رپرتاژ
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام