۰
plusresetminus
دوشنبه ۹ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۳۵

فرار کارگران فاکسکان از آیفون سیتی

ایتنا -​​​​​​​ کارگران، بزرگترین کارخانه آیفون اپل در چین را ترک می‌کنند تا از تدابیر قرنطینه کووید ۱۹ که شرایط زندگی نامناسبی برای ۲۰۰ هزار نیروی کار به وجود آورده است، فرار کنند.
فرار کارگران فاکسکان از آیفون سیتی

مقامات محلی مناطق متعدد در استان هِنان اعلام کردند کارگران گروه فناوری فاکسکان که پس از وضع محدودیتهای کرونایی برای مقابله با شیوع بیماری کووید ۱۹، بزرگترین کارخانه آیفون جهان در ژنگژو را ترک کرده‌اند را خواهند پذیرفت.

به گزارش ایتنا از ایسنا، حداقل شش شهرستان و شهر در هِنان از ساکنانی که کارخانه فاکسکان را ترک کرده‌اند، خواسته‌اند پیش از رفتن به خانه، با مقامات محلی تماس بگیرند. این کارگران به چند روز قرنطینه اجباری فرستاده خواهند شد.

شهرهایی مانند منگژو و لوئویانگ، اتوبوس‌هایی را برای انتقال کارگران به محل قرنطینه تدارک دیده اند. مقامات شهرستان داگانگ، اتوبوس‌هایی را فرستاده‌اند و مقامات به انتقال کارگران به مکان قرنطینه برای ایزوله اجباری هفت روزه کمک می‌کنند و پس از آن اجازه می دهند که این کارگران به خانه بروند.

ویدئوها و تصاویری از کارکنانی که آخر هفته گذشته، مجتمع فاکسکان را ترک کردند منتشر شده که نشان می‌دهد ساکنان محلی به بعضی از آنها غذا و سرپناه می‌دهند.

تنش‌ها در کارخانه ژنگژو، منعکس کننده هزینه‌های اقتصادی و اجتماعی سیاست کووید صفر شی جین‌پینگ، رئیس جمهور چین است. این سیستم تست انبوه و قرنطینه‌های اجباری، باعث نارضایتی فزاینده مردم شده است. همچنین ریسک احتمالی که رویکرد چین در اعمال قرنطینه، محدودیتهای کسب و کار و تست انبوه برای مقابله با گسترش بیماری، برای زنجیره تامین جهانی و محصولات دارد را نشان می‌دهد.

نارضایتی فزاینده در میان کارکنان کارخانه اصلی فاکسکان در ژنگژو دیده می‌شود که در زمان شیوع موارد کووید، به طور اتوماتیک به یک سیستم بسته تبدیل می‌شود. پس از این که شرکت تایوانی فاکسکان که بزرگترین تولیدکننده آیفون در جهان است، کافه‌تریاها در این پایگاه تولید معروف به "آیفون سیتی" را تعطیل کرد، غذا به عامل ناآرامی تبدیل شد.

در مقطعی، تنها کارگرانی که در خط تولید بودند، غذا دریافت می کردند و به کسانی که بیمار بودند یا قادر به ترک خوابگاه‌های این شرکت نبودند، مواد غذایی ساده ای مانند نان و نودل داده می‌شد.

هنوز معلوم نیست چه تعداد کارگر اجازه یافته اند کارخانه فاکسکان را ترک کنند. این شرکت، کارگران موقتی زیادی را از مناطق اطراف برای مونتاژ دستگاه‌های الکترونیکی شامل آیفون ۱۴ استخدام کرده است. فاکسکان چهارشنبه گذشته گفته بود تولید این کارخانه تحت تاثیر شیوع کوچک کووید قرار نگرفته است.

رویکرد چین در مقابله با شیوع کووید، بسیاری از کارخانه‌ها را فلج و زنجیره تامین را مختل کرده است. سیستم‌های بسته به شرکتها اجازه می‌دهند در دوران قرنطینه، فعال بمانند اما به کارگران آسیب می‌زنند چرا که رفت و آمد آنها به شدت محدود شده و حتی مجبور می‌شوند در کف کارخانه بخوابند. شرکت تسلا اوایل امسال برای ازسرگیری تولید در زمان قرنطینه شانگهای، از این سیستم بسته استفاده کرده بود.

صدها کارگر که ماه‌ها اجازه تماس با دنیای بیرون را نیافته بودند، در ماه مه با پرسنل امنیتی کارخانه "کوانتا کامپیوتر" در شانگهای درگیر شدند. اکنون این وضعیت در بزرگترین کارفرمای بخش خصوصی چین دیده می‌شود که اغلب به عنوان نمونه قدرت تولید چین، مورد تمجید قرار می‌گرفت.

این نارضایتی در شرایط حساسی برای اپل روی می‌دهد که آیفون ۱۴ را همزمان با افت کم سابقه تقاضای جهانی برای دستگاه‌های الکترونیکی، عرضه کرده است. اگرچه این شرکت عملکرد بهتری در مقایسه با سایر سازندگان تلفن هوشمند داشته است اما پس از این که به این نتیجه رسید امسال از افزایش تقاضا خبری نخواهد بود، از برنامه افزایش تولید آیفون جدید عقب نشینی کرد.

هرگونه اختلال در کارخانه ژنگژو، زنجیره تامین هماهنگ اپل را بهم خواهد ریخت. هزاران قطعه از اروپا به آسیا ارسال می‌شوند تا در تولید محصولات این شرکت در ژنگژو استفاده شوند.

بر اساس گزارش بلومبرگ، طی روزهای اخیر، تصاویر و ویدئوهایی به سایتهای شبکه اجتماعی مانند دوین و ویبو راه پیدا کرده است که توسط کارگران ناراضی از وضعیت کارخانه فاکسکان ضبط شده‌اند.

یکی از این کلیپ‌ها، انباشت انبوهی از زباله در خارج از خوابگاه‌ها را نشان می‌دهد و یک کلیپ دیگر نشان می‌دهد چطور کارگرانی که به قرنطینه فرستاده شده اند برای دریافت غذا به یکدیگر تنه می‌زنند. در کلیپ‌های دیگر هم درخواست کمک شده است.
کد مطلب: 70256
برچسب ها: فاکسکان
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام