۰
plusresetminus
شنبه ۱۴ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۲۲:۵۵

ایستگاه فضایی بین‌المللی برای جلوگیری از تصادف با بقایای ماهواره روس منحرف شد

ایتنا - ماهواره Kosmos-1408 که نزدیک به چهار دهه پیش، در سال 1982 پرتاب شد، به مدت دو سال کار کرد، اما از آن زمان تاکنون به دور زمین می‌چرخد. در سال 2021، پس از اینکه روسیه آن را به عنوان هدف برنامه موشکی ضدماهواره‌ای این کشور انتخاب کرد خبرساز شد.
ایستگاه فضایی بین‌المللی برای جلوگیری از تصادف با بقایای ماهواره روس منحرف شد
ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS)، که پانزده کشور مختلف و پنج آژانس فضایی به طور مستقیم یا غیرمستقیم در پروژه آن سیهم بوده‌اند، اغلب به عنوان نمونه‌ای از آنچه انسان‌ها می‌توانند با همکاری جهانی به دست آورند مورد اشاره قرار گرفته است.
آژانس‌های درگیر در ساخت، نگهداری و برنامه‌های تحقیقاتی در حال انجام در ISS شامل ناسا (ایالات متحده)، Roscosmos (روسیه)، JAXA (ژاپن)، ESA (اروپا) و CSA (کانادا) می‌شود. به لطف همکاری عالی بین این آژانس‌ها، ایستگاه فضایی بین‌المللی نزدیک به 24 سال است که به دور زمین می‌چرخد و نزدیک به 22 سال است که حضور مستمر انسانی داشته است.
 
به گزارش ایتنا و به نقل از اسلش‌گیر، ایستگاه فضایی بین‌المللی در این دو دهه سابقه ایمنی مثال‌زدنی داشته است و بدون مشکل به دور کره زمین چرخیده است. با این حال، با توجه به اینکه ISS در مدار پایین حول زمین قرار دارد، محدوده مداری مشترکی با بسیاری از ماهواره‌های دیگر دارد.
با توجه به اینکه هر ساله هزاران ماهواره در مدار پایین زمین قرار داده می‌شوند تا جایگزین ماهواره‌های منسوخ قدیمی شوند، ایستگاه فضایی بین‌المللی در معرض خطر فزاینده برخورد با زباله‌های فضایی قرار دارد. (زباله‌ فضایی یک اصطلاح کلی است که برای هر جسمی که در مداری کنترل‌نشده به دور زمین در حرکت باشد استفاده می‌شود.)
 
ایستگاه فضایی بین‌المللی، از همان روزهای اولیه‌اش، مجبور به انجام تنظیمات مسیری متعددی در مدارهای خود برای جلوگیری از برخورد با زباله‌های فضایی بوده است. در حالی که بیشتر این تغییر تنظیمات مسیری ناشی از عبور ناخواسته زباله‌های فضایی از مسیر ایستگاه فضایی بین‌المللی بوده است، تصور می‌شود که جدیدترین مانورهای این چنینی عمدتاً نتیجه وخامت اوضاع روابط روسیه و ایالات‌متحده و افزایش تعداد آزمایش‌های سلاح‌های ضدماهواره‌ای باشد.
اخیراً ناسا، چهار ماه پس از انجام آخرین مانور اجتناب از زباله توسط ایستگاه فضایی بین‌المللی، تأیید کرد که مجبور شده است حرکت اینچنینی دیگری را در 24 اکتبر 2022 انجام دهد.
 

تنها سه مایل تا فاجعه
 
به گفته ناسا، ایستگاه فضایی بین‌المللی اخیراً اقدامی با نام مانور از پیش‌تعیین‌شده اجتناب از زباله‌ها (PDAM) انجام داد تا احتمال برخورد با زباله فضایی ناشی از یک ماهواره روسی منقرض‌شده به نام Kosmos 1408 را به حداقل برساند.
ناسا در یادداشتی مطبوعاتی فاش ساخت که پیشرانه‌های پروگرس 81 ایستگاه فضایی بین‌المللی به مدت 5 دقیقه و 5 ثانیه برای اجرای این حرکت روشن شدند. این مانور باعث شد ایستگاه فضایی فاصله بیشتری از زباله‌های فضایی بگیرد. پیش‌بینی می‌شد که، در صورت عدم انجام این مانور، این زباله ممکن است از حدود سه مایلی مدار ایستگاه عبور کند.
 
ماهواره Kosmos-1408 که نزدیک به چهار دهه پیش، در سال 1982 پرتاب شد، به مدت دو سال کار کرد، اما از آن زمان تاکنون به دور زمین می‌چرخد.
در سال 2021، پس از اینکه روسیه آن را به عنوان هدف برنامه موشکی ضدماهواره‌ای این کشور انتخاب کرد خبرساز شد. در نوامبر سال 2021، روسیه به عنوان بخشی از آزمایش تسلیحات ضدماهواره‌ای Kosmos 1408 را منهدم کرد. این زباله‌های متعلق به آن ماهواره قدیمی از آن زمان به دور زمین می‌چرخد و تاکنون بیش از یک بار ایستگاه فضایی بین‌المللی را تهدید کرده است.
 
کد مطلب: 70213
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام