کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

آمریکا دو چینی را به تلاش برای جلوگیری از رسیدگی به پرونده هواوی متهم کرد

3 آبان 1401 ساعت 13:21

ایتنا - اين دو متهم سعی داشتند فردی را در دولت آمريکا برای دادن اطلاعات تطمیع کنند در حالی که این فرد به عنوان یک جاسوس دوجانبه برای آمریکا کار می‌کرد.



دادستان‌های آمریکا دو شهروند چین را به تلاش برای ممانعت از پیگرد قانونی شرکت فناوری هواوی چین، متهم کردند. چهار نفر دیگر نیز به دلیل تلاش برای جاسوسی برای پکن تحت پیگرد قانونی قرار گرفته‌اند.

به گزارش ایتنا و به نقل از ایندیپندنت، بر اساس اسناد دادگاه که روز دوشنبه ۲۴ اکتبر فاش کرد، هر دو مظنون متهم به تلاش برای جلوگیری از تحقیقات جنایی در آمریکا در مورد تحت تعقیب قرار دادن شرکت چینی هواوی، غول عرصه فناوری هستند. این دو مرد همچنین مظنون به ارتباط با افسران اطلاعاتی چین هستند.

اين دو متهم سعی داشتند فردی را در دولت آمريکا برای دادن اطلاعات تطمیع کنند در حالی که این فرد به عنوان یک جاسوس دوجانبه برای آمریکا کار می‌کرد. این فرد قرار بود اطلاعات محرمانه‌ای در مورد تحقیقات وزارت دادگستری آمریکا از جمله درباره شاهدان، شواهد محاکمه و اتهامات بالقوه جدید به این دو فرد چینی ارائه دهد. وزارت دادگستری آمریکا می‌گوید یکی از متهمان بیش از ۵۵ هزار دلار در دو مرحله برای این اطلاعات پرداخت کرده است.
وزارت دادگستری ایالات متحده حکم بازداشت این دو مظنون را صادر کرده است، اما مشخص نیست که آیا آنها تحت بازداشت قرار خواهند گرفت یا نه.
از ۱۳ نفری که در مجموع  در این پرونده‌ها متهم شده‌‌اند ۱۰ نفر ماموران اطلاعاتی یا مقامات چینی هستند.

این پرونده‌ها در یک کنفرانس خبری اعلام شدند که رئیس اف.‌بی.‌آی و وزیر دادگستری آمریکا برگزار کردند. این یک حضور مشترک نادر از سوی رئیس اف.‌بی.‌آی و وزیر دادگستری بود که همزمان دادستان کل آمریکا نیز محسوب می‌شود. این نشست مشترک نشان‌دهنده نمایش هماهنگ آمریکا علیه تلاش‌های اطلاعاتی چین است. واشنگتن مدت‌هاست که پکن را به دخالت در امور سياسی آمريکا و تلاش برای سرقت اسرار و مالکیت معنوی این کشور متهم کرده است.
مریک گارلند، دادستان کل آمریکا گفته است وزارت دادگستری نقض قوانین را که اساس دموکراسی آمریکا است از سوی هیچ قدرت خارجی تحمل نخواهد کرد. او همچنین اتهاماتی را علیه چهار شهروند چین اعلام کرد. او آنها را متهم کرد که از پوشش یک موسسه دانشگاهی در جهت تلاش برای دسترسی به فناوری و تجهیزات حساس آمریکا و ارائه آن به چین استفاده کرده و در موضوعاتی دخالت کرده‌اند که «می‌تواند برای دولت چین خجالت‌آور باشد.»
لیزا موناکو، معاون دادستان کل گفت: «پرونده‌های امروز آشکار می‌کند که ماموران چینی برای شکستن قانون تردید نمی‌کنند، و نقض قوانین بین‌المللی برایشان مهم نیست.»

کریستوفر ری، مدیر اف.‌بی.‌آی گفت که «حملات اقتصادی چین و نقض این حقوق بخشی از همین مشکل است.» وی گفت: «آنها سعی می‌کنند هر کسی را که علیه سرقت چین مبارزه می‌کند از جمله شرکت‌ها، سیاستمداران و افراد را ساکت کنند، همان طور که سعی می‌کنند هر کسی را که علیه تجاوزات دیگرشان مبارزه می‌کند، ساکت کنند.»


کد مطلب: 70182

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/70182/آمریکا-دو-چینی-تلاش-جلوگیری-رسیدگی-پرونده-هواوی-متهم

ايتنا
  https://www.itna.ir