۱
plusresetminus
چهارشنبه ۲۷ مهر ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۴۹

چرا کامپیوتر و لپ تاپ خاموش می‌شود؟

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که هنگام کار با لپ تاپ یا کامپیوتر با خاموش شدن ناگهانی سیستم روبرو شده باشید. گاهی اوقات بروز این مشکل ممکن است باعث از بین رفتن برخی از فعالیت‌هایی انجام شده مانند تایپ یا ویرایش یک فایل شود. این مشکل دلایل مختلفی دارد.
چرا کامپیوتر و لپ تاپ خاموش می‌شود؟
---------------- رپرتاژ آگهی -----------------



چکیده : شاید برای شما هم پیش آمده باشد که هنگام کار با لپ تاپ یا کامپیوتر با خاموش شدن ناگهانی سیستم روبرو شده باشید. گاهی اوقات بروز این مشکل ممکن است باعث از بین رفتن برخی از فعالیت‌هایی انجام شده مانند تایپ یا ویرایش یک فایل شود. این مشکل دلایل مختلفی دارد.

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که هنگام کار با لپ تاپ یا کامپیوتر با خاموش شدن ناگهانی سیستم روبرو شده باشید. گاهی اوقات بروز این مشکل ممکن است باعث از بین رفتن برخی از فعالیت‌هایی انجام شده مانند تایپ یا ویرایش یک فایل شود. این مشکل دلایل مختلفی دارد. با ما همراه باشید تا به بررسی و رفع مشکلات سی پی یو (CPU) لپ تاپ و کامپیوتر بپردازیم و رایج‌ترین دلایل خاموش شدن ناگهانی سیستم را بررسی کنیم.
 

دلایل خاموش شدن ناگهانی کامپیوتر و لپ تاپ


دلایل مختلفی برای خاموش شدن ناگهانی سیستم وجود دارد که ممکن است ناشی از مشکلات سخت افزاری یا نرم افزاری باشد. در ادامه برخی از این دلایل معرفی شده‌اند.
 

بروز مشکل در خمیر سیلیکون cpu


خمیر سیلیکونی که روی پردازنده قرار گرفته است دارای خاصیت انتقال حرارت است. اگر این خمیر دچار مشکل شده و خاصیت خود را از دست بدهد، حرارت پردازنده به درستی منتقل نمی‌شود. برای برطرف کردن این مشکل کافیست از مراکز معتبر خمیر سیلیکون با کیفیت تهیه و سپس با باز کردن کامپیوتر یا لپ تاپ خود، آن را تعویض کنید.
 

حرارت بالای cpu


گاهی اوقات به دلیل استفاده مداوم و طولانی مدت از سیستم یا استفاده از برنامه‌های بسیار سنگین باعث می‌شود که درجه حرارت سیستم شما بالا رفته و به اصطلاح داغ کند. زمانی که cpu بیش از اندازه داغ شود و فن نتواند آن را به درستی خنک کند، به طور اتوماتیک جریان برق قطع می‌شود.
 

کثیف بودن فن سی پی یو


یکی دیگر از رایج‌ترین دلایل خاموش شدن ناگهانی کامپیوتر و لپ تاپ، کثیف شدن و گرد و غبار گرفتن فن کیس، کارت گرافیک یا فن‌های پردازنده است. با این کثیفی و آلودگی‌ها، فن نمی‌تواند به درستی کار کند و همین موضوع باعث داغ شدن بیش از حد سیستم می‌شود. در نهایت نیز تمام قطعات داخلی داغ شده و خاموش می‌شوند.
 

بروز مشکلات سخت افزاری


گاهی اوقات نیز بروز مشکلات سخت افزاری در بخش‌ها و قطعات داخلی کیس باعث خاموش شدن سیستم می‌شود. بهتر است از سالم بودن تمام قطعات اطمینان حاصل کنید. علاوه بر آن زمان قرار دادن آن‌ها کنار یکدیگر نیز توجه داشته باشید زیرا هرکدام از قطعه‌ها به درستی در جای خود قرار نگیرد، مانع از روشن شدن سیستم می‌شود. مهم‌ترین قطعاتی که باید بررسی کنید شامل سی پی یو، مادربورد، کارت گرافیک و پاور دستگاه هستند.
 

خرابی منبع تغذیه سیستم


در برخی موارد خرابی و بروز مشکلاتی در منبع تغذیه سیستم باعث از کار افتادن ناگهانی کامپیوتر یا لپ تاپ می‌شود. منبع تغذیه دارای یک فن کوچک است که اگر این فن به درستی کار نکند، جریان برق قطع می‌شود. بهتر است سیستم برق کشی خود را به طور کامل بررسی و از سالم بودن آن‌ها اطمینان حاصل کنید. گاهی اوقات اتصالی در جریان برق یا مشکلات افت و قوت فشار برق باعث بروز مشکلات جدی مانند خرابی منبع تغذیه و خاموش شدن سیستم می‌شوند
 
 

ویروسی شدن سیستم


مشکلات نرم افزاری نیز می‌توانند باعث ایجاد خسارت‌هایی در سیستم شده و باعث خاموش شدن ناگهانی آن شوند. اگر کامپیوتر یا لپ تاپ شما به این مشکل دچار شد و هیچگونه مشکل سخت افزاری در آن پیدا نشد، باید به بررسی نرم افزارهای آن بپردازید. وجود فایل‌های ویروسی می‌تواند علت اصلی این مشکل باشد. بهتر است هرگونه نرم افزار مشکوکی را سریع پاک کرده و از برنامه‌های آنتی ویروس نیز بر روی سیستم خود استفاده کنید.
 

بروز مشکل در رم سیستم


گاهی اوقات سیستم شما به درستی بوت نشده یا در اواسط کار هنگ کرده یا به طور کامل خاموش می‌شود. علت اصلی بروز این مشکل از رم سیستم شما است. به همین دلیل با بروز این مشکل می‌توانید رم سیستم را تست کرده و در صورت خرابی، رم دیگری را جایگزین آن کنید.
 

خراب شدن باتری کامپیوتر یا لپ تاپ


باتری‌ها عمر مفیدی دارند و در صورت استفاده غیرصحیح این زمان کوتاه‌تر نیز می‌شود. اگر باتری به درستی کار نکند و شارژ آن به سرعت خالی شود، سیستم شما خاموش می‌شود، مگر اینکه به صورت مداوم به برق متصل باشد. ابتدا باتری را با باتری جدیدی تعویض کنید، درصورتی مشکل خاموش شدن سیستم برطرف شود، باید به فکر خرید باتری جدیدی باشید.
 
 

نفوذ رطوبت در سیستم


گاهی اوقات به دلیل نفوذ رطوبت یا بخار آب به درون لپ تاپ یا سیستم کامپیوتری قطعات دچار آسیب‌هایی شده و تغییراتی در آن‌ها ایجاد می‌شود. به این مشکل سولفات زدگی گفته می‌شود. اغلب این مشکل با چشم قابل تشخیص است. برای برطرف کردن آن می‌توانید قطعه را با تینر فوری و برس تمیز کنید. اگر قطعه به خوبی تمیز نشد باید برای تعویض آن اقدام کنید.
 

ولتاژ شارژ اشتباه


ولتاژ شارژ اشتباه نیز از رایج‌ترین دلایلی است که سیستم شما به یکباره خاموش می‌شود. هر سیستم کامپیوتری به ولتاژ ورودی مشخصی احتیاج دارد. اما بسیاری از کاربران به این مسئله توجه نکرده و از شارژرهایی با ولتاژ اشتباه استفاده می‌کنند. همین موضوع باعث می‌شود درست شارژ نشددن سیستم و خاموشی ناگهانی آن می‌شود.
در این مطلب سعی کردیم به طور کامل به بررسی مشکل خاموش شدن سیستم‌های کامپیوتری بپردازیم و دلایل مختلفی از این که چرا کامپیوتر و لپ تاپ خاموش می‌شود بیان شد. این مورد جزء یکی از مشکلات رایجیست که در سیستم‌های کامپیوتری پیش می‌آید؛ اما جای نگرانی نیست و با روش‌های مختلفی می‌توانید به عیب یابی و رفع مشکل بپردازید. نکته مهم در این زمینه این است که اگر تجربه و تخصص کافی در زمینه تعمیرات دستگاه ندارید، برای رفع مشکل حتما به مراکز معتبر مراجعه کرده و یا از افراد متخصص کمک بگیرید.
 
کد مطلب: 70094
برچسب ها: رپرتاژ
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام