کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

تکنولوژی فضایی ناسا که می‌تواند شارژ EV را نیز سریع‌تر کند

سايت خبری ايتنا , 26 مهر 1401 ساعت 23:48

ایتنا - این تکنولوژی ناسا می‌تواند صنعت خودروهای برقی را اساساٌ متحول کند و یکی از موانع اصلی استقبال از آن را از بین ببرد – این شارژ پنج دقیقه‌ای شارژ خودروهای برقی را با مدت زمانی که برای پر کردن باک یک خودروی بنزینی نیاز است برابر می‌کند.


شارژ کامل یک باتری وسیله نقلیه الکتریکی (EV) ممکن است 10 ساعت در خانه طول بکشد، اما اکنون ناسا جزئیات یک سیستم خنک‌کننده را ارائه کرده است که می‌تواند زمان شارژ کامل را به تنها پنج دقیقه کاهش دهد.
 
به گزارش ایتنا و به نقل از زددی‌نت، این تکنولوژی ناسا می‌تواند صنعت خودروهای برقی را اساساٌ متحول کند و یکی از موانع اصلی استقبال از آن را از بین ببرد – این شارژ پنج دقیقه‌ای شارژ خودروهای برقی را با مدت زمانی که برای پر کردن باک یک خودروی بنزینی نیاز است برابر می‌کند.
 
پاسخ به نیاز به شارژ پنج دقیقه‌ای را می‌توان در «آزمایش جوشیدن جریان و تراکم (FBCE)» یافت، پروژه‌ای که بخش علوم زیستی و فیزیکی ناسا از دانشگاه پوردو حمایت می‌کند تا آن را توسعه دهد و بر روی خنک‌کننده‌ها در کابل شارژ بین ورودی شارژر و باتری EV تمرکز کند.
 
محققان پوردو تکنیکی به نام «جوش جریان فوق خنک» را ارائه کرده‌اند که کارایی انتقال حرارت را بهبود می‌بخشد، که می‌تواند به خودروهای الکتریکی روی زمین کمک کند اما در وهله نخست برای ایستگاه فضایی بین‌المللی در نظر گرفته شده است.
 
متأسفانه، دارندگان خودروهای تسلا و سایر خودروهای برقی نباید به این زودی روی شارژ کامل پنج دقیقه‌ای حساب باز کنند، زیرا به ظرفیت‌های چندین آمپری نیاز دارد که بسیار بیشتر از مقدار مورد نیاز امروز است. با این حال، زمانی که این تکنولوژی ناسا قابل دسترسی شود می‌تواند کنترل‌های دمایی مورد نیاز این سیستم‌های شارژ را فراهم بیاورد.
 
آنگونه که ناسا توضیح داده است این شارژ پنج دقیقه‌ای نیاز به یک سیستم شارژ دارد که جریانی با سرعت 1400 آمپر را فراهم کند. اما همانطور که پوردو اشاره کرده است سوپرشارژر V3 تسلا – که قویترین شارژر برقی موجود است – از 600 آمپر تجاوز نمی‌کند. نمونه اولیه پوردو در سال گذشته 2400 آمپر را نشان داد.
 


از این رو نهایتاٌ به یک سیستم خنک‌کننده فراتر از توانایی‌های امروزی نیاز است که بتواند 1400 آمپر را تحمل کند. با استفاده از FBCE ناسا، محققان پوردو به سرپرستی دکتر ایسام مداور، مایع خنک‌کننده غیررسانای الکتریکی را از طریق کابل شارژ پمپ کردند تا گرما را از هادی حامل جریان جذب کنند.
 
ناسا اینگونه توضیح داده است: «جوش با جریان فوق خنک برای تیم مداور این امکان را فراهم آورد تا 4.6 برابر جریان سریع‌ترین شارژرهای خودروی الکتریکی موجود در بازار امروز را با حذف حداکثر 24.22 کیلووات گرما تحویل دهد».
 
در این بیانیه آمده است: «استفاده از این فناوری جدید منجر به کاهش بی‌سابقه زمان مورد نیاز برای شارژ یک وسیله نقلیه شده و ممکن است یکی از موانع کلیدی برای پذیرش خودروهای الکتریکی در سراسر جهان را از بین ببرد.»


کد مطلب: 70053

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/70053/تکنولوژی-فضایی-ناسا-می-تواند-شارژ-ev-نیز-سریع-تر-کند

ايتنا
  https://www.itna.ir