کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

شکست طرح‌های کپی‌برداری شده زاکربرگ با وجود هزینه‌های سرسام‌آور

18 مهر 1401 ساعت 14:39

ایتنا - ​​​​​​​مارک زاکربرگ، میلیون‌ها دلار برای کپی‌برداری از پلتفرم‌های محبوب مانند کلاب هاوس، ساب‌استک و آمازون هزینه کرده است که به دلیل بحث‌های داخلی و اجرای بد، معمولا ناموفق بوده‌اند.



اسکار وایلد جمله معروفی دارد که "تقلید، صادقانه‌ترین شکل چاپلوسی است". مارک زاکربرگ، مدیرعامل شرکت مِتا که ظاهرا وایلد را در سال ۲۰۱۵ در لیست مطالعه خود قرار داد، به نظر می‌رسد این گفته را یک نقیصه درونی کرده است.

به گزارش ایتنا از ایسنا، زاکربرگ طی سالهای اخیر به دفعات تلاش کرده است کپی‌هایی از پلتفرم‌های فناوری رقیب راه اندازی کند و اغلب در این تلاش، شکست خورده است.

متا در تازه‌ترین شکست، "بولتن" که رقیب احتمالی ساب‌استک بود را تعطیل کرد. ساب‌استک به نویسندگان برای راه اندازی خبرنامه‌های اشتراکی، کمک می‌کند.

هنگامی که "بولتن" در ژوئن سال ۲۰۲۱ راه اندازی شد، یک نویسنده پیش بینی کرد به دلیل تمرکز زاکربرگ به غیرسیاسی نگه داشتن آن، ممکن است موفق نشود.

"بولتن" از شخصیتهای رسانه‌ای معروف مانند مالکوم گلدول و ورزشی نویسی مانند ارین اندروز با دستمزدهای شش رقمی، استفاده کرد اما موفق نشد شمار قابل توجهی از کاربران اینترنت را جلب کند.

متا پس از راه اندازی یک سلسله ابتکارهای صوتی از آوریل سال ۲۰۲۱ و دنبال کردن موفقیت اپلیکیشن چت صوتی کلاب هاوس در بحبوحه پاندمی کووید ۱۹، ژوئن گذشته سرویسهای پادکست و صوتی خود را تعطیل کرد.

استراتژی فیس بوک برای نابود کردن رقیبانش با راه اندازی ابتکارهای پرهزینه، توسط غولهای فناوری دیگر هم استفاده شده است. این موضوع همچنین توجه مقامات فدرال را برای بررسی شیوه‌های غیرمنصفانه رقابت جلب کرده است.

اما زاکربرگ فقط دنبال رقیبان کوچک‌تر نبوده و تلاش کرده است با بزرگترین رقیبانش هم مقابله کند.

دو سال پیش، شرکت متا قابلیت "شاپس" (Shops) را راه اندازی کرد که به برندها اجازه می‌دهد استندهای فروش آنلاین را مستقیما در پلتفرم‌های متا مانند فیس بوک و اینستاگرام راه اندازی کنند. در آن زمان، زاکربرگ تلاش داشت این شرکت را به رقیب آمازون تبدیل کند. با این حال، متا موفق نشد مشتریان را به سمت خدمات "شاپس" جلب کند و تجربه کاربر با وب سایتهای اکثر برندها نتوانست رقابت کند.

متا اخیرا چندین ابتکار تجارت الکترونیکی را تعطیل کرده است. این شرکت در سپتامبر اعلام کرد تب "شاپس" را در اینستاگرام حذف می‌کند. آمار فروش "شاپس"، ضعیف‌تر از حد انتظار بود.

تیم بازرگانی متا همچنین نرخهای بالای گردش مالی و بحثهای مستمر درباره استراتژی را شاهد بوده که باعث اختلاف نظر میان مدیران درباره کاری که باید در اولویت قرار بگیرد، بوده است.

اکنون متا به استراتژی به نام "ملاحظه مجدد" برگشته که تحت آن، به کاربران، تبلیغات محصولاتی که روی آنها کلیک کرده‌ اما هنوز خریداری نکرده‌اند را نمایش می‌دهد.

سرمایه گذاری بعدی زاکربرگ، متاورس (دنیای مجازی) است. سرمایه گذاری ۷۰ میلیارد دلاری برای متاورس، مبلغ هنگفتی است که یک شرکت فناوری بخواهد برای یک ابتکار هزینه کند.

بر اساس گزارش وب سایت بیزنس اینسایدر، ایده شکست خوردن تا زمانی که موفق شوید، ظاهرا در قوانین "سیلیکون ولی" جا افتاده است. بنابراین شاید متاورس، پیروزی بزرگ بعدی زاکربرگ باشد.


کد مطلب: 69995

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/69995/شکست-طرح-های-کپی-برداری-شده-زاکربرگ-وجود-هزینه-های-سرسام-آور

ايتنا
  https://www.itna.ir