۰
plusresetminus
شنبه ۱۶ مهر ۱۴۰۱ ساعت ۲۳:۰۷

یک روبات در مجلس اعیان درباره «خطر هوش مصنوعی» سخنرانی می‌کند

ایتنا - ای-دا درباره خطری که هوش مصنوعی ممکن است برای صنایع خلاق داشته باشد صحبت خواهد کرد
سخنرانی یک روبات در مجلس اعیان درباره خطر هوش مصنوعی

روباتی «واقع‌نما» اولین روبات در نوع خود است که هفته آینده در مجلس اعیان بریتانیا سخنرانی می‌کند و به پرسش‌هایی درباره اینکه آیا هوش مصنوعی برای صنایع خلاق خطرناک است یا نه پاسخ می‌دهد.

این روبات، که نامش را به افتخار ریاضیدان قرن نوزدهمی ایدا لاولیس ای-دا گذاشته‌اند، در چارچوب طرح تحقیق و تفحص درباره آینده صنایع هنر، طراحی، مد و موسیقی شواهدی به کمیته ارتباطات و دیجیتال مجلس اعیان ارائه خواهد کرد.

به گزارش ایتنا و به نقل از ایندیپندنت، ای-دا اختراع ایدان ملر، متخصص هنرهای مدرن و معاصر در آکسفورد، است و سپس گروه اینجینیرد آرتس (Engineered Arts) در کورنوال آن را ساخت. این روبات پیش‌تر و قبل از برگزاری جشن هفتادمین سالگرد سلطنت ملکه الیزابت دوم، پرتره‌ای از او کشیده بود.
این روبات در چشم‌هایش دوربین‌ دارد و برای پردازش جزئیات چهره انسان‌ از الگوریتم‌های رایانه‌ای استفاده می‌کند.

ملر گفته است: «توانایی‌های هنری‌اش بنیان‌های دنیای هنر و صنایع خلاق را زیر سوال می‌برد.»
«اولین سخنرانی ای-دا در مجلس اعیان به ما کمک می‌کند نگاه یک روبات هوش مصنوعی به جهان و معنای آن برای آینده خلاقیت را درک کنیم.»

ملر به درخواست ایندیپندنت برای کسب اطلاعات بیشتر درباره چگونگی پاسخگویی ای-دا به سوال‌ها جوابی نداد.

آثار هنری خلق شده به‌دست هوش مصنوعی به‌تازگی با انتقاد مواجه شده‌اند و ابزارهایی مثل دال-ئی (DALL-E) یا میدجرنی (Midjourney) که می‌توانند آثار هنری پیچیده‌ای را بر اساس دستورهایی ساده خلق کنند، با واکنش منفی مجامع هنری روبرو شده‌اند.‌ مجموعه داده‌هایی که این دستگاه‌ها بر اساس آن‌ها آموزش می‌بینند از اینترنت استخراج می‌شوند و اغلب  بدون اجازه هنرمندان از آثار هنری آن‌ها استفاده می‌شود.

برخی هنرمندان بیمناک‌اند شرکت‌ها از این ابزارها استفاده کنند، بدون آنکه بدانند بر اساس آثار خلق شده به‌دست انسان آموزش دیده‌اند و در نتیجه، فرصت‌ها و درآمدهایشان از بین برود.
 
سخنرانی یک روبات در مجلس اعیان درباره خطر هوش مصنوعی

در ضمن، دامنه کمک موثر هوش مصنوعی در بحث‌ها نیز محل تردید است، زیرا پردازش زبان طبیعی‌ــ فناوری ارائه نوشتار و گفتار هوش مصنوعی‌ــ را انسان آموزش می‌دهد و بنابراین فقط بازتاب داده‌های ورودی است.

این تاثیر بارها به نمایش گذاشته شده است، مانند زمانی که به نظر می‌آمد سامانه گفت‌و‌گوی هوش مصنوعی متا سخنان یهودستیزانه منتشر می‌کند یا روشی که مردم با استفاده از اطلاعات صفحات رسانه‌های اجتماعی عزیزان از دست رفته‌شان، آن‌ها را بازآفرینی کرده‌اند.

روباتی به نام سوفیا نیز، که تابعیت عربستان سعودی را دریافت کرده است و با استفاده از نرم‌افزار متنی به پرسش‌ها پاسخ می‌دهد، با انتقادهای مشابه بسیاری مواجه شده است.

یان لکان، محقق هوش مصنوعی متا، گفت: «بسیاری از نظرها جالب خواهند بود، به شرطی که بیانگر این واقعیت نباشند که بسیاری فریب می‌خورند و فکر می‌کنند این عروسک خیمه‌شب‌بازی پیشرفته مکانیکی هوشمند است.»

«هوشمند نیست. احساسات و دیدگاه ندارد و از آنچه می‌گوید هیچ درکی ندارد. درد ندارد. عروسک خیمه‌شب‌بازی است.»
کد مطلب: 69976
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام