کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

کاهش ۳۲ درصدی سود سامسونگ به دلیل بحران تراشه در جهان

16 مهر 1401 ساعت 14:30

ایتنا - ​​​​​​​سامسونگ پیش بینی کرد سود عملیاتی این شرکت در سه ماهه سوم امسال، به دلیل قیمت ضعیف‌تر تراشه حافظه و تقاضای کمتر، ۳۲ درصد ریزش کرده است.




این شرکت کره جنوبی پیش بینی کرد سود عملیاتی بین ۱۰.۷ تریلیون وون (۷.۵۷ میلیارد دلار) تا ۱۰.۹ تریلیون وون خواهد بود که نخستین کاهش سود عملیاتی سامسونگ از سال ۲۰۱۹ است. سامسونگ درآمد بین ۷۵ تا ۷۷ تریلیون وون را پیش بینی کرده که ۱.۳ تا چهار درصد رشد سالانه را نشان می‌دهد.

کسب و کار تراشه سامسونگ که شامل فروش تراشه برای لپ تاپ، سرور و ذخیره سازی و تولید نیمه رساناهاست، ۷۰ درصد از سود این شرکت را تشکیل می‌دهد.

به گزارش ایتنا از ایسنا، این شرکت تراشه‌های ناند و دی‌رم را می‌فروشد که در دستگاههایی مانند لپ تاپ‌ها و تلفن‌های هوشمند و در دیتاسنترها استفاده می‌شوند. همچنین یک کسب و کار تولید نیمه رسانا دارد. سامسونگ در کنار پیش بینی عملکرد مالی سه ماهه، هیچ تفسیری منتشر نکرد اما تحلیلگران گفتند: ضعیف شدن قیمت و تقاضا برای تراشه حافظه، احتمالا عامل کاهش سود بوده است.

شرکت "دایوا کپیتال مارکتس" در یادداشتی اعلام کرد فروش تراشه‌های ناند و دی‌رم بر مبنای سه ماهه، به ترتیب ۱۵ درصد و ۱۰ درصد کاهش پیدا کرد در حالی که قیمتها به ترتیب ۱۹ درصد و ۲۰ درصد، کاهش داشت که به افت چشمگیر درآمد سامسونگ منجر شد.

پیش بینی کاهش سود، به نگرانی‌ها درباره بخش تراشه که در بحبوحه فضای اقتصادکلان جهانی ضعیف‌تر، با تقاضای کمتر روبرو شده است، اضافه می‌کند.

شرکت مایکرون که رقیب سامسونگ است، ماه گذشته هشدار داد که مشکلات مربوط به موجودی و تقاضای مصرف کننده، روی درآمد سازندگان تراشه حافظه تاثیر می‌گذارد.

پیش بینی کاهش سود سامسونگ، باعث شد ارزش سهام تراشه نزول کند. ارزش سهام شرکتهایی مانند ASML هلند و STMicro کاهش پیدا کرد. ارزش سهام TSMC که بزرگترین تولیدکننده تراشه قراردادی جهان است، در بازار تایوان کاهش یافت اما این شرکت پس از تعطیلی بازار، رشد ۴۲.۶ درصدی درآمد بر مبنای سال به سال را گزارش کرد. این شرکت شاید مهم‌ترین تراشه ساز جهان باشد که برای بزرگترین شرکتهای سازنده محصولات الکترونیکی نظیر اپل، قطعه تولید می کند.

بر اساس گزارش وب سایت تِک کرانچ، ارزش سهام سامسونگ از ابتدای سال میلادی جاری تاکنون، بیش از ۲۸ درصد کاهش داشته است. با توجه به رکود اخیر بازار تراشه، سامسونگ نقشه راهی را برای کسب و کار نیمه رسانای خود طراحی کرده که شامل آغاز تولید پیشرفته‌ترین تراشه‌ها تا پنج سال آینده است.


کد مطلب: 69974

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/69974/کاهش-۳۲-درصدی-سود-سامسونگ-دلیل-بحران-تراشه-جهان

ايتنا
  https://www.itna.ir