۰
plusresetminus
جمعه ۱۵ مهر ۱۴۰۱ ساعت ۲۰:۵۳

فناوری 6G چیست و چه کاربردی دارد؟

ایتنا - نسل ششم، آینده ارتباط بی‌سیم است که در مقایسه با نسل‌های قبلی، داده‌های حجیم­‌تری را با سرعت بالاتر انتقال می‌دهد. در این فناوری به کمک امواج تراهرتز، از پهنای باندی جدید که سرعت و ظرفیت بیشتری را برای انتقال اطلاعات فراهم می‌کند، استفاده می­‌شود. انتقال اطلاعات در این فناوری ۱۰۰ برابر سریع‌تر از 5G باشد.
فناوری 6G چیست و چه کاربردی دارد؟

دوران فعلی، عصر گوشی‌های هوشمند است و پیش­‌بینی می­‌شود با راه اندازی 6G، دوران بعدی، عصر توسعه گجت‌های پوشیدنی مثل ساعت و دستبندهای هوشمند است و هدست‌ها، عینک‌های VR و AR همگی در دوران ۶G با سرعت و ظرفیت بیشتری به سایر دستگاه‌ها وصل می‌شوند و زمان انتقال اطلاعات به کمترین اندازه ممکن خواهد رسید.

به گزارش ایتنا از ایسنا، نسل ششم ارتباطات بی‌سیم، بعد از راه‌اندازی و گسترش 5G، به عنوان آینده دنیای تکنولوژی شناخته می‌شود. اما فناوری 6G چیست و چه کاربردی دارد؟ آیا  6G در ایران وجود دارد؟

درست است که نسل ۵ تلفن همراه، تازه به صورت گسترده در دسترس مردم جهان قرار گرفته است، اما فناوری هیچ وقت در زمان و مکان خاصی متوقف نمی‌شود و 6G یکی از نشانه‌های این پیشرفت است. چون با قابلیت‌ها و مزیت‌های بیشتر نسبت به ۵G، تغییر و تحول خیره‌کننده‌ای را در دنیای فناوری به وجود می آورد.

نسل ششم، آینده ارتباط بی‌سیم است که در مقایسه با نسل‌های قبلی، داده‌های حجیم­‌تری را با سرعت بالاتر انتقال می‌دهد. در این فناوری به کمک امواج تراهرتز، از پهنای باندی جدید که سرعت و ظرفیت بیشتری را برای انتقال اطلاعات فراهم می‌کند، استفاده می­‌شود. به طوری که برآورد می‌شود، انتقال اطلاعات در این فناوری ۱۰۰ برابر سریع‌تر از 5G باشد.

عوامل مهم سرعت بیشتر، ظرفیت بالاتر و تاخیر کمتر باعث می‌شود تا دستگاه‌های بیشتری با بالاترین ظرفیت به شبکه 6G وصل شوند و به کمک توسعه هوش مصنوعی و اینترنت اشیاء، مرزهای بین دنیای واقعی و مجازی کمرنگ‌تر شود. توسعه خودروهای خودران، پهپادها و گجت‌های پوشیدنی، یکی از اتفاقاتی است که از حالا برای دنیای 6G پیش‌بینی می‌شود.

از سال ۱۹۹۱ که نسل دوم تلفن همراه یا 2G راه‌اندازی شد، میانگین هر ۱۰ سال یک بار نسل‌ جدیدی از تلفن همراه راه اندازی شده است. پس چون تجاری سازی نسل پنجم (5G) در سال ۲۰۱۹ شروع شد، پیش‌بینی می‌شود کار آماده‌سازی 6G تا سال ۲۰۳۰ زمان ببرد. البته کارشناسان زیادی در شرکت‌های مختلف در حال مطالعه روی ۶G هستند و هر سال پیشرفت‌هایی در این زمینه منتشر می‌شود، اما توسعه 6G هنوز در مراحل اولیه است و نمی‌توان زمان قطعی برای راه‌اندازی و دسترسی عمومی کاربران تعیین کرد.

مهم‌ترین موضوع در هر نسلِ ارتباطات موبایل، سرعت انتقال داده‌ها و اطلاعات است. در مورد سرعت، برای شبکه ۴G از مگابیت صحبت می‌شد و با ورود ۵G، برای اولین بار شاهد سرعتی در حدود ۲۰ گیگابیت بر ثانیه (یک گیگابیت بر ثانیه برای هر کاربر) هستیم و در نسل آینده و ۶G، پیش‌بینی می‌شود که باید منتظر رسیدنِ سرعت، به یک ترابایت باشیم.

طبق اطلاعات سایت اپراتور دوم تلفن همراه، از سوی دیگر در این فناوری، به کمک استفاده از فناوری‌ها و پهنای باند جدید، مقدار تاخیر به کمتر از یک میلی‌ثانیه خواهد رسید. اتفاقی که باعث می‌شود تا پردازش اطلاعات برای دستگاه‌های دیجیتال به کمترین اندازه برسد و خیلی از کارهایی که قبل از این غیر ممکن به نظر می‌رسید، امکان‌پذیر شود.

یک مثال ساده اینکه، اگر اهل بازی های آنلاین باشید، احتمالا مشکل پینگ بالا را تجربه کرده‌اید که 6G به اندازه قابل توجهی این تاخیرها را از بین می‌برد. همین مزیت، یعنی تاخیر بسیار کمِ ارسال و دریافت اطلاعات، در حوزه‌های مهمی مثل خودروهای خودران و جراحی‌های از راه دور و… خیلی کمک کننده خواهد بود.

همچنین نسل ششم از نظر سطح پوشش و دسترسی، برتری‌های زیادی دارد، چون به کمک ماهواره‌های 6G، مناطقی در جهان که با مشکل آنتن­دهی روبرو هستند، به شبکه ارتباطات وصل می‌شوند. فناوری 6G، باقابلیت‌هایی که برای افزایش سرعت و ظرفیت انتقال اطلاعات دارد، مصرف انرژی کمتری دارد که این کاهش مصرف، بهره‌وری و عملکرد دستگاه‌های دیجیتال و همراه را هم بالا می‌برد.

نسل ششم ارتباطات، چه کاربردهایی دارد؟
مزیت‌های گسترده­ی 6G، به گوشی‌های هوشمند، لوازم پوشیدنی، خودروها و ربات‌ها امکان اضافه کردن قابلیت‌های بسیار کاربردی را می­‌دهد. توسعه هوش مصنوعی یکی از آنهاست؛ با ورود نسل پنجم ارتباطات بی‌سیم (5G)، فناوری های هوش مصنوعی مثل خودروهای خودران، پهپادها و هواپیماهای بدون سرنشین و مدیریت از راه دور خیلی مورد توجه قرار گرفتند.

حالا پیش­‌بینی می­‌شود که با ورود 6G، خودروهای خودران محاسبات لازم برای پردازش مسافت، حرکت خودروهای دیگر و عابران را سریع‌تر انجام می‌دهند و خیلی از ریسک‌های استفاده از این خودروها از بین می‌رود.

شهری را تصور کنید که در آن، بین وسایل حمل‌ونقل عمومی، خودروها، عابران و تمامی لوازم و دستگاه‌های دیجیتال ارتباط لحظه‌به‌لحظه برقرار است. تصاویری که تا قبل از آن در فیلم‌ها و سریال‌های علمی تخیلی مثل Blade Runner ۲۰۴۹ دیده‌ایم. اما این رویا با 6G دور از دسترس نیست، چون توسعه هوش مصنوعی و فناوری‌های ذخیره سازی در فضای ابری از دستاوردهای 6G است که امکان تغییرات فوق العاده‌ای را در شهرها فراهم می‌کند.

اما تاکنون چه کارهایی برای راه اندازی 6G انجام شده است؟ خیلی از شرکت‌ها و اپراتورهای تلفن همراه در آمریکا، اروپا و آسیای شرقی از چند سال پیش تحقیقات و مطالعات خود را برای پیاده‌سازی نسل ششم ارتباطات (6G) شروع کرده‌اند. در این راه‌ فعالیت‌های مختلفی انجام شده است. در ایران هم، از سوی اپراتورهای تلفن همراه و شرکتهای دانش بنیان، در کنار راه اندازی نسل پنجم ارتباطات، فعالیت‌های اولیه‌ای خود را برای نسل ششم ارتباطات شروع کرده اند. این فعالیت‌ها البته در مراحل مطالعاتی هستند و همکاری‌های مشترکی بین اپراتورها، دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی صورت گرفته است.
کد مطلب: 69962
برچسب ها: 6G نسل ششم
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام