کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

عکس روز ناسا

امواج صورت فلکی مارمولک

سايت خبری ايتنا , 19 مهر 1401 ساعت 21:37

ایتنا - تصویر برگزیده امروز با استفاده از یکی از همین نوردهی‌های ترکیبی حاصل شده است. در واقع این تصویر با ده ساعت نوردهی ممتد با پنج رنگ متفاوت و در طی شش شب در خلال ماه ژوئن و ژوئیهٔ گذشته در اسپانیا تهیه شد.


سحابی چَلپاسه یا مارمولک (Great Lacerta Nebula) یکی از بزرگترین سحابی‌ها در آسمان است؛ ولی معلوم نیست که چرا مشهور نیست. این سحابی که دارای اندازهٔ زاویه‌ای تقریباً برابر با کهکشان آندرومداست را می‌توان به‌سمت صورت فلکی مارمولک یافت.
 
به گزارش ایتنا، این سحابی را به‌سختی می‌توان با دوربین‌های دوچشمی با میدان وسیع مشاهده کرد؛ زیرا بسیار نور ضعیفی از خود منتشر می‌کند. البته دیدن این سحابی با تلسکوپ هم کار دشواری است؛ چرا که اندازهٔ زاویه‌ای آن بسیار بزرگ است و تقریباً ۳ درجه را پوشش می‌دهد. ژرفا، پهنا، امواج و زیبایی این سحابی که با دسته‌بندی Sharpless 126 یا به اختصار Sh2-126 نامیده می‌شود را در بهترین حالت از طریق نوردهی طولانی‌مدت دوربین مشاهده کرد و از آن لذت برد.

 گاز هیدروژن در سحابی مارمولک با نور قرمز می‌تابد؛ چرا که توسط نور حال از ستارهٔ درخشان 10 Lacertae برانگیخته شده است. این ستاره یکی از ستارگان آبی درخشان است که درست بالاتر از مرکز تابندهٔ قرمز این سحابی قرار دارد. این سحابی به‌همراه ستارگان خود، تقریباً ۱۲۰۰ سال نوری از ما فاصله دارند.


کد مطلب: 69948

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/69948/امواج-صورت-فلکی-مارمولک

ايتنا
  https://www.itna.ir