کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

نماینده مجلس: مصوبه شورای فضای مجازی همان طرح صیانت است

18 شهريور 1401 ساعت 21:14

ایتنا - یک عضو پارلمان: با این مصوبه، مدیریت فضای مجازی از دست دولت خارج می‌شود، من تعجب می‌کنم که رئیس‌جمهور نظاره‌گر این موضوع است.


عضو کمیسیون ویژه بررسی طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی می‌گوید مصوبه شورای عالی فضای مجازی مثل شاسی یک موتور است؛ می‌توان روی آن توپ بست و جنگ به راه انداخت یا گاوآهن بست و کشاورزی کرد.

به گزارش ایتنا غلامرضا نوری‌قزلجه، عضو کمیسیون ویژه بررسی طرح صیانت در مجلس یازدهم، در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین درباره ورود شورای عالی فضای مجازی به قانون‌گذاری در حوزه مدیریت فضای مجازی و اینترنت گفت: اصولاً و علی‌القاعده قانون‌گذاری در کشور ما باید در مرجع قانونی قانون‌گذاری یعنی مجلس شورای اسلامی باشد. این قاعده کلی و مقبول است و مطابق قانون اساسی هسته قانون‌گذاری مجلس است تا قوانین از قوام لازم برخوردار باشد.
او درباره مصوبه شورای عالی فضای مجازی مبنی بر تعیین «تنظیم‌گر تنظیم‌گران» توضیح داد: این اتفاق در شورای عالی فضای مجازی رخ داده و البته این شورا، اختیار قانون‌گذاری دارد و قانون اجازه داده است که شوراهای عالی در حوزه‌های تخصصی خود ورود پیدا کنند، بنابراین در ابتدای امر تاکید کنیم که خلاف قانون رخ نداده است.

    در این باره بخوانید:
    - مرکز فرماندهی جدید فضای مجازی: کمیسیون عالی تنظیم مقررات فضای مجازی و اعضا و وظایفش
    - اجرای طرح صیانت با نام جدید؟
    - طرح صیانت اجرایی شد


بهتر بود درباره صیانت در شورای عالی تصمیم‌گیری شود تا مجلس
نوری‌قزلجه در ارزیابی انتقاد برخی کارشناسان مبنی بر اینکه چنین قانون مهمی باید در مجلس تصویب می‌شد نه شورای عالی گفت: من تصور می‌کنم اتفاق بدی رخ نداده، چراکه هم شورا این اختیار را دارد و هم یکی از ایرادات ما به این طرح- که هم ایراد ما در کمیسیون ویژه و هم مرکز پژوهش‌های مجلس بود- تضاد و مغایرت مواد ۱، ۲ و ۳ این طرح با قانون اساسی بود. بنابراین برداشت من این است که علی‌القاعده بهتر بود در شورای عالی فضای مجازی درباره آن تصمیم‌گیری شود.
او تاکید کرد: از این منظر وقتی موضوع را بررسی می‌کنیم، شورای عالی فضای مجازی در یک چارچوب و مطابق اختیارات قانونی خود بر اساس سیاست‌های ابلاغی به این موضوعات ورود پیدا کرده و درباره طرح تصمیم‌گیری شده است، بنابراین از نظر شکلی تخلفی رخ نداده است.
نوری‌قزلجه با بیان اینکه «از نظر محتوایی سه ماده مهم طرح صیانت در شورای عالی مصوب شده است» گفت: آنچه شورای عالی فضای مجازی مصوب کرده تقریباً در همان ادبیات و چارچوبی است که در طرح صیانت معروف مجلس مطرح شده بود و اصلاحات جزئی- مثل اینکه به جای دستگاه‌ها نماینده دستگاه‌ها در ترکیب کمیسیون عالی تعیین شدند- اعمال شده، اما محتوا همان محتوای طرح صیانت معروف است.
او ادامه داد: از بابت اینکه طرح صیانت در مجلس به مواردی برخورد و با عدم اقبال در مجلس و جامعه مواجه شد، در چنین فضایی شورای عالی فضای مجازی به نوعی موضوع را از بن‌بست خارج کرد، اما ایراداتی نیز در میان است.

ایرادات حقوقی مصوبه شورای عالی فضای مجازی ایجاد تداخل وظایف و کاهش امکان نظارت مجلس است
نوری‌قزلجه با تاکید بر اینکه «مصوبه از نظر محتوایی ایراد دارد» گفت: یک بحث این است که موضوع رقابت در این حیطه، در اختیارات مطروحه برای کمیسیون عالی، در این مصوبه مطرح شده در حالی که امور این حوزه اکنون در این کار در اختیار «شورای رقابت و مرکز ملی» بر اساس اصل ۴۴ قانون اساسی است و با مصوبه شورای عالی فضای مجازی این دو تداخل اختیار پیدا می‌کنند، بنابراین باید بین این کمیسیون و مرکز ملی هماهنگی برقرار شود.
او تاکید کرد: شورای رقابت بر اساس مصوبه مجلس تشکیل شده و از قانون محکم‌تری برخوردار است.
نوری‌قزلجه همچنین خاطرنشان کرد: اشکال بعدی این است که اگر این مصوبه می‌توانست در مجلس تصویب شود از قوام بیشتری برخوردار بود؛ مجلس محل رسمی قانون‌گذاری است و مصوبات شورای عالی استحکام مصوبات مجلس را ندارد.

چرا آقای رئیسی نظاره‌گر کاهش اختیارات دولت در حوزه فضای مجازی است؟
عضو کمیسیون ویژه بررسی طرح صیانت ادامه داد: موضوع مهم دیگر اینکه عملاً با مصوبه شورای عالی فضای مجازی و تعیین ترکیب کمیسیون عالی در این حوزه مسئله مدیریت فضای مجازی از دست دولت خارج می‌شود. او اضافه کرد: من تعجب می‌کنم رئیس‌جمهور که رئیس شورای عالی هم هست، نظاره‌گر این است که اختیارات از دولت کنده و از دست دولت خارج می‌شود.
نوری‌قزلجه با تاکید بر اینکه کاهش اختیارات دولت در این حوزه منجر به کاهش امکان و توان نظارتی مجلس می‌شود تصریح کرد: ما مجلسی‌ها دوست داریم دولت در این حوزه‌ها بیشترین اختیارات را داشته باشد و درست هم همین است، اما با مصوبه فعلی امکان نظارت از مجلس هم سلب می‌شود.
نماینده مجلس یازدهم گفت: این هم برای دولت محل اشکال است و هم احتمالاً میزانی با قانون اساسی مغایرت دارد و مهم‌تر از همه اینکه نظارت مجلس روی این کمیسیون کاهش می‌یابد چون تعداد دولتی‌ها در آن به حداقل رسیده و ترکیب به شکلی تعیین شده که چندان امکان نظارت مجلس بر این دستگاه‌ها یا نماینده‌شان وجود ندارد.

مصوبه شورای عالی فضای مجازی پتانسیل تحقق همه آمال و آرزوهای مدافعان صیانت را دارد
رئیس فراکسیون مستقلین مجلس یازدهم در پاسخ به سوالی درباره سرنوشت «پلتفرم‌های خارجی همانند واتس‌اپ و اینستاگرام» در این طرح گفت: در حال حاضر هنوز درباره این موارد تصویب و تصریحی نشده و همان مثال است که گفتم موتور قدرتمندی درست کرده‌اند، اما معلوم نیست می‌خواهند با آن آباد کنند یا جنگ.
او افزود: در طرح صیانت از محدودیت و مسدودیت و پهنای باند اسم برده شده بود، اما در این مصوبه اختیار کامل هر موضوعی از جمله این موارد بدون ذکر نام‌شان به این کمیسیون داده می‌شود.
نوری‌قزلجه خاطرنشان کرد: من معتقدم کسانی که دنبال بحث صیانت بودند با این مصوبه می‌توانند به اهداف خود برسند. با این مصوبه پیگیری طرح صیانت مجلس دیگر موضوعیتی ندارد و این مصوبه اختیار کامل برای تحقق اهداف آن جریان را مهیا می‌کند.
نماینده مردم بستان‌آباد در مجلس یازدهم همچنین گفت: آنچه امروز تحت عنوان «تنظیم‌گر تنظیم‌گران» مصوب شده شبیه این است که شاسی و موتوری را درست کرده باشیم، حالا می‌شود روی آن توپ بست و همه چیز را ویران کرد یا گاوآهن بست و زراعت کرد؛ یعنی به این بستگی دارد که الان از موضوع «تنظیم‌گر تنظیم‌گران» چه استفاده‌ای شود.
نوری‌قزلجه در پایان ابراز امیدواری کرد: امیدواریم از این امکان در جهت تقویت و امن کردن فضای مجازی، سهولت دسترسی‌ها، کاهش هزینه‌های مردم، کاهش بی‌نظمی‌های موجود در فضای مجازی، ساماندهی و دسترسی آسان‌تر و کم‌هزینه‌تر به پلتفرم‌ها و گردش آزاد اطلاعات و حفظ حقوق اساسی مردم استفاده شود.
 


کد مطلب: 69732

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/69732/نماینده-مجلس-مصوبه-شورای-فضای-مجازی-همان-طرح-صیانت

ايتنا
  https://www.itna.ir