کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

قرارداد ناسا با پیمانکار تولید لباس‌های فضانوردی قطعی شد

18 شهريور 1401 ساعت 20:14

ایتنا - نخستین برنامه جدید آرتمیس ناسا برای فرود فضانوردان روی ماه خواهد بود.



ناسا شامگاه چهارشنبه، از ثبت یک سفارش ۲۲۸.۵ میلیون دلاری به آکسیوم اسپیس برای این «ماموریت تاریخی» خبر داد.

به گزارش ایتنا از ایندیپندنت، لارا کرنی، مدیر برنامه‌ فعالیت برون‌پایگاهی «ای‌وی‌ای» (EVA) و جابه‌جایی انسان در سطح «اچ‌اس‌ام» (HSM) ناسا، طی سخنانی گفت: «ناسا مفتخر است که در این ماموریت تاریخی با شرکت صنعتی تجاری همکاری می‌کند که آغازگر حضور پایدار ایالات متحده در سطح ماه خواهد بود.»

ناسا در ماه ژوئن، برای قراردادهای توسعه لباس‌های فضانوردی خود هم برای برنامه ماه آرتمیس سازمان فضایی و هم برای ایستگاه فضایی بین المللی، آکسیوم و کالینز اروسپیس (Collins Aerospace) را انتخاب کرد.
 


هر دو شرکت در چندین «ثبت سفارش» با یکدیگر رقابت خواهند کرد و لباس‌هایی را برای فرود بر روی ماه و سایر کاربردها عرضه می‌کنند.

آرتمیس۳ که برای سال ۲۰۲۵ برنامه ریزی شده است، پس از سال ۱۹۷۲ که انسان طی ماموریت آپولو ۱۷ قدم بر روی ماه گذاشت، نخستین ماموریت برنامه جدید آرتمیس ناسا برای فرود فضانوردان بر روی ماه خواهد بود. همیلتون استاندارد، شرکت پیش‌کسوت کالینز، لباس‌های فضانوردی مورد استفاده در برنامه آپولو را ساخت.

با این حال، برخلاف دوران آپولو، ناسا لباس‌های فضانوردی را از آکسیوم و کالینز خریداری نمی‌کند، بلکه آن‌ها را به‌عنوان بخشی از «خدمات لباس فضانوردی» اجاره می‌کند.

آکسیوم اسپیس همچنین در حال توسعه یک ضمیمه تجاری به ایستگاه فضایی بین‌المللی است و این شرکت قصد دارد روزی پس از بازنشستگی ایستگاه فضایی بین‌المللی در پایان این دهه، ایستگاه فضایی تجاری خود را به فضا بفرستد.


کد مطلب: 69731

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/69731/قرارداد-ناسا-پیمانکار-تولید-لباس-های-فضانوردی-قطعی

ايتنا
  https://www.itna.ir