کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

۱۹۰۰ روستای جدید به اینترنت متصل شده‌اند

13 شهريور 1401 ساعت 10:20

ایتنا - ​​​​​​​دسترسی به ارتباطات طبیعی‌ترین حق هر انسانی است و در این راستا آمارها از اتصال ۱۹۰۰ روستای جدید به شبکه ملی اطلاعات از زمان آغاز به کار دولت سیزدهم خبر می‌دهند و البته هنوز روستاها و مناطق صعب العبوری هستند که از این حق طبیعی برخوردار نشدند.



فضای مجازی امروزه نقش پررنگی در زندگی روزمره افراد پیدا کرده و خیلی از مردم کسب‌وکار دیجیتالی را به عنوان شغل خود برگزیدند و بر این اساس اقتصاد دیجیتالی را فعال کردند؛ همه ما یا مشتری این فضا هستیم یا فردی از خانواده ما ارائه دهنده خدمات در این فضاست. ارتباطات در عصر جدید یکی از حقوق اساسی انسان‌ها و جزو حقوق عمومی مردم محسوب می‌شود بنابراین ارتباطات دیگر امتیاز نیست و تبدیل به حق شده است و باید عدالت در این حوزه را رقم بزنیم.

در همین رابطه عیسی زارع پور - وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- در هفته دولت در دیدار با فعالان بخش خصوصی گزارشی از آخرین اتصال روستاها به شبکه ملی اطلاعات ارائه کرد.

به گزارش ایتنا از ایسنا، بر این اساس ظرف ۱۰ ماه گذشته، بیش ۲۰۰۰هزار روستای جدید به شبکه ملی اطلاعات متصل شده‌اند و در هفته دولت هم نزدیک به ۴۰۰ روستای جدید متصل شدند و همانطور که وعده داده شده قرار است تا پایان شهریور ماه سال آینده همه روستاهای بالای ۲۰ خانوار به شبکه ملی اطلاعات متصل شوند.

پیش از این در دولت گذشته در سال قبل گفته شده بود که در برنامه ششم توسعه دولت و به نمایندگی از آن وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مکلف شده  که تا پایان سال اجرای برنامه(۱۴۰۰)، ۹۰ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار به شبکه ملی اطلاعات متصل شوند.

اما در تاریخ ۳ بهمن سال ۱۴۰۰، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از اتصال ۱۰۰۰ روستای بالای ۲۰ خانوار کشور به شبکه ارتباطی پایدار و پرسرعت خبر داده بود.

فراهم کردن زیرساخت ارتباطی در کشور، یکی از اهداف وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در دولت سیزدهم اعلام شده است؛ اقدامی که البته از دولت گذشته آغاز شده بود و در این دولت با سرعت ادامه دارد.

همچنین عیسی زارع پور چندی پیش با انتشار تصویری در صفحه اینستاگرام خود بیان کرد که از ابتدای امسال تا ۲۲ فروردین ماه علی رغم تعطیلی فضای عمومی کشور، ۳۶ روستا در ۱۱ استان، از شمال غربی تا جنوب شرقی ایران به شبکه ملی اطلاعات پیوستند، به این واسطه، در مجموع ۳۹۱۹ خانوار با حدود ۱۴ هزار نفر جمعیت از ارتباطات پایدار و پرسرعت برخوردار شدند.

بر اساس این گزارش در هفته پایانی اردیبهشت ماه هم، در سراسر ایران ۷۰ روستا به شبکه ملی اطلاعات پیوشتند که در مجموع آنها ۴۹۶۶ خانوار با بیش از ۱۷ هزار نفر جمعیت از ارتباطات پایدار و پر سرعت برخوردار شدند.

اکنون درحالی که دبیر کل اتحادیه جهانی مخابرات اعلام کرده حدود ۶۰ درصد از مردم دنیا به ارتباطات دسترسی دارند، در ایران حتی روستاها هم اینترنت دارند و ۸۶ درصد روستاها به شبکه ملی اطلاعات متصل هستند و از خدماتی که روی شبکه وجود دارد به خوبی می توانند استفاده کنند. طبق پیش بینی‌ها اعلام شده که در شش ماهه اول سال آینده کل روستاها به شبکه ملی اطلاعات متصل می‌شوند.

با این حال ۴۵۰۰ روستای کشور نیز هیچ نوع دسترسی ندارند و حتی از شبکه برق و جاده نیز برخوردار نیستند؛ در بودجه پیشنهادی سال جاری این موضوع مطرح شده که وزارت نیرو اولویت را برای برق‌رسانی به این روستاها بگذارد و دسترسی ویژه برای آنتن‌های BTS فراهم شود.

بنابراین زارع پور در اینستاگرام خود ویدیویی قرار داد که از اتصال ۱۹۰۰ روستای جدید به شبکه ملی اطلاعات از زمان آغاز به کار دولت سیزدهم خبر داد. بر این اساس در ابتدای دولت ۸۰ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار به شبکه ملی اطلاعات متصل بودند و اکنون ۸۸ درصد روستاها متصل هستند و تا پایان سال، این را به ۹۵ درصد خواهیم رساند و تا هفته دولت سال بعد، کل روستاهای بالای ۲۰ خانوار را به شبکه ملی اطلاعات متصل خواهند شد.

طبق این گزارش از ابتدای خرداد تا انتهای مرداد سال جاری، ۳۵۸ روستای جدید در اقصی نقاط ایران که عموما دارای مسیر صعب العبور و فاقد زیر ساخت مناسب هستند، به شبکه ملی اطلاعات پیوستند که در مجموع آنها ۳۴ هزار ۲۹۲ خانوار با حدود ۱۱۷ هزار نفر جمعیت از ارتباطات پایدار و پر سرعت برخوردار شدند.


کد مطلب: 69655

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/69655/۱۹۰۰-روستای-جدید-اینترنت-متصل-شده-اند

ايتنا
  https://www.itna.ir