۰
plusresetminus
جمعه ۱۱ شهريور ۱۴۰۱ ساعت ۱۶:۴۱

مشکل تخلیه زودهنگام باتری ماهواره باز هم پرتاب آرتمیس را به تاخیر انداخت

ایتنا - باتری‌ها برای باز شدن پنل‌های خورشیدی ضروری‌اند و در ادامه به‌عنوان منبع انرژی بلندمدت برای ماهواره‌های کوچک استفاده می‌شوند.
مشکل تخلیه زودهنگام باتری ماهواره باز هم پرتاب آرتمیس را به تاخیر انداخت

تاخیر در پرتاب آرتمیس ۱، موجب به خطر افتادن ماموریت دیگری می‌شود که بر موشک سامانه پرتاب فضایی ناسا (SLS) سوار است.

ارسال محموله دوم که حاوی ۱۰ ماهواره به اندازه جعبه کفش، به نام «کیوب ستز» (CubeSats) است، بیش از یک سال است که به دلیل تاخیرهای زیاد در سامانه پرتاب فضایی ناسا معطل مانده است. اپراتورها اینک نگران‌اند که باتری‌های «کیوب ستز» به‌قدری خالی شوند که نیروی کافی برای تکمیل ماموریت خود را نداشته باشند.

باتری‌ها برای باز شدن پنل‌های خورشیدی ضروری‌اند و در ادامه به‌عنوان منبع انرژی بلندمدت برای ماهواره‌های کوچک استفاده می‌شوند.

کیوب ستز شامل دستگاه تابش‌سنج تشعشعات اعماق فضا و [همچنین] کاوشگرهای ماه و سیارک‌ها است.

بن مالفروس که به راه‌اندازی «لونار آیس کیوب کیوب ست» (Lunar IceCube CubeSat) کمک می‌کند، به مجله ساینس گفت: «هرچه بیشتر منتظر بمانیم، خطر خالی شدن باتری‌ها بیشتر می‌شود.»

یکی دیگر از اپراتورهای «کیوب ست» به نام لونا اچ مپ (LunaH Map) تخمین می‌زند که در حال حاضر ذخیره باتری آن حدود ۵۰ درصد است و هشدار می‌دهد که اگر به زیر ۴۰ درصد برسد، نمی‌تواند سلسله اقدام‌های اولیه موردنیاز برای باز کردن پنل‌های خورشیدی را انجام دهد.

کریگ هاردگرو، از دانشگاه ایالتی آریزونا که مدیریت تیم عملیات «لونا مپ» (LunaH Map) را بر عهده دارد، گفت که از ناسا خواسته است تا برای شارژ کردن ماهواره به آن دسترسی پیدا کند، اما [این درخواست] رد شد.

او گفت: «شما نمی‌توانید با این موافقت کنید محموله‌هایی را که در جای امن پنهان‌ شده بگیری و سپس آن‌ها را از بین ببری.» او همچنین اذعان داشت این خطری است که همیشه با پرتاب کیوب ستز همراه است. او گفت: «اگر در این مورد نگران نبودیم، اصلا ماموریت کیوب‌ ست به وجود نمی‌آمد.»

آخرین مورد تاخیر، روز دوشنبه که فقط ۴۰ دقیقه از شمارش معکوس پرتاب در مرکز فضایی کندی در کیپ کاناورال فلوریدا باقی مانده بود، برای ماموریت آرتمیس ۱ رخ داد.

ناسا تاریخ جدید را برای شنبه ۳ سپتامبر، ساعت ۱۴:۱۷ بعدازظهر به‌وقت محلی یا ساعت ۱۷:۰۷ بعدازظهر در بریتانیا تعیین کرده، با یک بازه زمانی پرتاب دیگر که به مدت دو ساعت باز است.
کد مطلب: 69638
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام