۰
plusresetminus
شنبه ۱۲ شهريور ۱۴۰۱ ساعت ۰۳:۲۳

اگر خون قرمز است، پس چرا رگ‌ها آبی به نظر می‌رسند؟

ایتنا - معمولاً گفته می‌شود که خون غنی از اکسیژن، قرمز است، در حالی که خونی که اکسیژن زیادی ندارد، آبی است. آیا چنین چیزی واقعاً درست است؟
اگر خون قرمز است، پس چرا رگ‌ها آبی به نظر می‌رسند؟
معمولاً گفته می‌شود که خون غنی از اکسیژن، قرمز است، در حالی که خونی که اکسیژن زیادی ندارد، آبی است. آیا چنین چیزی واقعاً درست است؟
 
به گزارش ایتنا و به نقل از لایوساینس، در یک کلام باید گفت نه؛ چنین چیزی درست نیست. خون همیشه قرمز است. هر مولکول هموگلوبین (یعنی همان پروتئینی در گلبول‌های قرمز خون که حامل اکسیژن است) حاوی چهار اتم آهن است که نور قرمز را منعکس می‌کنند و بنابراین به خون ما رنگ قرمز می‌دهند.

به گفته دکتر کلبر فرترین (استادیار هماتولوژی در دانشکده پزشکی واشنگتن)، پس از اینکه سلول‌های خونی اکسیژن را به بافت‌های سراسر بدن رساندند، در سفر برگشت به ریه‌ها، خون بدون اکسیژن که در رگ‌ها جریان می‌یابد قرمز بسیار تیره‌تر است.
 
بنابراین، خون انسان دارای درجات مختلفی از رنگ قرمز است؛ اما به هیچ وجه آبی نیست. اگر خون دریافت کرده باشید، احتمالاً شاهد بوده‌اید که یک سوزن به داخل رگ آبی‌رنگ یا سبزرنگ می‌لغزد، اما خونی که به داخل ویال می‌ریزد، خون تیره و بدون اکسیژن به رنگ شرابی است.
 


دکتر فرترین می‌گوید: «رگ آبی یا سبز تقریباً شبیه یک توهم است؛ به این دلیل که ورید زیر این لایه کوچک پوست است. رنگ‌هایی که ما می‌بینیم بر اساس طول موجی هستند که شبکیه چشم درک می‌کند». وی می‌گوید لایه‌های مختلف پوست باعث می‌شوند که طول موج‌ها به روش‌های مختلفی پراکنده شوند.

زیر پوست تیره‌تر، رگ‌ها اغلب سبز به نظر می‌رسند و در زیر رنگ پوست روشن‌تر، آبی یا ارغوانی به نظر می‌رسند؛ به این دلیل که طول موج‌های سبز و آبی نور کوتاه‌تر از طول موج‌های قرمز هستند. باید گفت نور قرمز در نفوذ به بافت انسان بهتر از نور آبی عمل می‌کند. دکتر فرترین می‌گوید با اینکه طول موج‌های قرمز، جذب پوست ما می‌شوند، اما رنگ سبز و آبی منعکس شده و به سمت ما برمی‌گردند
 
شایان ذکر است که خون آبی هم وجود دارد؛ حداقل در خرچنگ‌ها، هشت‌پاها و عنکبوت‌ها. به گفته انجمن شیمی آمریکا، این موجودات به جای آهن در خون خود مس دارند که به خون‌شان رنگ آبی می‌دهد.
کد مطلب: 69594
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام