۰
plusresetminus
يکشنبه ۶ شهريور ۱۴۰۱ ساعت ۲۳:۰۱

کشف سیاره فراخورشیدی که اقیانوسی عظیم دارد

ایتنا - ابزاری که بر روی «تلسکوپ هاوایی-فرانسه-کانادا» در هاوایی نصب شده بود، جرم این سیاره را اندازه‌گیری کرد.
کشف سیاره فراخورشیدی که اقیانوسی عظیم دارد


«تی‌اوآی-۱۴۵۲ بی» (TOI-1452 b) یک سیاره فراخورشیدی کمی بزرگتر و سنگین‌تر از زمین است که در فاصله ۱۰۰ سال نوری از سیاره ما در صورت فلکی اژدها (Draco) قرار دارد. پژوهشگران دانشگاه مونترال در مقاله‌ای که روز چهارشنبه در «آسترونومیکال ژورنال» منتشر شد، به این نتیجه رسیدند که جرم این سیاره نشان می‌دهد که تا حد زیادی از ماده‌ای تشکیل شده است که نسبت به سنگ، چگالی کمتری دارد، اما در عین حال از گاز چگال‌تر است– که نشانه احتمالی‌ وجود یک اقیانوس در سراسر سیاره است.

به گزارش ایتنا و به نقل از ایندیپندنت، چارلز کادیو، دانشجوی دکترای اخترفیزیک دانشگاه مونترال گفت: «تی‌اوآی-۱۴۵۲ بی» یکی از بهترین نامزدها برای سیاره‌ای اقیانوسی است که ما تا به امروز پیدا کرده‌ایم. شعاع و جرم آن، چگالی بسیار کمتری نسبت به سیاره‌ای مثل زمین که اساسا از فلز و سنگ تشکیل شده است، نشان می‌دهد.

«تی‌اوآی-۱۴۵۲ بی» نخستین بار با «ماهواره نقشه‌بردار فراخورشیدی گذران ناسا» یا همان «فضاپیمای تس» (TESS) مورد توجه اخترشناسان قرار گرفت. فضاپیمای تس ستاره‌های دوردست را برای یافتن فرورفتگی‌های آشکاری در نور آن‌ها که نشان‌دهنده عبور سیاره فراخورشیدی از مقابل آن ستاره است، کاوش می‌کند. داده‌های تس از وجود یک سیاره فراخورشیدی حکایت داشت، اما هنوز این مشاهده قطعی نبود.

مدارهای ستاره میزبان «تی‌اوآی-۱۴۵۲ بی» بخشی از یک منظومه ستاره‌ای دوگانه است، اما «تس» قدرت تشخیص تک‌ تک ستارگان آن منظومه را ندارد. با این حال رصدخانه دانشگاه مونترال (OMM) با استفاده از روش‌های تحلیلی جدید، توانست وجود «تی‌اوآی-۱۴۵۲ بی» را تایید کند.

آقای کادیو گفت: «رصدخانه دانشگاه مونترال نقش مهمی در تایید ماهیت این سیگنال و تخمین شعاع این سیاره ایفا کرد. این یک بررسی معمولی نبود. ما باید مطمئن می‌شدیم سیگنالی که تس شناسایی‌ کرده واقعا در اثر یک سیاره فراخورشیدی است که به دور «تی‌اوآی-۱۴۵۲» می‌گردد، بزرگترین ستاره از دو ستاره موجود در آن منظومه دوگانه.‌»

ابزاری که بر روی «تلسکوپ هاوایی-فرانسه-کانادا» در هاوایی نصب شده بود، جرم این سیاره را اندازه‌گیری کرد.

«تی‌اوآی-۱۴۵۲ بی» برخلاف زمین که اساسا یک سیاره سنگی و فلزی‌ست و حدود ۷۰ درصد از سطح آن را آب پوشانده است، به نظر می‌رسد عمدتا، اما نه به‌طور کامل، از آب ساخته شده و حدود ۳۰ درصد جرم آن از مایع تشکیل شده است. این یک نوع اقیانوس جهانی عمیق است که در مقایسه با اقیانوس‌های زمین، شباهت بیشتری به آب‌های عمیقی دارد که باور داریم در زیر پوسته یخی قمر «انسلادوس» زحل نهفته است. کمتر از ۱ درصد از جرم سیاره ما از آب تشکیل شده است.

سیارات فراخورشیدی خارج از منظومه شمسی ما قرار دارند.

هنوز مطمئن نیستیم که «تی‌اوآی-۱۴۵۲ بی» یک سیاره اقیانوسی باشد و این دقیقا می‌تواند حاوی معنایی برای احتمال کشف حیات بیگانه در آب‌های آن باشد، اما دانشمندان خاطرنشان می‌کنند که تلسکوپ فضایی جیمز وب به زودی رمز و راز این سیاره جدید و عجیب دارای آب را درک خواهد کرد.
کد مطلب: 69575
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام